Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1069 ggr
Jea59
0

kokosfett skillnad??

Nu har jag inhandlat Cocosa, efter ha läst är på sajten att många äter den härinne.

Men när jag kom till hälsokosten fanns det två att välja mellan, en Pure smaklös för matlagning för 79:- och en extra Virgin även den kunde man ha till matlagning men för 179:.

Vilken använder ni mest?

Är dom lika bra fast den ena är raffinerad?

Sen stod det att man kunde må illa i början. Nu valde jag extra virgin med smak, går den att använda i kaffe?

Jag blev så rådvill

picapica
0

Jag tycker extra Virgin är för dyr så jag köper den andra burken. Tycker också den smaklösa är bättre för då smakar inte teet och kaffet kokos .

Hallongrottan
0

Köpte idag den billigare (pga.att den dyrare var slut i Hälsokostaffären)  och den är helt OK. Kokos tycker jag bara om i kakor, kaffet vill jag ha SVART!

MimLan
0

#0 Hm. Andas lite.

Vad skulle hända om du tog en sked i ditt kaffe och smakade? Det enda som skulle hända är att du kollar vad dina smaklökar anser. Och det är ju rimligtvis det som är intressant, inte vad andras smaklökar anser.

Jea59
0

Ok, men jag undrar med vad är det för skillnad på dom eftersom det skiljer så i priset det kan ju inte bara vara smaken.

Näringsmässigt eller något annat?

lizaohman
0

Lite sämre näring är det i den processade, men är den ekologisk (som den är i hälsokosten) så är den så bra den kan bli när man värmt upp den för att "deodorisera" (som de kallar't) oljan, för att få bort lukt och smak. Den kallpressade är den som är näringsrikast och som smakar och luktar kokos. Märkligt att det kostar mindre när man gör mer med råvaran… Jag köper i alla fall 5-kilos burk med kokosdoft och smak. Jag fyller över från hinken till en mindre burk när det behövs. Kokosolja blir inte förstört och priset blir attraktivt även för den naturliga oljan. Detta företag köper jag ifrån - och de har givetvis även processad kokosolja:

http://www.crearome.se   (sök på "vegetabilisk olja" i högerkanten, när du klickat dig in på web-butiken).

Mer info om kokosolja finns bra beskrivet på denna sajt:

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36

Stek i deodoriserad, för det är inte alltid som kokossmak är önskvärd!

Jea59
0

Tack det var bra information.

Märker du själv någon skillnad sen du börja med kokosfett?

lizaohman
0

Japp, stor skillnad. Nagelbanden läkte ihop, hyn blev mjuk, klåda och torra fläckar väck (har psoriasis) och ibland blir jag jättevarm efter oljeintag, då har omsättningen verkligen kickat igång. Aldrig förkyld och sover bättre. MEN jag började med kokosolja nästan samtidigt som jag börjat med LCHF, så en del har nog det låga kolhydratintaget hjälpt till med! Kokosolja är helt enkelt ett väldigt bra och enkelt sätt att få i sig laurin (som i bröstmjölken) för boostat immunsystem och för att få i sig nog med fett under en dag. En glas ljummet vatten med en stor klick kokos räcker som tidig frukost för mig nuförtiden. Jag har förresten precis badat i kokosolja, jag lyxade idag och tog den med doft. Innan klicken hade hunnit smälta helt och hållet så åt jag en bit av den åxå, mums så god badolja… Tungan ute