Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3405 ggr
pmg
0

Te-kolhydrater eller protein?

Hej

Som ny försöker man förstå grundprinciperna och kunde inte förstå varför så många rekommenderade te med grädde eller kokosmjölk. Gick in på fineli och ser att grönt te och vanligt te är 100% protein (det förvånade mig men då kan jag förstå att det kan behövas lite  fett för att balansera) MEN sen står det att örtte är 100% kolhydrater (digererbara). Jag fattar ingenting. Kan någon förklara varför det är skillnad mellan dessa olika teer?

Inke
0

Låter mysko att det 100% protein. Men te med grädde är för att få i sig fett.

mikaelj
0

Jag vet inte, men jag hade inte brytt mig. Du _äter_ inte tebladen. De flesta bladgrönsaker innehåller ungefär hälften protein, hälften kolhydrater.

Wildrat
0

Färdigt te innehåller nån enstaka kolhydrat på en mugg. Försumbart om man inte dricker flera liter per dag. Har man grädde eller nånting i blir siffrorna förståss annorlunda.

netta
0

Ja mysko är det. Har jag ingen honung i så smakar det bara grönt och inte sött, men protein? det beror väl på var man får téet i från. Sen har de väl i andra smaker förstås om jag väljer dessa. Grädde eller mjölk i te klarar inte min mage av.

magma
0

Tja, det finns ju vegetabilier som innehåller protein, t.ex olika slags bönor (sojabönor, vita bönor, böngroddar etc) och dylikt.

Om din mage inte tål grädde i thé så kan du ju ha i lite cocosfett istället, med eller utan smak.

pmg
0

Hej igen

Jag har inte ens provat med fett i teet men jag tror nog att jag tål det, har inga problem med fettet generellt sett. Är alldeles för ny och har inte hunnit testa men jag läser om det överallt på forumet. Varför ska man ha fett i te och kaffe? Tycker nog att det inte verkar så gott - gillar smaken av grönt te rakt av. Då försöker jag nog hellre få i mig fettet genom att äta något fett till.  

Sen var väl min undran mest - varför är en tesort hundra procent protein medan en annan är hundra procent kolhydrater? Det är ju torkade blad vi pratar om i båda fallen.

Wildrat
0

#6 Man måste inte ha fett i te och kaffe, det är bara ett bra sätt att få i sig lite extra fett om man har problem med det. Drick du ditt the som du vill ha det.

pmg
0

Skönt att höra Tungan ute - jag trodde faktiskt att man "borde" dricka med fett av någon outgrundlig anledning.

Mervi
0

Välkommen hit!

Zepp
0

Altså.. om du kikar på mängderna så förstår du varaför det är 100% av något macronäringsämne det förekommer bara som spårämnen och blir då hundra procent.. resten är vatten o någon gnutta mineral, folsyra o K-vitamin!!

Anar att det är folsyran o Kvitaminet som utgör de nyttiga antioxidanterna som förekommer i te!??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pmg
0

Tack Mervi och tack Zepp. Du har naturligtvis rätt Zepp, hade lite svårt att tolka tabellerna men det är ju så som du skriver!