Internatets meny...hjälp?
Hej!
Är ny på den här sidan, dock inte helt ny till LCHFkost, men det här är första gången som jag på allvar sätter mig ner och försöker förstå, eftersom jag är trött på allt det negativa kolhydrater bidrar till. Det är lite krångligt, måste jag säga, allt det här med procent osv, har inte direkt tillgång till att väga allt jag äter. Fast man lär sig väl så småningom.
Det som är problemet är att jag bor på internat i 4.5 månad till och får serverad mat 7 dagar i veckan, frukost, lunch och middag, och det är ju sällan helt optimalt… Frukost är inget problem, ägg + smör och kaffe + smör, så mkt har jag kommit fram till iaf =P Det är lunch och middag som är lite jobbigare…
Har ni som är lite mer hemma med det här något förslag på vad jag kan äta? Har en länk till hur menyn ser ut för halva den här veckan http://i42.tinypic.com/2yni3ox.jpg.
Det finns alltid salladsbuffé till, med det vanligaste så som gurka, tomat, isbergssallad, ibland pizzasallad, groddar, morötter. Ibland finns det keso. Ofta finns det ostkuber och fetaost, och alltid dressing. Det finns även alltid vitlökssås och ngn annan sås som smakar endast socker, så det känns inte så aktuellt. Och smör finns det alltid.Det finns även olivolja + vinäger (brukar ha olivolja på salladen för att få mer fett) Hur mycket sallad ska man äta egentligen?
Jag tar aldrig potatis, ris, pasta etc, men det känns som att det inte finns tillräckligt med alternativ för att få i sig tillräckligt med fett. Vilket gör att jag i stort sett är konstant hungrig, speciellt på kvällen eftersom jag inte vet vad jag ska köpa som är så billigt som möjligt, och håller sig så länge som möjligt i kylen. Det är inte så himla lätt när man endast har sitt studiebidrag, eftersom jag inte är tillräckligt gammal för att få ta studielån än…
Hm ja.. känner att det här kanske blev lite långt och lite osammanhängande, men ja, jag skulle verkligen behöva lite råd om hur jag ska få det här att gå ihop. Alltså, hur ska jag få i mig tillräckligt med fett är väl den största frågan. Och vad ska jag göra de dagar då tex ärtsoppa och hallonpaj serveras?
Tack i förväg, i fall ngn nu orkade läsa igenom allt och faktiskt svara =) (och jag vet inte om det är i rätt grupp, men det kanske någon kan flytta isåfall)

knivigt, men kanske kan du testa ha småostförpackningar att tugga i dig om magen skriker efter mer innehåll. Och mycket vatten förstås. Salamikorvar att komplettera med. Mozzarella med serranoskinka, pesto och balsamico blir ett schysst kvällsmål. blir inte så dyrt om man utnyttjar lidl o willys. En annan billig grev vi körde ett tag var chokladbollar (havregryn, smör, kakao och sötningsmedel). Havregrynsintaget ursäktades med att grynen innehåller nyttigheter.

Köp kokosfett att ha i teet eller kaffet det mättar mycket, vet ju ej om du har tillgång till spis men koktägg med majonäs är mättande och kokta ägg kan man ha lite på lager och är lätta att ta till.
Kan du inte fråga dem i köket vad dressingarna innehåller, och det är ju jätte bra att det finnsolja och vinäger som alternativ hoppas att det är riktigt smör de serverar och inte margarin.
Hoppas du får fler svar.
Lycka till!
Och välkommen hit 

Har du inte tillgång till spis så köp en äggkokare =). Lidlkorv funkar fint. ost och kokosfett blir man fint mätt på =)