Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 907 ggr
Medlem
0

Hjälp!

Sedan i miten av december har jag hamnat i kolhydrattröskeln. Nu verkar det som om jag känner mig för svag med att fortsätta min kamp. Varje dag vaknar jag med att bestämma mig att undvika kolhydrater.

Frukost går jätte bra men fram till lunch raserar det hela och jag börjar äta bröd, pasta, godis och massa annat skit. Jag är ju inte en nybörjare, har ätit lchf i mer än ett år och mår jäkligt bra av den kosten. Jag mår skitdåligt och har dåligt samvete nu. Jag känner att jag också gått upp i vikt, men hur många kg vet jag inte och tänker inte väga mig för att inte må mer dåligt.

Hjälp!

raphanus
0

Kan du försöka ty dig till rutiner som begränsar tillgången på kh-rika livsmedel? Du vet ju hur du borde äta för att må så bra du kan, så med det argumentet i tankarna borde du kunna hålla dig från att frestas köpa kh-rika livsmedel, även om tillgången på sådana livsmedel är stor och du får syn på dem så fort du går in i en mataffär.

Eller äter du alltid lunch ute, så att du inte har full kontroll över vad som läggs i maten eller så att du kan frestas att välja kh-rik mat från menyn? Kan du i så fall se om du kan ta med dig hemlagad, kh-fattg mat hemifrån till lunch?

Du verkar ju veta vad du vill, och då har du ingenting att ha dåligt samvete för. Kh är starkt beroendeframkallande för många, och det är ju inte ditt fel. Hoppas du hittar tillbaka till en kost som känns bra för dig.

dufva
0

Försök planera i förväg vad du ska äta så är inte risken så stor att det blir ett avsteg.

Har du möjlighet så rensa ut sånt du inte vill äta så kanske det slinker ner sånt som är bättre istället när suget sätter in.

Dessutom brukar det inte dröja så många dar på kosten innan suget är historiaGlad

Medlem
0

Hej vänner,

Tack för era svar

Idag har det gått bra, hittills. Ska förbereda min mat i förväg för att inte hitta en ursäkt.

raphanus
0

Va bra! Matvanorna kommer sig ju oftast av vad man har för vanor i övrigt, så om du kan ändra lite på dina andra vanor, fixar det sig nog med maten.

Medlem
0

Ja det är vanorna man skall ändra på eftersom man redan har principer.

Nu har det gått bra med maten och jag skall tänka i fortsättningen att inte falla tillbaka, även om vi äter mat hos vänner så skall jag ta med egen mat. Jag trodde mig var starkare men ack så fel man kan ha.