Sötningsmedel
Undrar bara… finns det NÅGOT sötningsmedel som innehåller mindre kolhydrater (netto) än övriga som finns? Om jag t ex behöver festa till det lite och vill göra något som smakar sött, finns det något sötningsmedel som är att föredra, som inte triggar igång insulinproduktion lika mycket som övriga?
Stevia
Läs mer på http://www.stevia.se
Det är extremt sött och smakar lite åt anishållet. Många gillar det inte - men du kanske tillhör den andra gruppen.
Numer pensionär i Nynäshamn
Tja, hur man reagerar är individuellt men jag skulle rekommendera de lite naturligare sötningsmedlen som stevia och sukrin (googla för mer info och inköpsställen). Stevia är en söt ört som är väldigt söt men som har en liten bismak om man tar för mycket. Den sötar inte precis som socker heller men funkar till vissa saker. Sukrin liknar socker och kan användas som socker men är inte lika sött.
rebeckao,
Nu blev jag nyfiken. Hur skulle någonting kunna trigga igång insulinproduktionen hos dig, givet att inte blodsockret höjs?
# 1, 2 Tack för tipsen, ska kolla upp inköpsställen direkt!
# 3 Kanske inte skulle ha använt ordet "jag", för min del är det ju såklart inget som kan trigga igång insulinproduktionen. Däremot så vill jag ju helst inte äta minimalt av sånt som kräver att jag tar extra insulin. Samtidigt som jag fortfarande ibland suktar efter något med söt smak… Sen så äter ju även min man så här och han håller sig också strikt till 5%-gränsen. :)
Om jag inte minns fel kan söta smaker mycket väl höja insulinnivån på en frisk människa utan att höja blodsockret. Så allt konstgjort/naturligt utan kolhydrater borde väl vara lugnt för dig?
Ja det där har jag också hört angående friska. Så som du säger ska ju i så fall en frisk undvika sött helt och hållet, även om det är GI noll. Men för min del är det ju i detta fallet lugnt!
Däremot så innehåller ju många sötningsmedel kolhydrater. Har just nu en burk hemma som heter Cologran, den innehåller 97% maltodextrin och 3% aspartam. Vilket är 94g kh per 100 g! I och för sig så väger ju sötningsmedel så mycket mindre än socker så det blir ju väsentligen mycket mindre ändå, samt att jag antar att dessa medel även är mycket långsammare kh än sukros?
Just nu undviker jag detta medel och får skaffa t ex stevia, men sockersuget finns där så jag funderar på att göra en chokladboll idag med sötningsmedel. Måste ju vara bättre än socker iaf…