En mindre smart lc-nybörjare
Hejsan allihopa!
Jag är en lchf nybörjare, tre veckor drygt och det är sinnessjukt hur mätt jag blirr efter maten, och en bra tid efteråt!
Men något jag inte förstår är dock hur alla ni räknar ut procenten, kanske en dum fråga men om jag äter fil 3procent fett med lite linfrön, har jag förbrukat hela min kolhydratandel för dagen?
Hjälp mig snälla.
Beror på vad du vill. Viktnedgång, och du märker att den avstannar? Ta bort filen. Eller byt åtminstone ut till naturell yoghurt på 3,8-4,5% med extra grädde i.
Det går tyvärr inte att svara på din fråga, utan du får se själv vad som händer.
Procenten (alltså andelen kolhydrater som ju bör hållas till max 5%) kan du få hjälp med på:
Det är inte så svårt att räkna på ett enkelt sätt.
Sten Sture Skaldeman lär ut det så här.
Lägg ihop Kolhydrater och Protein ur innehållsförteckningen. Två tal som skall adderas ihop med varandra. Det klarar de flesta utan miniräknaren i mobilen. Strunta i decimalerna - det är inte så noga.
Kolla om den summan är större eller mindre än siffran för fett. Om det är större måste du lägga till fett om det är mindre är det ok utan extra fett. Om fetthalten är mycket större är det alldeles utmärkt.
Plättlätt kallar jag det.
Numer pensionär i Nynäshamn