Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 6345 ggr
Gutis
0

Ugnskokt lax

Provade detta och det blev en succe i hela familjen.

4 port

4 bitar fryst lax

1 stor klick smör

3 dl grädde

2 dl creme fraiche

lite hummerbuljong

salt, citronpeppar och dill

Sätt in laxen frusen i ugnen på 225 grader. Smält smöret och häll i grädden och creme fraichen. koka upp. Tillsätt buljong och kryddor. Smaka av.

Häll såsen över laxen och låt laxen bli klar i ugnen…ca 25-30 min.

Servera med broccoli o brysselkål

En dag i taget...

jejjja
0

Tack det lät gott det får bli provning på det imorgon

Melindrea
0

Hmm. Ska göra något liknande, men för lat för att vispa ihop såsen, så jag slänger in laxen i ugn, häller på grädde, klickar med grädde, litet kryddor. återkommer med resultat =)

Krahso
0

Tack för tipset! Bokmärker direkt! Byter samtidigt bort ett annat laxrecept… Skulle göra en laxrätt i dag, men upptäckte i sista stund att ingredienser fattades så jag experimenterade i pannan:

Laxbitarna stektes med citronpeppar och salt. Hällde över grädde, oljan från marinerade vitlökar tillsammans med några av vitlökarna, brysselkål. Fick koka ihop och avslutades med en redning på en äggula.

Blev också mycket gott!

Gutis
0

Tack själv. Det där måste jag prova. Lät mycket gott och enkelt att tillaga.

En dag i taget...

Melindrea
0

Okay, uppdatering:

2 bitar lax
Typ 1.5-2dl grädde (täckte laxen)
Halv burk creme fraiche blandad med litet kryddor - Jag hade grön curry paste och dill
Klickar smör

Lax i en form, häll på grädden. Bred ut creme fraicheblandingen och klicka ut smöret. I ugn 225 grader, ungefär en halvtimma. Mumma!

Krahso
0

Det där med ungefär en halvtimme… Jag lärde mig en gång att lax skall stå i ugn i 225 grader i 20 minuter eller 200 grader i 25 minuter… Då skall den bli exakt så tillagadad som den behöver. Fast det måste väl också bero på vilken ugn man har antar jag.

sussie
0

Jag låter inte laxen stå så länge i ugnen, vill ha en liten rå kärna tycker det blir torrt annars. 10 minuter ca 200 grader brukar räcka.

Melindrea
0

#6, #7 Glöm inte att både jag och trådskaparen tog laxen direkt från frysen =)