Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1216 ggr
fiddiloo
0

Är jag på rätt väg?

Så här såg mina måltider ut  igår:

Frukost: Omelett på 3 äggo en skvätt grädde, lite bacon och ost. kaffe med grädde.

Fika:en kopp koffeinfritt kaffe med en skvätt grädde

Lunch: Pannbiff med ost på. coleslaw till det.

Fika: Kaffe med grädde.

Middag: kassler gratäng med grädde ost och ägg i. Wokade gröna bönor till.

Slarv på kvällen… ett finn crisp med smör o brieost. koffeinfritt kaffe med lite grädde.

Har magkatarr till och från och då händer det att jag äter bara för att fylla upp magen för att slippa känna sugetSkäms. Vet även att det blir mkt kaffe…

Är van att äta var tredje timme, men försöker låta bli. Är det kanske bättre att minska ner på måltiderna och äta små mellanmål elr ska man försöka låta bli det?

Hade tyvärr gått upp 1 kilo sen förra veckan så jag är rädd att jag gör fel… Är 165 cm o väger nu 58,3, mer än vad jag gjort på väldigt länge!

Har ätit lc kost sen lucia… Blev ett väldigt långt inlägg, sorrySkäms!

dufva
0

Kanske har du fått nya fina muskler?Skrattande

Kolla med måttbandet också och inte bara vågen

Jag tycker det ser rätt bra ut som du äter nu.

Kanske kan du skippa finncrispen

Hur känns det i magen? Några hälsovinster??

Dicken
0

Det ser helt rätt ut med maten, tycker jag. Och ett enda kilo uppåt skall du inte vara orolig för. Du är ju inte överviktig, och har dessutom en bra bit kvar innan du skulle kunna sägas vara tjock…

Det är nog helt enkelt så att din kropp tyckte att du behövde lite mer substans ett tag. Eller så har du fått lite mera muskler. 

Jag tror inte att den här kosten är särskilt lämplig om du vill ha superkontroll och styra vartenda hekto. LCHF ger ju kroppen i princip "tillstånd" att justera in vikten själv.

nyborjare08
0

Jag tycker att det ser väldigt bra ut. Angående mellanmål eller inte så är det individuellt. Vissa mår bättre av att äta mindre mål men oftare och andra äter få men större mål. Du får nog testa dig fram till vad som passar dig. Men det är nog bra att äta när du är hungrig och sluta när du är o-hungrig. Magkatarr kan ju orsaka ett sug som egentligen inte har med hunger att göra. Så det är nog bra om du kan få bukt på katarren.

Är inte kaffe starkt för magen om man har magkatarr, även koffeinfritt? Om jag får känningar av magen brukar jag hålla mig till te tills den är bra igen. Plus någon receptfri medicin som Omeprazol, om det inte blir bättre. Jag dricker normalt två koppar kaffe per dag.

Jag tror att det har gått för kort tid för att dra några slutsatser om vad som kan ha orsakat viktuppgången. Det kan ju som 1# skriver vara nya muskler! För såna väger ju mer än fett. Har du mätt dig? Måtten kan ju minska fastän vikten står still/går upp.

Du kan ju testa att minska på mjölkprodukterna. För vissa kan de hämma viktnedgången. Men glöm då inte att öka på fettet på annat sätt! Jag har börjat med äggmjölk i kaffet istället för grädde. Jag tycker att det funkar jättebra!

fiddiloo
0

Tror inte jag har fått några nya musklerGråter. Orkar ingenting på gymmet, men det verkar ju inte vara något ovanligt när man precis börjat med den här kosten.

Ser det som ett bra tillfälle att släppa mitt träningsberoende och det är väl lite därför jag är rädd att "fläska" på mig…

Annars mår magen MYCKET bättre, eller hela jag! Är inte alls lika stressad längre, mycket mera tillfreds med mig självFörvånad.

Tror att jag är ganska kolhydratskänslig… är gammal hetsätare och då var det ju kolhydraterna som triggade igång det hela, så idag är jag faktiskt lite rädd för dom… Räcker att jag tar en karamell elr något gott bröd så vill jag trycka i mig ALLT!

Därför hoppas jag att lc- kosten ska fungeraGlad.

fiddiloo
0

Har upptäck att Koffeinfritt funkar bäst. Te får jag jätteont av.

Har minskat ner på koffeinet betydligt iaf. ska försöka slute helt för då vet jag att besvären försvinner, men koffein är mitt nödvändiga ont…

Det här med äggmjölk… kan nån förklara hur man görObestämd? Vill isf ha det i kaffet. Låter sk-täckligt men är beredd att prova ist för grädde.

kan kokosfett funka annars? Vet inte om magen protesterar om jag kaffe utan mjölk elr grädde.

Tack för alla goda råd Förresten ni är så goa allihopaSkrattande.

Wildrat
0

#5 Kokosfett ska du nog vara försiktig med om du har en känslig mage. Ta bara lite åt gången och var beredd på att du kan reagera. Många får magkatarr symptom av det men om man börjar försiktigt och sakta ökar dosen brukar det funka.

nyborjare08
0

#5 kolla i den här tråden, inlägg #12 och #36. Smaksätter du äggmjölken blir den godare tycker jag. Jag brukar använda vanilj, kanel eller kakao.

Jag var oxå väääldigt skeptisk till äggmjölken. Men den är helt ok faktiskt! Glad

fiddiloo
0

Provade precis att göra äggmjölk… Det var ju jättegott! Ska absolut testa det i kaffet på eftermiddagenGlad.