Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 908 ggr
ASD66
0

Hej alla proffs!

Jag har läst "allt" som skrivits här i några månader och försökt äta rätt. Idag fick jag äntligen tummen ur att lägga in det jag åt igår på minmat.

Ser ju på cirkeln och kalorierna att det ser ganska okej ut men ni som KAN detta, ser ni nåt jag borde ändra på? Jag mår bra men vikten har stannat på -8 kg.

Energi kcal:

2433,00

Energi kJ:

10192,00

Proteiner:

80,35

Fiber:

7,15

Kolhydrater:

36,30

Vatten:

590,20

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

240,00

Kolesterol:

815,30

E-mättade:

54,95

Mättade:

126,32

F-mättade:

8,97

Vitaminer:

A:

1537,00

B1:

0,65

B2:

1,35

B3:

9,25

B6:

0,95

B9:

271,50

B12:

4,40

C:

97,00

D:

2,70

E:

2817,55

Mineraler:

Fosfor:

997,00

Järn:

6,93

Kalcium:

771,00

Kalium:

1619,00

Magnesium:

175,50

Natrium:

851,30

Selen:

35,60

Zink:

11,76

300Gram turkisk yoghurt
50Gram hasselnöt
10Gram linfrö
10Gram pumpafrö
10Gram Solrosfrö
100Gram Yoghurt 3%
150Gram Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris)
50Gram Ägg rått
100Gram Broccoli fryst
100Gram Crème fraiche 34% fett
300Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram Hallon frysta
50Gram Köttbullar ca 15% fett stekta frysta
50Gram Ost hårdost 31% fett

Popruta
0

Rent spontant kanske du ska testa att dra ner liiiite mer på kollisarna?

Under 5% brukar ju vara riktlinjnen =) (Eller under 20g/dag)

nobban7
0

Njae, jag är ju inget proffs så jag vet inte. Men jag tycker inte det ser ut som du äter så mycket mat, mer "stoppa-i-sig-saker". Själv skulle jag skippa nötter, frön och yoghurten och äta mer ägg.

Margareta
0

"Stoppa-i-sig-saker" var ett bra uttryck och jag håller med.

Mera mat och mindre sånt så får du automatiskt färre kolhydrater. Glöm inte fettet bara.

Numer pensionär i Nynäshamn

ASD66
0

"stoppa-i-sig-saker"  Skrattande Bra uttryck!

Om jag skriver det lite noggrannare så ser det kanske lite bättre ut:

Frukost: 1½ dl turk. yoghurt

1 dl 3% (för att det blir för tjock för min morgonmun annars) 

Lite frön och nötter

Det blev lite för långt innan jag kunde laga mat därav köttbullar och ost som mellanmål

Lunch/middag: Köttfärsbiffar med ägg och grädde i smeten, grädd/creme fraishsås till & kokt broccoli

Kvälls"mys": 1½ dl turk. yogurt, grädde och hallon

Några koppar kaffe m. grädde utspridda under dagen.

ASD66
0

Kan tillägga att jag GÄRNA skulle äta mer ägg men jag kan tyvärr inte lära mig att gilla smaken. Varken kokt eller stekt.  Skäms

nobban7
0

Kanske behöver du inte gå ner mer? Om du mår bra tror jag säkert du kan fortsätta så här. Kan ju var så att kroppen vilar en stund innan den fortsätter minska också. Om du blandar ägg i färs och gratänger kanske du vänjer dig vid smaken så småningom? Lycka till!

pmg
0

rukost: 1½ dl turk. yoghurt

1 dl 3% (för att det blir för tjock för min morgonmun annars) 

Hej

jag testade turkisk yoghurt för första gången idag och oj vad tjock den var. Tog 1 dl vispgrädde istället för annan yoghurt. Det blev både tunnare och fetare och mycket gott!!

Wildrat
0

Vi brukar rekommendera den här fördelningen i gram: 0-30g kolhydrater (20g är halvstrikt), 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt och sen lika mycket eller mer fett än kolhydrater och protein tillsammans.

Nu vet inte jag hur mycket du väger men 80g protein kan vara lite lite, särskilt som det bara blir 12E%, men det beror ju på att fettet blir 82E%. Mitt förslag är att äta lite mindre kolhydrater (10-20g), lite mer protein (1,5g per kilo kroppsvikt) och kanske dra ner en liten aning på fettet och se vad som händer.

ASD66
0

Tack snälla ni för era synpunkter!

Jag är 168 cm, väger idag ca 75 och skulle helst vilja hamna under 70.

Såg att jag ju faktiskt äter rätt mycket kalorier. Har inte brytt mig om det men kan det vara därför vikten stannat?

ASD66
0

Ingen mer som har en åsikt?  Skrattande

Pasi
0

Min åsikt skiljer sig nog inte så mycket från de andras…ta bort de 6 översta posterna i din livsmedelstabell och ät mer "kött" och sånt.
Ev kan det relativt generösa kolhydratintaget öka hunger och sug och därför göra att man överäter lite, alternativt höja insulinet så pass mycket att idealvikten hamnar över den önskade.

Grattis till dina -8kg!Glad
Ibland kommer man i platåer….men slappna av, det lossnar oftast förr eller senare när man minst anar (förutsatt att man inte stressar för mycket, har något medicinskt fel eller redan nåt en lämplig vikt).Flört