Kolhydrater i macademianötter?
Har sniffat runt här en stund och behöver veta hur många kolisar det är i macademianötter…
Det finns inte på minmat….
Lite akut, vi tänkte ha det som kvälls-gott….
Tacksam för svar!
Det varierar starkt. Fråga producenten.
Jag köpte sådana från utländsk import utan energi-specifikation….
Får väl googla på't…
Och när jag googlade hittade jag
ett inlägg från Margareta med allt specat vad som finns i 100gr macademianötter…
Nästan pinsamt att jag inte fick upp det när jag gjorde en sökning här inne….heh….
google är ofta bättre att söka i än många sajters interna sök. Jag brukar googla på sajten jag söker i genom att skriva så här, t.ex:
nötter site:kolhydrater.ifokus.se
om man stavar macadamia (med 4 a alltså)när man googlar kommer det också upp en del olika siter där det framgår att kolhydratsinnehållet variera starkt…
En normal portion att äta anses vara ca 28 g (ca 10-11 st), det blir nog mindre än 2 g socker och mindre än 5 g kolhydrat totalt. Det gäller alltså att ransonera intaget.
Såg också någonstans att de är giftiga för hundar.
oj! Våran vovve brukar få! Hon är galen i dom!
Själva åt vi 30 gram av dem, var, som kvällsgott framför tv:n…mmm…
Enligt minmat, när jag hade lagt in kolisar och kcal och fett OCH protein ligger jag på dagstotalen 23.33 gram kolhydrater för idag.. Men hysteriska 3300 kcal! Hur låter det som dagsintag? DET kan väl inte hjälpa mig i viktnedgång???
Lite OT för den här tråden men men… 
När mitt gamla chips/snacks sug kommer tar jag till saltade macadamia-nötter. Enligt 1 påse angav 8% kh, en annan 17% kh. Men om man hållit ett lågt intag på kh hela dagen och svullar i sig en 50g påse till kvällen tror jag faktiskt inte hela kosthållningen går åt pipan. Det var 70-80% fett har jag för mig så de är ju inte helt fel. Har även naturella macadamia i kylen som jag lägger på hemgjord räksallad (cf, räkor, majo, kryddor) för att få den knaprig. Förr hade jag ett par rostade mackor, nu 5-10 nötter. Nötterna vinner kh tävlingen med hästlängder!
Håller med, uzie!
De är så förförande goda!!!
Och knapriga….!