Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4869 ggr
Puhlo
0

Ersättning för lightläsk

Hej!

Jag är en cola zerodrinkare av rang, men jag försöker dricka mindre sötningsmedel. Jag vet med mig att det finns flera här inne som försöker skära ner eller sluta med sötningsmedel då det inte är bra för viktminskning.

Jag har hittat ett par saker som är goda ersättare.

* Kolsyrat vatten med hemma-tillsats t.ex:

citronsaft, limesaft, apelsinsaft (dvs pressad direkt från frukten), ett par frysta hallon eller andra bär

* Kiviks lättdryck på 2dl tetra.

Den innehåller inte sötningsmedel, och den är inte lika kvalmigt läskig som Fun light eller liknande. Den går att späda ut mer än vad det står på förpackningen. Finns i åtminstone 5 olika smaker.

* Vanligt kranvatten med:

pepparmynta, citronmeliss eller liknande

frysta bär som får tina i vattnet (bara nåt enstaka för smakens skull)

citron-, lime-, gurkskivor

* Is.

Det mesta blir godare med is. :) Testa att skaka gräddmjölk med is och sila av den, en varm dag. Supergott!

* Kolsyrat vatten med ESSENS.

Efter att ha lurat runt här på forum i snart ett halvår, så hittade jag en person som köpt essenser på Stockholms Aether och Essence-fabrik som ligger på Wallingatan i Stockholm.  Där fanns det c:a 30 olika essenser, allt från äpple, ananas, blåbär, till de lite mer spännande vanilj, choklad, cognac och lite annat..  Jag köpte med mig blåbär, björnbär, äpple och körsbär.  Blåbär och björnbär är favoriterna hittills. De är sjukt dryga, och kostar 30 kr för 10cl, som fördelas droppvis med pipett man köper på plats.

Lite surare (som jag gillar) blir det om man tillsätter citronsyra eller askorbinsyra. Sötare blir det om man tillsätter Stevia.

Nästa månads projekt blir att köpa lite fler sorter och blanda lite. :) Återkommer med resultaten!

Hoppas att detta blev till hjälp! Och skriv JÄTTEGÄRNA till om ni har egna tips!!

Wildrat
0

Jag dricker mineralvatten till fest men funderar på att köpa en Soda Streamer och besöka Stockholms Eter och Essencefabrik. Jättebra med tips om vilka essencer som funkar bäst.

Puhlo
0

#1 : Om inte annat är det väldigt mycket billigare med sodastreamer än med köpevatten. Dessutom har jag hört att det tillsätts en massa skunkiga saker i mineralvatten, samt att vissa vatten gör att jag får en jääääättekonstig smak i munnen. :S

Björnbär var lite tvålig, men blåbär är smarr. :) speciellt med limesaft i!

Margareta
0

Jag dricker kranvatten - ibland kylskåpskallt. Tycker det slår ut allt annat.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag dricker också vanligt kranvatten för det mesta. Slår till med mineralvatten vid festliga tillfällen om det inte går att dricka lite vin just då.Flört

lizaohman
0

Var köper man en soda streamer till bra pris?

Puhlo
0

#5 Elgiganten, OnOff, osv. :) Kolla på Pricerunner.se eller prisjakt.se så kan du söka rätt på var den är billigast.

magma
0

Bra tips, tack! Fast varför kallas Kiviks lättdryck för "lättdryck", om den inte innehåller sötningsmedel? Det måste jag undersöka nästa gång jag ska till affär'n!Tungan ute

Jag vete 17 förresten om en Sodastreamer blir så mycket billigare än att köpa mineralvatten, inte om man köper 1-2 liter för 4-5 kr på Lidl… Läste en artikel för ett par månader om att det ifrågasattes om dessa kolsyreapparater verkligen är bättre för miljön, eftersom patronerna enbart kan fyllas på vid en enda fabrik som låg en bra bit från Sverige. Vilket medförde transporter över hela världen till just detta land med fabriken/fabrikerna- vilket det var minns jag ej.

Jaja. Det var lite spånande mest kring detta med kolsyrat vatten:)

Jag dricker kolsyrat i perioder, men det enklaste och mest använda hemma är ändå kranvatten. När jag tröttnar blir det med is, pressad citron eller gurkskivor i.

skogs-tolva
0

Jag föredrar faktiskt att dricka kolsyrat Lidl-vatten eller iskallt från kran med en "kläm" pressad citron…

För så fort jag intar något med en söt smak, light eller ej, blir jag mer sugen och trillar lätt tillbaka igen… :(    I kolisfällan.

Maia
0

Jag vill bara i konkurrensens namn lägga till att SodaStream inte är det enda varumärket. T.ex. WasserMax är en trevlig, lättarbetad och slimmad maskin. Samma patroner.

Eftersom man drar hem en patron då och då istället för pet-flaskor jämt och ständigt tror jag det kan vara bättre för milön. Vi har gjort en prisjämförelse med Nettos billigaste och fann att det lönade sig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Krahso
0

Jag fick en WasserMax i julklapp av familjen. Bästa julklappen jag fått på länge! En gaspatron kostar 98 kronor och räcker till 80 en litersflaskor (enl. uppgift - inte kommit så långt än att jag måste byta den). Flaskorna fyller jag med kallt vatten som jag ställer i kylskåpet för att det skall bli riktigt, riktigt kallt. Innan jag skall dricka så kolsyrar jag med ett enkelt handgrepp flaskan. Skulle någon vilja ha smaksatt vatten eller läsk, så har jag fått några sådana alternativ att komplettera med. De kostar ungefär 45 kronor per styck, och räcker troligen i evigheter, då det är mycket, mycket drygt…. Några droppar bara per flaska när det gäller smaksättning av vattnet och någon matsked när det gäller "läskedrycks smaken".

Grabben som är en stor cocacola fantast klarar inte att dricka några mängder av colasmaken. Det smakar coca cola men gör honom lös i magen.

Dottern som är Fanta vän dricker en blandning som heter forrest berrys. Hon älskar den.

Maken och jag har testat att smaksätta vattnet med citron/jordgubb och persika. Båda är mycket goda. Fast jag tycker nog att vattnet utan smaksättning är godast.

Det som förvånar mig  är att det smakar precis som äkta mineralvatten…. Ändå är inga mineraler tillsatta…. Bara kolsyra!

Puhlo
0

#7: jag tror att det är för att det faktiskt är myyyycket mindre socker i den än i vanlig måltidsdryck.  Måste kolla upp det där. Tur att jag inte dricker det så ofta, ifall det visar sig att det är läskiga saker i!

drakflickan
0

Vatten på flaska är inte alls bra för miljön så bara av det skälet borde man skippa det, men dessutom innehåller flaskvatten mycket mer mikroorganismer än vanligt kranvatten. Tänk på hur länge flaskvattnet står i flaskan innan du dricker det. Kranvattnet är betydligt fräschare!

Vårt kranvatten kostar dessutom bara ca 3 öre/l, jämför med vad flaskvatten kostar per l… En sodastream el dyl betalar sig nog efter tag.

Jag är själv inte så förtjust i kolsyrat vatten men jag har ofta en kanna vatten i kylskåpet som jag smaksätter med färsk, riven ingefära. Super!

Man kan läsa mer om flaskvatten vs. kranvatten på http://www.svensktvatten.se/web/Kranvatten_jamfort_med_forpackat_vatten_1.aspx