Hej alla kämpare!
Jag har i går startat med Sahlgrenska metoden, vill gärna veta om det är någon fler här som testat eller som nu genomgår denna Atkins diet?! Tufft känns det nu för jag är inne på dag 2 med bananer Heheh, men i morgon börjar man äta lite mat!!! Ska bli sååååååå gottigt! 
Min bror och svägerska har testat denna diet ett tre tal gånger med mycket goda resultat. Vad vet ni om denna berätta och dela gärna med er!!!!
Ljus Carina
Atkins diet och bananer? Jag kan ju ha fel, men inte är väl Sahlgrenska metoden och Atkins samma sak? Bananer innehåller en hel del kolhydrater, närmare bestämt ca 22% och lite fett.
Jag har inte testat, men önskar dig förstås lycka till!
Sahlgrenska dieten
Måndag :
1 kg bananer
( 5 – 6 st )
Kaffe eller te
Tisdag :
1 kg bananer
( 5 – 6 st )
Kaffe eller te
Onsdag :
Frukost : 1 knäckebröd,
Lunch : 2 hårdkokta ägg
Middag : Fiskbullar, morötter, blomkål, 1 potatis
Bonus : 2 päron + 2 äpplen
Torsdag :
Frukost :
1 knäckebröd med ost,
Lunch : 2 stekta ägg + 1 baconskiva
Middag : Kalvsylta och blomkål
Fredag :
Frukost : 1 knäckebröd med ost
Middag : Kycklingsallad, 1 potatis + 1 vitt brödskiva
Bonus : 3 äpplen + 1 apelsin
Lördag :
Frukost : 1 knäckebröd med ost
Middag : 1 potatis, 1 vitt brödskiva, ½ kg räkor
Bonus : spenat, rockfordost, kaffe och kaka
Söndag :
Frukost : 1 tomat, 1 vitt brödskiva
Middag : Biff, gröna bönor, 1 potatis, 1 tomat
Bonus : 2 äpplen + 2 apelsiner, 1 glas öl
Nja, med så pass mycket kolhydratrik mat (frukt, bröd, potatis, KAKA och ÖL!) tror jag inte mycket om denna diet. Kanske kan man gå ner i vikt av det (inget är omöjligt) men du går garanterat upp igen när du börjar äta "som vanligt".

Bananer? Det låter ju inte rätt… Du ska inte ta och testa LCHF istället?
Liiite Atkins/LCHF är det ju- ivarjefall lunchen onsdag t.o.m söndagen.

#0 "Min bror och svägerska har testat denna diet ett tre tal gånger med mycket goda resultat."
Och än har de inte förstått att den inte ger ett varaktigt resultat.
magma; jo, fast potatisen, frukten och brödet förstör ju hela grejen…
#1 ja så tänkte jag med, men kan vara värt att prova :)
#2,3 min vanliga kost består sedan 3 år av mycket proteiner och lite kolhydrater.
#5 nej men det beror på att de ej har lärt om sig att leva utan alla kolhydrater ;)
Har provat LCHF strikt men det var inget för mig :) och så stannade viktminskningen av trots att jag fortsatte månads vis…
… så då kommer viktminskningen verkligen att sätta igång när du börjar äta 200g rent socker om da'n?
Ptja, sure, kör hårt!
#8 stör det dig att jag provar detta????
Tack magma!! 

Inte undra på att sjukhusens metoder inte lyckas. 
#6: Jo, fast lunchen är ju bara bacon och ägg så man får väl hålla sig till den delen…
#7: Har du många kilon att gå ned? Det ser inte ut så på fotot:) Det är ju tyvärr inte alltid som kroppen vill samma sak som hjärnan…
#10 åhhhhh en till negativ människa så roligt, vad är det som gör att ni ej kan kan se att någon vill prova andra varianter än den strikta LCHF, är ni så sålda på detta så att ni måste försvara det med negativa kommentarer om någon vill testa något annat?!?!??! Trodde detta var ett forum för de som gärna vill och försöker gå ned i vikt oavsett vilken metod man vill prova, men jag har nog misstagit mig där tyvärr…
Om du skriver om något så radikalt på det här forumet får du vara beredd på att bli ifrågasatt.
Nej, det här forumet -- Kolhydrater i Fokus -- är till för en diskussion av och med människor som äter en kost där kolhydratintaget är minimerat. (rätta mig om jag har fel)
#11 mmm den lunchen ser jag fram emot
äter sedan 3 år tillbaka mycket proteiner och lite kolhydrater.
Jag har 10 kilo som jag behöver bli av med,har sömnapné om nätterna och det är det främsta skälet till att jag vill gå ner, men givetvis oxå för att den övriga hälsan skall var okey. Nej det har du så rätt i så magma 
Jag vill tacka dig än en gång för ditt trevliga och nyanserade bemötande vännen!!!! 
ps. kortet är taget för cirka 2 år sen 
#13 ja jisses vi lägger vår energi på olika saker…
Ja det förstår jag och det gör även jag normalt men att man behöver bli otrevlig i tonen och börja försvara en kost på det sättet är beklagligt.
Återigen, ta det inte personligt, och inse att du kan stöta på människor som har andra åsikter än dig själv. Jag försvarar ingen kost, utan tyckte att 1 kg bananer (= 200g socker) är väldigt underligt. Bror min, med diabetes typ 1, får absolut inte äta det som mellanmål, eftersom det höjer blodsockret något så fantastiskt.
Och återigen, eftersom jag numera anser att blodsockerhöjningar är av ondo (humör, fettinlagring, hungerskänslor) svarade jag utefter det.
#17 Det är nog inte jag som har några problem med att andra människor har andra åsikter, vad jag reagerade på var din tråkiga ton. Ät det du blir lycklig av så gör jag detsamma 
#15:Varsegod Vibeke:)
Mikaelj har dock rätt i att forumet är ämnat för kolhydratreducerad kost- även om gränsen för vad som klassas som det är lite flytande, max 60 gram/dag har nämnts. Salhgrenska metoden platsar nog inte där, tyvärr…
Samtidigt finns det medlemmar här här som är LCHF:are i botten, gör små utflykter till andra kostmodeller för att sedan återgå till ordningen efter ett tag.
Om inte annat kan det vara intressant med en jämförelse av hälsan och "måendet".
Vill du få insatta synpunkter om just sahlgrenska metoden så kan du kanske prova på viktminskning.ifokus, där kanske du får mer napp?
Har du provat dr Annikas tips om att äta mindre kalorier, men ändå LCHF, för att bli av med de där sista kilona? Jag skulle tro att man får en bättre mättnadskänsla på en kalorireducerad LCHF (hon talar om att en kvinna kan äta så lite som 1300 kcal/dygn) än lite kalorier och mycket kolhydrater. För mig innebär frukt, bröd och dylikt en ökad hunger och ökat sug. Lycka till!
Den dieten körde jag för flera år sen. Jag var ständigt hungrig! Visst, jag gick ner men gick upp allt och lite till efteråt.
Jag har provat många olika dieter, men den var nog den värsta vill jag minnas. Syrran körde den lite då och då och hon gillade väl den bättre än mej.
Jag vill minnas att jag hört att Rössner ligger bakom den metoden, men är inte helt säker.
Jag tror jag höll mej mer mätt på cambridgekuren om jag ska vara ärlig. Sahlgrenska metoden går ut på att maten hela tiden ska lura kroppen så att man går ner snabbt, det var det som sades så på den tiden….typ 15-20 år sen.
Absolut inget som jag skulle rekommendera, men som sagt alla gör sina egna val.
#19 Japp jag har varit in där så vi får se vad det ger.
Jag är väldigt sparsam med bröd,frukt mjölmat osv, vanligtvis men vi får se vad detta ger 
Tack än en gång för ditt trevliga bemötande. Ha det gott!
15-20 år sedan är strax efter nyckelhålsmärkning och den generella fett-hysterin, inte sant?

#12 "Trodde detta var ett forum för de som gärna vill och försöker gå ned i vikt oavsett vilken metod man vill prova, men jag har nog misstagit mig där tyvärr…"
Ja, lite har du nog missat inriktningen på KiF, vilket kan förklara de negativa kommentarer du fått. Ämnet här är kolhydratreducerad kost, och även om många äter LCHF för att gå ner i vikt finns det också många som äter LCHF (eller närliggande kolhydratreducerad kost) för att de vill bli bättre i olika sjukdomar, allt från diabetes till tarmsjukdomar till fibromyalgi till acne, eller för att de helt enkelt tror på det och vill undvika sjukdomar i framtiden. Det finns också en och annan som vill gå UPP i vikt.
Det vi har gemensamt är att vi tror på de teorier som säger att kolhydrater orsakar problem i kroppen. De flesta är också starkt övertygade om att all bantning som går ut på att minska kaloriintaget innebär varierande grader av svält, vilket fungerar kortsiktigt men ger ännu större problem på längre sikt. Jag skulle tippa att en majoritet av dem som har problem med övervikt här (långt ifrån alla alltså) tidigare har provat alla upptänkliga "kurer" och bara blivit fetare och fetare av dem. Då kanske du kan förstå att många är väldigt negativa till sådana?
Du skriver att du tidigare åt "mycket protein och lite kolhydrater". Spontant undrar man om du fick i dig tillräckligt med fett då? Och hur mycket protein som är "mycket" - var det rentav för mycket?
Jag önskar dig förstås lycka till hur du än väljer att göra, sömnapnéer är inte kul och jag förstår att du vill göra allt du kan för att slippa dem. Personligen tror jag inte att den metod du valt är den bästa, och som du redan märkt kommer du inte att få särskilt mycket råd och stöd i den härifrån (som sagt, viktminskning.ifokus kanske skulle passa dig bättre?), men om du efter att ha testat den bestämmer dig för att övergå till mindre kolhydrater igen så kommer du säkert att märka att det här är helt rätt ställe för hjälp och peppning!
#22 Jag tror det kan stämma bra. Jag tycker det var evigheter sen jag förde in light i min kost. Var nog den första som köade när första produkten kom ut. Lättmjölk och lättmargarin var nog det första som kom in i mitt hem.

De här s.k. sjukhusdieterna har väl knappas något med sjukhusen att göra? Det finns ju Rikshospitalets och den är inte knuten till Rikshospitalet i Köpenhamn. Ett effektivt sätt att misshandla kroppen inifrån och ut 
#25 Nej då, de har bara fått namnet för att legitimera det inför oanade människor. Men rent krasst, det är ju ett fungerande reklamknep.
Hittade det här citatet f.ö., skrattade så gott så jag delar med mig:
"Det finns tydligen en massa olika "Sahlgrenska dieter", det enda de har gemensamt är väl att de inte har någon vetenskaplig bakgrund och att de absolut inte har något med Sahlgrenska sjukhuset att göra (utom att endel som följer dem kanske till sist hamnar där!)."
Det funkade 5 kilo minus och där har jag stannat
Och tänk…inget sjukhus behövde jag uppsöka 

#27 Hur äter du nu när kuren är slut då eftersom du lyckas stå kvar, bara undra =)
#0 Jag har ätit den här typen av diet väldigt många gånger under mina år av ständig viktuppgång. Det ställer in kroppen på svält och leder till att man får äta mycket energireducerad kost för att lyckas hålla vikten.
Som de andra är jag mycket negativ till den här typen av metoder, eftersom de lett till att jag successivt gått upp i vikt. Kroppen skadas helt enkelt istället för att helas.
Om du ska fortsätta med kolhydratreducerad och proteinrik kost bör du också se till att få i dig tillräckliga mängder med fett för att hålla dig mätt. Det finns massor av trådar om detta här. Extrema mängder protein sliter också mycket på kroppen och kan till och med vara skadligt, och jag förstår av din presentation att du är en person som inte tar lätt på kroppens helande.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#0 - Du skriver "Min bror och svägerska har testat denna diet ett tre tal gånger med mycket goda resultat." Om man måste prova en diet mer än en gång, kan det väl inte betyda att den ger goda resultat, i alla fall inte på lång sikt. Satsa hellre på en kosthållning som håller i längden.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus