Kan ketoner bildas av proteiner
Försökte länka bild, men men, enligt en översikts bild av metabolism så gick det keton pilar både från fett hållet och från protein hållet?
Vet att glukos bildas av proteiner, men om är i ett katabolt tillstånd vilken energiform går man på då, Ketoner eller Glukos?
Man är alltid i ett katabolt och ett metabolt tillstånd. Det sker aldrig enbart nedbrytning eller enbart uppbyggnad.
Vid en tillpassning till fett som energikälla används fett direkt eller ketoner som energi, specifikt i alla celler som har mitokondrier vilka nyttjar fettoxidering för att tillgodogöra sig energi.
De delar av kroppen som har få/inga mitokondrier är hjärnan, centrala nervsystemet och ögonen. Totala energibehovet glukos tros vara omkring 35g per dygn, vid en total anpassning till ketogen kost. Antingen får man i sig det genom kolhydrater direkt, eller så sker det genom omvandling (kan inte detaljerna) av protein.
Anledningen till att jag frågar är att jag väl har nån influensa med feber, vilket har gjort att jag nästan inte har ätit på 2 dygn (Nåja lite, men kanske en fjärdedel av det normalt äter). Tänkte att min ketos skulle stanna av av detta pga svält, men jag tror nog aldrig jag sett stickan bli så ill lilla så fort förut. Det var då jag fundera på om den lilla levern har byggt ketoner på mina muskler istället för på fett.
Tvärtom snarare, ketos är just vad som inträffar vid svält, eller rättare sagt, avsaknad av kolhydrater i kosten.
Hemligheten med LCHF/ketogena dieter är att framkalla det tillståndet utan att det är svält!
Just för att få alla positiva effekter som fettförbränning och muskelbevaring.
Det jag trodde ha lärt mig hittils är ju att "fettbrasan" släcks när vi äte för lite, dvs vi startar förbränning av muskler istället, för är det inte så att när vi går på en viktklubssvältkur så bränner vi muskler och då är väl vi INTE i ketos.
Ketos vid svält borde då infalla när "rätt" mängd muskler har ätits upp.
Men grundfrågan var egentligen om levern kan bygga ketoner av protein?
Det du lärt dig stämmer utmärkt vid en icke-ketogen kost. Men inte för LCHF med mängden kolhydrater absolut minimum.
(din huvudfråga kan jag inte svara på. jag gissar att den kan det, men att det verakr oerhört korkat att göra ketoner av protein, när protein behövs för att göra glukos för att hålla blodsockret jämnt+hjärnan samtidigt som fett är en nästintill obegränsad energikälla…)
Tror det börjar klarna nu, det innebär att en kaloribegränsad diet gör det den skall, dvs bränna magfett i ett ketogent tillstånd och låter musklerna vara.
Men vid nått tillfälle bör kroppen säga svält, år det månne då när reserven kring magen försvunnit eller vid ett för litet kalorintag?
Tycker också det låter korkat o bygga ketoner av protein, men det var en reaktionsväg från proteiner till ketoner, precis som från fettsyror.
Tackar så mycket för svar!