Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6417 ggr
sandrasandra
0

Kaffe latte-mjölk?

Jag dricker kaffe latte med Baristamjölk fortfarande,
dock bara en dl mjölk, så att det passar in på mina 20 g kolhydrater, men vet ni om man kan använda annat istället?

Kan man  t ex skumma grädde istället?
Kanske kan blanda grädde och vatten, och skumma?

Ge mig tips! :)

magma
0

Dricker det aldrig men puttar upp tråden en aning… Du får prova att blanda grädde+ vatten, det är nog smidigaste sättet att få svar:) Flört

mikaelj
0

Innan du krånglar till det för dig: är det verkligen ett problem i praktiken?

greensis
0

äggmjölk?

Fabricati diem, pvnc!

Aniara4
0

Du kunde ju åtminstone byta ut baristamjölken, som väl är rätt mager, mot standardmjölk eller gammaldags mjölk? Men grädde + vatten är ännu bättre!

[Anega]
0

Baristamjölk har extra mjölkprotein, och protein är väl bra? Säger som mikaelj, är det ett problem egentligen?

Om du vill ha grädde så vispa utan att ha i vatten tror jag, men det blir ju ett helt annat skum än baristamjölken.

LN35
0

Jag har en liten fundering ang. mjölk. Normalt är det ju 5g kolhydrater per dl i vanligt mjölk. Vilket ger en massa kolhydrater förmycket väldigt snabbt när man dricker ett glas. Grädde är ju bättre. Men nu när jag var i affären senast och läste på den laktosfria mjölken, jag hittade en som hade 3 g kolhydrater per dl precis som grädden…

Visst får man i sig mer fett från grädden, men kan det annars finnas något övrigt problem att använda den laktosfria mjölken om man nu föredrar den?

sandrasandra
0

"Innan du krånglar till det för dig: är det verkligen ett problem i praktiken?"

Vad menar du?

Mimsivimsi
0

själv jobbar jag på restaurang och använder alltid bara vanlig 3%-ig standardmjölk till mina lattes och cappucinos och får finfint skum med den. Har egentligen aldrig förstått varför baristamjölk används, antagligen för de som inte riktigt lärt sig att skumma mjölken på "rätt" sätt, den är väl lite lättare att använda och få tjockt skum av för de som inte fått in snitsen med "vanlig" mjölk. (personligen tycker jag den blir för fluffig)
Har inte provat skumma gammeldagsmjölken men kan tänka mig att den är ännu bättre än standardmjölken.

Testa!
tips; håll "pipen" stilla precis ovanför ytan hela tiden. Många gör felet att röra runt den medan mjölken värms upp men den ska vara alldeles stilla precis på ytan. När kannan är så varm i bottnen så du knappt kan hålla i den, tar du bort den, dunkar mot bänken, rör den i en cirkel några gånger så mjölken separeras från skummet, dunka några gånger till, sen häll i kaffet!

sandrasandra
0

Det där med hur man får skummet har jag hajat, oavsett mjölk (tack ialalfall :) )

jag använder helt enkelt röd mjölk numer,

men tack för svar! Glad