Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1275 ggr
mikaelj
0

Högfett, inte högprotein!

Lågkolhydratkost borde egentligen omnämnas högfettkost.  Det går nämligen inte att bara utesluta kolhydrater och sedan enbart äta 1%-ig skinka…  I praktiken är det dock inget problem om du äter de fullfeta varianterna på kött, fisk, grädde, ost, ägg, …

Följande text av författare Lars Wilsson (http://www.larswilsson.se), med tillstånd, beskriver ett tämligen extremt tillstånd, men det kan ändå vara tänkvärt.  Han har tidigare skrivit bl.a. Välfärdens Ohälsa som kom ut i en ny upplaga 2007, och under våren får boken Naturlig mat en uppföljare.

-------------------------------------
Varför dör man om man föröker leva enbart på magert kött?

Köttet spjälkas till aminosyror som kan absorberas från blodet tack vare att protein stimulerar utsöndring av insulin som hålls inom strama tyglar tack vare att protein också utlöser en viss insöndring av glukagon. Det är viktigt för att det socker som bildas genom glukoneogenes skall kunna frigöras så att blodsockret inte sjunker. En del av sockret omvandlas till fett och kolesterol som utsöndras från levern i form av VLDL som ger LDL för cellernas underhåll.

Om fett inte ingår i kosten tillförs inte fettlösliga vitaminer. Brist på vitamin A och D ingår förmodligen i rabbit sicknes Aminosyror förbränns i cellerna liksom det socker som levern tillverkat genom glukoneogens. Alla dessa uppgifter kan inte klaras om proteinet måste leverera all energin. Tack vare att insulinet är lågt kan energi mobliseras från fettväven.

Men fettväven kan inte tillföras nytt fett om inte blodet tillförs kylomikroner från fett. Fett väven är ett viktigt organ som spelar enviktig roll i det komplicerade nätverk som styr tillförseln av näring och energi till kroppens miljontals celler. När fettväven tömts till en viss grad kan cellerna inte längre tillföras tillräckligt med energi och viktiga näringsämnen.

Döden kan inträffa redan efter en vecka om man uteslutande försöker livnära sig på polarharar under senvintern då de har förbrukat sitt kroppsfett.
-------------------------------------

Se även Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein:

_[…] There is just one other consideration: If you want to lose weight, the actual material you want to rid your body of is fat. But to do that you have to change your body from using glucose as a fuel to using fat ? including your own body fat. This is another reason not to use protein as a substitute for carbs, as protein is also converted to glucose.

If you think about it, Nature stores excess energy in our bodies as fat, not as protein. It makes much more sense, therefore, to use what we are designed by Nature to use. And that is fat._ […]

skogs-tolva
0

Hm, en dag för mig kan se ut så här; 3% kolhydrater, 17-20% protein och resten fett. Är det ok?

Funkar ypperligt just nu tycker jag, fast jag har ju hållt på med detta i många år, är tillbaka på ruta 1 igen efter ett kämpigt återfallsår Skäms

Maia
0

Bra MikaelJ att du lyfter fram denna artikel lite mer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

JohanBaltic
0

Rätt tänkt!

Om vi äter - som jag tror är tänkt att vi människor ska äta - naturligt kött, fisk, ägg, en och annan nöt etc - så får vi i oss bra med både protein och fett.

En ryggbiff tex har ju ca 10 % fett. 250 gr ryggbiff ger alltså 25 gr fett - utan att man tänker på att man äter fett alls. Nu valde jag ändå ett rätt magert köttslag som exempel.

Fokuset på kolhydrater - lite kolhydrater - kan leda tanken fel. Det är inte lite kolhydrater som är huvudfokus… huvudfokus är naturlig, animalisk föda, som mikaelj skriver. / Johan

missaz
0

Viktig information detta! Hoppas många (de som inte insett fettets betydelse) läser och tar till sig.

Margareta
0

Jättebra - tack mikalej!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

LittlePorker
0

Är det farligt isf att bara äta kyckling och kött utan fettrand, i bland knaprigt bacon och en och annan salamibit? Eller är det ok om man äter feta mjölkprodukter och ägg också?

mikaelj
0

Jag kan inte absoluta siffror, men för att äta dig mätt på mager mat måste du äta en oerhörd mängd för att komma upp i några vettiga energimängder -- protein ger knappt hälften så mycket energi som fett.

Det låter dyrt, och ganska jobbigt. Mycket mat att äta blir det.

maxljungqvist
0

Bra inlägg av mikaelj!

Protein ska inte ses som en energikälla. Det är rena byggstenar för kroppen för att underhålla och bygga upp organen inom oss. Protein behöver kompletteras med kolhydrater eller fett för att ge energi.

Många nybörjare, vegetarianer/veganer och "haters" verkar tro att LCHF handlar om att äta mer protein. Men det är en absolut felaktig vinkling av maten vi äter. Jag skulle säga maximalt 25% protein och därefter 5% kolhydrater och 70% fett. Slutar man gå ner i vikt kan man testa att sänka proteinet till 20%, och öka fettet till 75%.

maxljungqvist
0

Förresten har jag läst någonstans att vita män (upptäcksresande, etc) som besökte eskimåerna drabbades av svåra sjukdomar och ibland dog när de försökte leva på magert kött. De drabbades dessutom av skörbjugg ("Den vite mannens sjukdom"). Eskimåer är ett utmärkt bevis för att vi är avsedda att äta allt utom det magra köttet.

Margareta
0

Inuiterna (eskimåerna) åt dessutom allt på djuret - inte bara det synliga fettet - även inälvor och huvud.

Wenn
0

Jättebra mikaelj !

LittlePorker
0

Om jag tar ett exempel då..

Frukost: 2 ägg stekta i smör och ½ paket bacon eller 2-3 dl filmjölk med solrosfrön.

Lunch: 1 Kycklingfilé med grönsaker, 70g fetaost och ½-1 dl dressing på cremé fraiche + majonäs eller 2 dl blomlålsmos med grädde och 1 paket bacon. (I bland hoppar jag över lunchen och tar ett mellanmål.)

Middag: Kotlett med kryddsmör och zuccinigratäng med grädde och ost eller kycklinggryta (stekt i olja) med creme fraiche och grönsaker.

Som mellanmål/kvällsmål kan det bli 1 ägg, en ostbit/salamibit eller lite nötter om jag blir hungrig. Standardmjölk dricker jag till alla måltider.

Är det för lite fett? För lite mat kan det väl absolut inte vara?

Margareta
0

LittlePorker:

Om du byter frukostäggen mot filmjölk med solrosfrön skulle jag inte räkna det som en LCHF-frukost alls.

Hur många kolhydrater i gram har du tänkt dig per dag och vad är målet med din LCHF-kost?

Att dricka standardmjölk (3g kolhydrater/dl) är för mycket kolhydrater för de flesta att gå ner i vikt av, men om det inte är målet är det säkert helt ok.

Det är helt hopplöst att ge råd när man inte vet syfte och mål för en enskild person. Därför är det mycket bättre om du startar en egen tråd där du berättar om dig själv och hur du äter och vilka mål du har. Tråden placerar du under den gruppen som heter Medlemmar. (Grupperna finns till vänster i marginalen om du bläddrar neråt).

Calmare
0

Bra Mikaelj! Glad

LittlePorker
0

Okej, tack för tipset Margareta! Målet är att gå ner i vikt och bli av med sockersug, räkna kolhydrater vill jag helst inte göra, har inte haft en tanke på hur mycket jag vill hålla mig till heller faktsikt.. vill mest att det ska kännas naturligt och normalt att äta.  Och egentligen var jag inte ute efter råd om viktminskning. :) Att jag undrade var mer det att jag blev orolig om jag äter för lite fett, så att det kan bli farligt för hälsan…

mikaelj
0

Margareta, 5g kolhydrater/dl i standardmjölk (all mjölk, faktiskt).

[Marja-Liisa]
0

Tack Mikael att Du tog upp detta, Du väckte mig - när jag skrev in vad jag ätit idag låg jag bara 36 gr på protein, kalorier ca 1200. Nu när julen är över har maten blivit lite rester osv, fick dyka i frysen och ta fram och värma kokta kalkonbitar (i smör)med lite Wok grönsaker och grädde och mår faktiskt bättre. Trodde att jag redan kunde, men vet nu att det är bäst att kolla lite då och då.

Margareta
0

#16 MikaelJ - jo jag vet ju det - hade bara grädden i huvudet eftersom det är den jag själv använder just därför… tack för förtydligandet.

mikaelj
0

Så blir det om man äter LCHF!  Hela hjärnan blir till slut en stor fettklump!

(eller vänta nu, är det inte så det faktiskt är?)