Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 947 ggr
Malin32
0

Ny som LCHF:are

Hej,

Jag är ny "här". Har precis börjat med lchf och tycker att det är lite svårt att veta hur mycket av allt man skall äta, hur mycket fett, grädde osv osv.. Jag är 156, väger 60 och vill gå ner ett par kilo. Tycker att det är krångligt att ränka hit och dit.

Hur mycket av allt äter ni, grädde, smör, kokosfett osv? Räknar ni allt?

Jag har bara hållit på i ca 1 vecka o min mage mår super, länge länge sen jag måde så bra..inge buller och bång.

Stumpelumpan
0

Välkommen hit Malin!

På sidan min mat kan du fylla i allt du äter under dagen. Sen är det så himla individuellt vad som passar dig. Rekommendationen är ca 75% E fett, 20 % E protein och 5% E kolhydrater.

I början använde jag mig av alldeles för mycket mejeriprodukter, då gick inte jag ner….

Som sagt, väldigt olika det dära. Du kanske tål det..prova!!

Stumpelumpan
0

minmat.net

glömde skriva det ju…

Maia
0

Välkommen säger jag också.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Wildrat
0

Räkna eller inte bestämmer man själv. Är man en sån som vill ha full koll då måste man sätta sig och räkna ett slag samt väga och registrera maten.

Vill man inte det och inte är så orolig av sig kan man helt enkelt gå efter 5%-regeln, dvs man stoppar inte saker med mer än 5% kolhydrater i munnen. Då blir det visserligen vissa saker som går bort men man slipper räkna.

Hur man äter är i båda fallen lika. Man äter i huvudsak kött (fisk, ägg) och till det har man fett och kanske lite grönt med låg kolhydrathalt. Ett magert kött som kyckling behöver mycket fett sällskap, redan fett kött som köttfärs behöver lite eller inget fett sällskap. Mjölkprodukter används flitigt men kan behöva begränsas, det är individuellt. Nötter äter man lite och sällan.

Popruta
0

Jag är också ny =) 4e dagen idag!

Jag räknar inte såå noga, gör ngn slags kvalificerad gissning sådär, mäter inte exakt.

Det jag dock väger när jag väger är lite mer kolhydratsrikare produkter, som typ… vitkål och räksallad :-D

Jag kör väldigt strikt så det är inte så mkt produkter jag äter som har kolhydrater i sig i ngn större mängd, har som riktlinje max 3g kolhydrater per 100g vara, och jag försöker att hålla koll på ungefärlig vikt men inget slaviskt vägande.

En normal dag för mig kan typ se ut såhär:

Frukost: 2 stekta ägg ½ pkt bacon

Lunch: 3 egengjorda hamburgare (cirka 120-150 g sammanlagt), toppat med 3 lager ost, en stor matsked majonnäs och lite räksallad blandat, sen ½ pkt bacon uppepå.

Middag: Nåt väldigt lätt, kanske lite avocadomos med majjo eller nåt sånt. Är ofta inte så hungrig på kvällen. =)

Och jag ligger max på 5 g kolhydrater än så länge per dag.