Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1184 ggr
SirfalasEmy
0

Hur bäst göra vid övergång?

Min släkting mår inte alls bra. Hon har giftstruma (väntar på att må så bra att det går att plocka bort sköldisen), går på massor av kortison och massa, massa andra mediciner, stor risk för diabetes, blindhet mm. Hon har haft högt Blodtryck i över 30 år och har siffror på över 200 om hon inte tar blodtryckssänkande.

De har opererat bort hela gallan på henne och jag hörde att Sten Sture sa ngt om detta i en rediosändning. Det gick alldeles utmärkt att börja med LCHF utan gallblåsa, men man skulle vara försiktig vid övergången. Någon som vet hur man ska tänka? (hon kan inte äta ägg och äpple, men det senare lär ju knappast bli några problem) Flört

Hon kan inte sitta vid dator, ögonen klarar inte att läsa och hon mår för dåligt för att lyssna på föreläsningar via nätet. Har inte koncentrationsförmågan. Jag är allt hon har i detta och det känns lite som det blir mitt "ansvar". SÅ jag vill verkligen att det blir rätt.

Tips på hur man sakta kan få över henne på LCHF utan störe lidande? För då kommer hon sluta tvärt.

magma
0

Jag är ingen expert på gallproblem, men min mamma tog bort sin galla för ett år sedan och äter nu LCHF. Jag har inte hört att hon fått problem alls, men nu blev jag nyfiken- ska fråga henne nästa gång vi talas vid!

Ett förslag är att övergången görs lugnt och mycket gradvis- främst för att hon redan mår så dåligt att omställningsproblem och abstinens är att lägga ytterligare sten på bördan.

Hon bör äta det som hon idag kan äta utan att må dåligt av men som ändå ryms inom LCHF. Alltså de grönsaker hon "tål", byta ut light mot normalfeta produkter, margarin mot smör och om hon använder olja så är ett förslag att hon använder olivolja och enbart ouppvärmd.

Hon kan äta fil eller yoghurt (naturell) till frukost istället för t.ex det fetare alternativet bacon och ägg, och hon behöver ju inte ha smör eller annat fett i t.ex kaff/thé eller ens vispgrädde. Om hon tar det långsamt så tar omställningen längre tid men blir lindrigare vilket antagligen är att föredra i hennes fall.

Att ta tillskott av omega3 och D-vitamin är säkert också en god idé, med tanke på hennes dåliga hälsa. Skriv gärna och berätta hur det går för henne!

Förresten- jag undrar om inte Litsfeldts böcker finns som talböcker? Hon kanske kan orka 5-10 minuter i taget?

SirfalasEmy
0

Hej och tack för svaret!

Kul att höra att din mamma kan köra LCHF trots gallblåsans frånvaro. Man blir så ledsen när man tänker på att det handlar om kolhydraternas framfart från början. Men men, bara att göra det bästa av det och börja äta rätt när man väl trillar över VAD som är rätt. Glad

Här gärna med din mamma när du har möjlighet. Min släkting tar nog mer åt sig när hon hör om andra som det funkat för och de mår bra av det.

Jag funderar på detta med talböcker. Har inte kollat upp det, men ska nog göra det. Kanske kan hon lyssna lite då och då, dom du säger. Det gäller nog bara att hon blir tillräckligt intresserad. Då kan man nog göra det mesta, även om det är jobbigt.  Annars får jag väl sätta mig ner och läsa för henne. Känns inte helt bra att hon bara ska gå via det jag snappat upp och berättar om.

Sen kan man ju vad jag förstått, köpa Skaldemans tjänster. Kanske skulle ge henne ett samtal med honom. Han är visserligen inte läkare, men kan ju mycket ändå. Hon och jag ska tillsammans gå på Annika Dahlqvists föreläsning i april, men jag vill ju helst få in henne på långsam övergång innan dess.

Håller nu på att skriva ihop en receptbok till henne. Hon har tydligt uttryckt att hon är rädd att det blir enformigt och svårt att komma på rätter att laga. (man är ju ofta lätt kräsen när man äter massa kolisar, men i mitt fall ändrades det när jag gick över)

Jag är verkligen rädd för hennes hälsa. Hon har den typiska "metabola" kroppsformen och ser ut som hon är i 12 veckan Gråter med smala ben och armar. (kortisoner gör dock att hon svullnar upp i ansiktet bla.

Nej, nu ska jag leta vidare efter recept Glad

dufva
0

Det bör gå alldeles utmärkt att äta LCHF efter galloperation.

Från början har man tappat funktionen att galla pumpas ut vid fet kost.

Den snarare "läcker ut" lite hela tiden, men efter nåt år återskapar ofta kroppen den funktionen och en ny liten "säck" bildas med samma funktion som den tidigare blåsan..

Kroppen är fantastisk Skrattande.

Litsfeldts bok kan man "streama ner" från bibliotekets hemsida helt gratis om hon orkar lyssna lite..

Massor med recept hittar du här

SirfalasEmy
0

Tack dufva, du också för svaret.

Ska kolla upp Litsfeldts bok på biblan. Ska även kolla in recepten. Tack!

Någon som har tips på hur man långsamt kan fasa över henne på LCHF? Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Ska hon öka på fettet långsamt samtidigt som hon långsamt drar ner på kolisarna, eller bör hon ta en sak i taget och vilket börjar man isåf. med?

SirfalasEmy
0

dufva

Har du något tips på hur jag hittar sidan där man kan streama ner boken? Har letat en del nu och hittar det inte.