hungerkänslor
Är det någon som vet varför hungerkänslorna försvinner efter cirka två dagar när man fastar eller dricker t ex natruliett eller liknande. Är det för att man bara intar flytande föda eller p g a det låga kaloriinnehållet.
En teori är att ketoner har en viss aptitsänkande effekt.
Så då kan man äta fast föda med typ endast 600 kalorier, få kolhydrater och få hungerskänslorna att försvinna.
600 kcal är ju svält!
600 kcal är ju svält! och bör i längden innebära att kroppen inte tär bara på fettet utan även på musklerna. Rätta mig någon om jag har fel, men börjar du sedan äta LCHF efter "kuren" med nutrilett så lär du gå upp i vikt igen när musklerna återställs!
Det känns så hopplöst att inte gå ned i vikt. Min son har druckit näringsdryck och gick ned 9 kilo på tre veckor och tyckte det var toppen. Inte hungrig alls efter dom första två dagarna. Så jag funderar på det nu för att få igång viktnedgången.
Puff
… så hur länge har du ätit högfettkost?
Jag började LCHF våren 2006 och gick ner ganska snabbt 15 kilo, lätt som en plätt. Sedan tog det stopp men fortsatte likadant säkert ett halvår. Blev sedan så less och började fuska ibland och gör det fortfarande, känner också sug fast jag periodvis är noga med maten. Nu har jag gått upp åtta kilo efter det.
Puff
Vad är din fråga?
Ja kanske varför LCHf fungerade i början och att det sedan tar stopp. Vilken strategi ska man nu använda? Hur ska man få igång viktnedgången? Mindre kalorier, mindre kolhydrater. Det känns som om man provat alla dieter men inget fungerar. Allt känns hopplöst.
Ja, om du har ätit 600 kalorier så tror jag din kropp ställt in sig på svält…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!