Första inlägget (Recept)
Hej på er. Detta blir min första tråd och i den tänkte jag skriva upp lite recept på maten jag och min sambo lagar för att lättare kunna ta emot synpunkter på det vi äter, vad vi borde lägga till och kanske ta bort. Målet med LCHF för oss är först och främst att få en hälsosammare livsstil och gå ner i vikt.
Vi har ätit LCHF här hemma sen nyår och jag stormtrivs med det.
Dagens frukost åt vi klockan nio och den bestod av:
En ost och bacon omelett som jag gjorde av två ägg var samt en skvätt grädde. Som vispas ihop med gaffel och sedan steks så den blir fast. Tillsätt sedan ost och bacon, ett paket per person. 140g. Till det drack vi kaffe med grädde och sambon (Vanadotter här på forumet) åt en banan med turkisk yogurt.
Lunch åt vi klockan två.
Tre skivor fläsksnitzel var som jag toppade med att smälta på en skiva västerbotten ost på varje köttbit.
Till det hade vi smörstekta wokgrönsaker ( Den Asiatiska från findus) som jag gräddstuvade ihop med lite kryddor. ca 125g per person.
Serverades med tre-fyra rejäla klickar majonäs/Aioli.
Det får ditt gomsegel att applådera;)
Så vad tror ni? Kommer vi gå ner i vikt på detta eller ska vi ta bort något eller lägga till något?
Kommer fortsätta tråden med fler recept .
Mvh Sebastian.
Hej Sebastian och välkommen hit!
Det låter som en god föresats att börja med LCHF samtidigt som ni gör.
Jag tycker det ser bra ut med ett undantag - bananen. Jag vet inte exakt hur mkt en banan väger, men det blir över 20g kolhydrater per 100g och en banan väger betydligt mer än 100g. Det skulle inte jag klara att gå ner i vikt av.
Livsmedel
Mgd
kcal
Prot
Fett
Kolh
Banan
100
97,1
1
0,5
21,8
Numer pensionär i Nynäshamn
Mums, det lät _ruskigt_ gott! Ser fram emot flera recept!
Det enda som väl inte är riktigt bra om man ser ur LCHF-synpunkt är väl banan, annars är det nog bara att köra på!
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

Hej!
Menar du att din sambo åt både en 2-äggsomelett, med 140 g. bacon och en banan med turkisk youghurt till frukost? Det låter väldigt mycket för mig. Banan innehåller också en hel del kolhydrater: 22 % för att vara exakt. Banan är en av de fruktor som är absolut värst när det gäller kolisar.
Ett gott alternativ är turkisk youghurt, en skvätt grädde, några hallon och kanske lite hackad nöt på det. Men kanske inte samtidigt som omeletten…*ler*
Annars tycker jag det ser bra ut!
Lycka till med ert nya feta hälsosamma liv!

Va roligt att det ser bra ut. Med undantag för bananen då. Men skulle hon kunna ha i hallon istället? Har läst någonstans att just hallon var kolhydratfattigt.
Mer recept kommer i den takt jag lagar dem.

Hallon är helt ok!
Hallon borde fungera - men jag håller med om att en så bastant omelettfrukost och dessutom yoghurt och hallon låter lite mycket.
Mängder brukar jag dock inte lägga mig i från början. Det är bättre att äta rätt och för mycket än att bli hungrig och äta fel.

Kul med sådan klok och bra respons på tråden! Jag ska omedelbart skippa bananen i fortsättningen. 
Tänkte också inflika att jag ammar min dotter på 3 mån och har tänkt fortsätta med det tills hon blir 1 år. Är det något mer jag ska tänka på i och med amningen?

#8 D-vitamin!
Det kan behövas hyfsat höga doser D-vitamin (4000-10000IE*) för att tillräckligt skall gå ut i mjölken till den lille…..men det är samtidigt ett tecken på vad som är rätt dos (urmormors dos) för en människa.
Inte heller fel att se över omegabalansen (kanske äta fiskoljetillskott el dyl) så den lille får en bra start i livet och din hjärna slipper krympa så himla mycket.
*Över 7000IE / dag för att tillgodose spädbarnets behov enl "Canell and Hollis Vit D in clinical practise 6"
Får man inte äta banan? Läste någonstans att man inte skulle äta frukt alls ?? Men fibrerna i frukt är ju så bra så bra liksom de naturliga vitaminerna =)
Hej Sebastian och Vanadotter! :)
Jag tycker det låter som en bra start, men skippa bananen. Ät tills ni blir mätta men inte mer, ät när ni är hungriga. Jag tycker inte ni behöver tänka på mängden mat i början, utan låt kroppen vänja sig först.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jodå hörni nu ryker morgonbananen. Antar att den var den sista spillran av en fettskrämd livlina.
Tack för alla bra råd!
Ett par frågor bara. Hur lång tid tar det normalt innan kroppen går in i den här ketosdriften?
När kommer den här värsta tiden av sockersug osv?
Är inne på slutet av fjärde dagen och än så länge har det inte varit något större problem. Har mest varit sugen på ost och digestive kex.
De allra flesta tycker att första veckan är värst - en del tycker den går bra och att det kommer långt senare - vecka tre kan blir kris - men en del märker aldrig av några problem alls. Om Digestivekex är enda suget kanske du tillhör den senare gruppen. Det är så himla olika och inte alls ovanligt att man klarar det utan problem - det är helt beroende av hur livet såg ut innan och hur mycket fett man vågar äta.
Den som ammar behöver nog inte tänka så mycket på mängderna mat alls. Skulle inte jag göra i alla fall. För att få allt man behöver så är det bra med bra råvaror om man har möjlighet. Kroppen säger ofta ifrån om man saknar något - det är därför många av oss äter magnesium.
Banan innehåller mycket riktigt 22% kolhydrater. Alltså, av den "bukfylla" som bananen utgör (volymen) är nästan alltihop "socker", de 22%:en blir 89 E% (energiprocent).
#14 Jag gick upp i vikt under amningen =(

Så var då kvällsmålet avklarat. Ett par skivor ost. (Hyvlade) Lite keso. Vatten med citron/lime i samt ett varsit kokt ägg med en matsked majonäs. Känns nästan som att man äter för mycket mat och för lite fett. Men vet inte vad jag ska göra för att äta mer fett och samtidigt hålla mig under ca 20g kolisar på en dag. Vill inte sitta o sleva i mig smör heller. Blir illamående av för mycket av den varan.
#17 så lite till kvällsmat? Kroppen går inte ner i vikt av för lite mat. Då tror den att det är dåliga tider och så spar den på reserverna istället för att nyttja dem
#17 Testa att lägga in maten i minmat.net, så får du kalla fakta om fördelningen på ert ätande. Det är faktiskt inte så svårt att få i sig tillräckligt med fett, det är egentligen bara om man är lagd åt att bara äta fettsnålt protein och helst inget fett till, som man får ta sig en funderare.
Kokosmjölk är en bra grej. Gör med tom ga kai, (grön curry, limeblad, citrongräs, limejuice, fisksås, svamp, salladslök, kyckling), eller strimla biff och ha i röd curry och röd paprika.
Cole slaw är en grej som lätt känns fräsch och krispig.
#18 Om du tittar på vad de ätit i övrigt under dagen, är det inte konstigt att det blir lite till kvällsmat.
#19 men så lite mat? blir man mätt? borde tära på humöret med lite mat?

#18 Jag tyckte jag åt ganska mycket ändå. Åt tills jag var nöjd och inte hungrig mer.
#19 Det där lät gott! Har registrerat mig på sidan och försöker lära mig den.
Kanske man skulle göra ett till mål av kvällsmålet då? Typ lite bacon eller kotlett med smör osv.
#21 Jag tror inte att du har provat att äta LCHF? Har man gjort det vet man hur mättnad känns, jämfört med att leva på mängder av mat och kolhydrater där man måste äta mycket för att bli mätt, och då tyvärr bara en kost tid.
#22 Det är bara att äta som man vill. Alla måltider är måltider och styrs inte av absurda konventioner som vad man skall äta på vilken tid. Jag kan lika gärna äta en biff till frukost som till kvällsmat. Eller två kokta ägg till lunch. Det beror på humör, tillgänglighet och lust. Jag försöker dock anpassa maten så att jag blir hungrig kring lunchtid som är där den är på jobbet ju.

Välkommen hit! 

#23 Väl skrivet. Du har helt rätt i det tänket.
#24. Tack!
#23 vad har du för arbete?
Håller med MimLan - även jag kan äta restmat från gårdagens middag till frukost och sen ägg till lunch eller en middag till - det spelar inte så stor roll i vilken ordning måltiderna kommer så länge man blir mätt och nöjd.

Jo. Det har nog ingen större betydelse.
Frukosten avklarad. 140g bacon, ett kokt ägg samt ett par ostskivor. Orkade inget mer. Vart mätt o nöjd på det.
Resultaten börjar verkligen märkas av nu. Tröjorna sitter löst och jag måste ha bälte i byxorna. Små förändringar men stora betydelsefulla steg mot ett bättre liv. Enda nackdelen är att jag ibland känner mig lite berusad. Ni vet den där känslan som brukar komma efter ett glas rött. Kan ju vara ganska trevlig känsla men inte om man inte druckit någonting..
För de som sysslar med andligt arbete kan jag meddela att på den fronten har det skett en lavinartad förbättring. Starkare. Klarare tankar och intentioner.
Jovisst ja. Drack ett par muggar kaffe med ca en dl grädde i (Sammanlagt).
Mvh Sebastian.
#28 Hm.. jag kan nog fortfarande bli sur över att man fungerar bättre mentalt/emotionellt på LCHF om det avfärdas med att det är en andlig pryl, dvs, en inställning man kan välja att ha eller lära sig.
Just den enorma förändringen till det bättre, på ett sätt som jag inte visste var möjligt, är den egentliga anledningen till att jag aldrig i mitt liv skulle kunna tänka mig att överge LCHF.
Att konstatera att det är något som varit kostrelaterat hela j-a tiden är inte enbart postivit, det finns bittra stunder över det. Hela min person och mitt liv har ju bedömts utifrån något som inte varit jag, utan en effekt av fel kost, i mitt fall förmodligen fettbrist.

#29 Hur menar du? Jag skrev att det blivit bättre pga kosten. Inte att jag valt nånting.
MimLan, kan du tänka dig att skriva hela receptet på tom ga kai, dvs mängder av respektive ingrediens? Det lät så himla gott.
Mvh Pia
#30 "Andligt arbete" implicerar trosfrågor, personliga val, livssyn, etc.
Att du fungerar bättre på grund av kosten är klart för många av oss eftersom vi upplevt samma sak. Sätter du etiketten "andligt" på det, så blir det i mina ögon något som fungerar bättre för att du mår bättre generellt, inte för att just kostomläggningen fixade det.
#31 Gör en sökning så hittar du både mitt och andras recept. Jag har modifierat det en del sedan dess, men det handlar ändå om personlig smak och hur man vill använda sin kolhydratbudget, så det är ändå att se som ett utgångsläge, som alla recept.
Santa Maria har en bättre kokosmjölk i tetra, som bara är kokosmjölk utan extra tillsatser.

Jasså. Ja det var inte menat som att sätta en sådan etikett på det. Utan bara ett konstaterande av att det också blev bättre liksom allting annat.
Tror du läste mer i det än vad det faktist var.
Men till #31 fråga. De flesta ingredienserna kan man höfta och smaka av. Det blir offtast bättre då än om man slaviskt följer ett recept. Mer personlig prägel på det.

#32 Nu ska vi väl inte låta denna tråd spåra ur pga missförstånd som lätt uppstår när man inte står öga mot öga med en person och hör tonläge och kroppsspråk på det den vill få fram?
Personligen förstår jag inte vad i sambandet mellan kostomläggningen, börja må bättre och tänka klarare i vad man än företar sig skulle sätta för ettikett på någonting?
Fast min kolhydratabstinens gör mig lite trög där uppe! *erkänna* 
LCHF-are i 5 dgr nu.
Sebastian, jag förstår (antagligen) vad du menar med andligt arbete och jag kan bara säga att jag har aldrig känt mig så klar och tydlig i hjärnan som när jag har avgiftat mig ifrån sockret.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag gjorde en sökning innan jag bad om receptet men det kom inte upp någon träff - och gör fortfarande inte - jag söker kanske fel men då vet jag inte hur jag söka göra. Tillhör tyvärr inte den grupp människor som kan göra helt nya rätter utan ett recept första gången - sen kan jag höfta till det som jag vill efter det.
#37 Du kanske skall höra med support.ifokus.se, varför du inte får några träffar.
1,5 dl kokosmjölk
1 tsk grön curry
1 citrongräs, i bitar
2 limeblad
Koka/värm samman några minuter. Sila bort citrongräset och limebladen.
1 strimlad kycklingfilé
1/2 lime, saften av
några droppar fisksås
Värm i några minuter.
Häll därefter i skivad champinjon, 2-3 stycken. Efter någon minut, häll upp och servera. Strössla med en hackad salladslök över.
Ibland tycker även jag att sökfunktionen är rätt kass. Tur då att Google fungerar aningen bättre, gå till google och gör så här:
Skriv det du vill söka på, t.ex"recept gryta" och lägg till "site:kolhydrater.ifokus.se", så ser du bara träffar från kolhydrater.ifokus.se. Ju fler sökord du lägger till ju mer "rätt" blir förstås sökresultatet.

Undrar bara om jag inte borde undvika kokosmjölk eftersom det innehåller kolhydrater. Den är väl sötad
#38 söker man på tom ga kai så kommer denna tråd upp och inget annat, det kan väl knappast support göra något åt? Men nu finns ju iofs receptet här men hur ska man söka menar du för att man ska få upp de andra trådarna?
kokosmjölk är inte sötat… inte som jag sett iaf, men det finns flera märken och en del har lägre kolisar än andra.

Bra recept. Det ska vi göra någon dag.
#41 Skriver jag in tom ka gai i sökrutan får jag upp många trådar. Av den anledningen kan ju ett snack med supporten vara lämpligt..
Mycket mysko Nu helt plötsligt kommer flera upp men det gjorde det inte strax innan jag skrev det förra!
Tack för receptet MimLan och tack Pennylane1 som fick mig att känna mig lite mindre dum. Jag gjorde sökning på både tom gai ka och tom gai, och båda ledde enbart till den här tråden för mig också.
Men som sagt, receptet är här och jag ska prova det så fort som möjligt.
Hej
Jag upplevde också att min hjärna vaknade efter 5 dagar med LCHF, jag blev nästan lite euforsisk, om min kostomläggning. Jag hade en kollega som skojade med att jag hade blivit "frälst" i LCHF sekten.
Sedan tog det nog för mej ca 3 månader innan kroppen kroppen svarade på träning som tidigare.
Jag tror för att jag upplevde så starkt att min hjärna vaknade med denna kost, har det varit mycket lätt att hålla sig till den här kosten.

Energi kcal: 2213,80 Energi kJ: 9255,40
Proteiner: 103,20 Fiber: 4,40
Kolhydrater: 3,34 Vatten: 1014,88
Alkohol: 0,00
Fetter:
Fett: 200,34 Kolesterol: 1147,20
E-mättade: 61,74 Mättade: 114,54
F-mättade: 9,18
Vitaminer:
A: 1330,60 B1: 0,90
B2: 1,14 B3: 22,26
B6: 1,68 B9: 347,20