Scones - recept och fråga!
Hej!
Kom över ett recept på mandelscones som jag prövade och tyckte var gott, och väldigt lätt att göra, så tänkte dela med mig av det!
Mandelscones
1 dl mandlar (drygt)
1 tsk bakpulver
1 ägg
Mal mandlarna. Blanda med bakpulvret och ägget i en djup tallrik, värm i mikron ett par minuter.
Dock blev brödet lite hårt mot kanterna, sådär som "vanligt" bröd kan bli när man tinar det i mikron, så nästa gång tänkte jag pröva göra i ugnen.
Hittade ett annat recept på scones, men inte på en renodlad LCHF-sida, så jag tänkte kolla med er lite mer erfarna vad ni tänker om receptet, om det ser "ok" ut, för en LCHF-are?
Scones
8 st
2 dl hackade/malda nötter (eller mandel)
2 dl sojamjöl
1 dl krossade linfrön
ev. 1 dl kokos
ca 1/2 tsk salt
3 tsk bakpulver
1 dl vatten
3 ägg
Blanda allt väl, till en kletig deg.
Klicka ut på bakplåtspapper och forma till 8 scones (platta bröd).
Grädda i 225 grader, ca 10 minuter.
Vill man kan man tillsätta lite brödkryddor för att få mer “brödsmak”.
(från http://www.fundilerar.be/mat/?p=22)

Mandelsconsen är samma recept som på den här sidan heter Nötbröd (inte bara på denna sidan)
Recept skulle väl kunna funka om man är lite mer liberal med kolhydraterna MEN det är ju också så att det innhåller sojamjöl vilket många här rekommenderar att man låter bli. Sök på sojamjöl om varför eller så kanske någon annan är vänlig och svarar på det.
Soja innehåller en del kolhydrater och är dessutom inte så bra för oss att äta så många brukar undvika det. Här finns mer info varför soja är dåligt att äta: http://www.westonaprice.org/brochures/wapfbrochure_sv.html#soja
tror ni det fungerar med solrosfrön istället för mandel
eller cashew eller jordnötter (allergi)
Om man inte vill ha soja så kan man väl bara utesluta den? Receptet låter intressant tycker jag och tänker pröva.
Då måste man ha något annat som håller ihop degen, för det var ju ganska mycket sojamjöl.
Fiberhusk, eller vanligt Husk kanske? (Psylliumfröskal)
#5#
Om man mal nötter och kokos så blir det ju som mjöl. Det har ju förekommit många recept på nötbröd för sig och kokosrecept för sig, men just detta att blanda nötter, mandlar, kokos och nåt fiber"material" verkar intressant.
Vi kanske får fram nåt riktigt bra universalmjöl med tiden? Hoppas…