Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6007 ggr
picapica
0

Medel mot reflux

Jag har reflux/bröstbränning och äter saltsyrebindande preparat.

När jag såg det här - bifogad webbadress - så undrar jag om jag om Levaxinet som jag tar inte tas upp av kroppen som det ska. 

Är det någon mer som har kunskap om detta? Och om alla saltsyrebindande medel kan hindra upptag av Levaxin?

http://thyroid.se/content.php?ArtID=139&CatID=10

"Vad kan då påverka upptaget av tyroxin?
# Järnpreparat
# Calciumpreparat. Här var Ernst Nyström noga med att påpeka att det gäller extra intag i form av tabletter och alltså inte mjölkprodukter. Att äta sin vanliga kost med dess naturliga calciuminnehåll påverkar inte upptaget.
# Magsyra-neutraliserande medel, t.ex Novalucol
# Mycket fibrer i kosten
# Gallsyrebindande preparat"

Margareta
0

Jag äter min Levaxin minst 30min och helst mer före frukost av den orsaken.

Numer pensionär i Nynäshamn

picapica
0

Jaha, det var intressant Margareta! Och därefter äter du alltså medel mot refluxen? Hum, då får jag vänta med kaffet till jag  refluxmedicinen har börjat verka..

Margareta
0

Min övre magmun sluter inte tätt pga bråck.

Jag äter inte min refluxmedicin längre (omeprazol) eftersom jag blir så dålig av själva medicinen också. Jag blir sängliggande och kräkfärdig. Jag åt den när det var som värst akut och jag hade en strupkatarr jag var tvungen att få bukt med för att slippa otrevliga följder och under den tiden var jag sjukskriven, annat gick inte.

Nu gör jag så att jag tar Gaviscon vid behov och aldrig i samband med Levaxin. Gaviscon förändrar inte surheten i magen utan lägger sig som ett lock. Jag har pratat med en läkare som är lite alternativ av sig och hon hävdar att vi är sura i magen för att vi behöver den syran för matsmältningen. Hon gillade inte att jag på "rutin" neutraliserade syran. Skillnad var när jag var "sjuk" med katarren och då fick jag även vara sjukskriven.

Jag tänker på vad jag äter till 100% och inser att det är mycket tillsatser i maten som bidragit till mina besvär. Kryddor och tillsatser med E-nummer skyr jag som pesten och mår mycket bättre.

Det är mycket jag måste tänka på för att få det att fungera. Små portioner som skall hinna undan innan nästa kommer. Inga kryddor/tillsatser med okänt innehåll. Rena kryddor tål jag det mesta av (både starka, sura och beska). Jag lyfter inte tungt med böjd rygg och jag sitter om jag måste knyta skor (har såna man stoppar i foten normalt).

Jag har funderat på operation, men gillar inte ingrepp så jag vet faktiskt inte.

picapica
0

Tänk vilka jobbiga besvär sur magsaft kan leda till! Och bråck vid magmunnen eller var vid magen det sitter, har jag för mig är ganska vanligt. Det kanske jag också har.

Jag tar Pantoloc, som läkaren ger recept på. Och kompletterar ibland med Novalucol. Men nu när jag läst ditt inlägg ska jag försöka bara ta Gaviscon. (Hu, den är rätt äcklig). Låter ju logiskt det du skriver! Tack för din hjälp!

picapica
0

Glömde: Jag tycker nog med LCHF-dieten att besvären har ökat något. Med mycket fett så har backventilen i magmunnen svårare att hålla tätt. (Enl info från nätet en gång).

Margareta
0

Jag tycker nog motsatsen för min del, jag har mindre besvär med LCHF-kosten. Antagligen för att jag äter "färre" matvaror och lättare kan analysera vad jag blir sur av och inte.

Fick igår tips om Dolomitkalk (hälsokost) men har inte testat ännu. Det kan jag återkomma om.

picapica
0

Kanske något att pröva!