Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 1667 ggr
Mitha
0

Energi-% och sammanst. i % stämmer ej i cal cou.

Igår när jag la in allt som jag ätit fick jag ett konstigt resultat.

Har lagt in 3% kolhydrater, 80% fett samt 17% proteinerpå min egen sammanställning. På staplarna fick jag 15% protein, 81% fett samt 5% kolhydrater, så långt verkar det bra. Nu till problemet. På %-satserna fick jag dessa resultat.

119% kalorier, 105% protein, 198% kolhydrater samt 120% fett. Hur kan det bli så mycket i % av RDI när staplarna stämmer? Kan någon förklara hur detta hänger ihop.

Mervi
0

Jag skall försöka förklara, det är inte lätt.

När du registrerade dig i CalCouter fick du skriva in hur mycket protein, fett,kolhydrater du hade tänkt att äta en normal dag.

Jag som väger 68 skall äta ca 68 gram ren protein, kanske 20 gram kolhydrater osv. man fyller i även hur mycket kcal man tänker äta.  När man har fyllt i detta och sedan fyller i vad man ätit så får man dessa %-satserna, som du fått 119% av kalor-mängden du tänkt att äta(som du fyllt i från början) likadant med 198 % kolhydrater= du har ätit nästan dubbelt så mycket som du planerat. Om jag har planerat att äta 20 gram kolhydater och äter 40 gram en dag så har jag fått i mig 200%.

Sedan till de andra procenterna. De visar hur fördelningen av energin är, alltså har du får 3 % av energi från kolhydraterna , 80 % från fetter och 17 % från kolhydaterna. Dessa procenterna säger inget om hur många gram du ätit.

Hoppas jag kunnat förklara detta. Det är krångligt. Fråga gärna mer.

Margareta
0

Man måste fråga när man inte förstår.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mitha
0

Tack för förklaringen.

Visst var det vikten som man önskade väga som ska avgöra hur mycket procent protein man ska äta? Jag har inte mer än 1300 kcal/dag, räknade ut det någonstans, är det för lite?

Mervi
0

Det är normal-vikten/målvikten som bestämmer mängden proteiner. 1300 kcal låter lite. Men om du blir mätt och belåter på det så är det säkert OK.