Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 8921 ggr
lkn02001
0

honung i håret?

Hej alla,

Måste bara fråga, ni som är så duktiga på detta med sockerkedjor och allt.

Är på ett annat forum också, och där såg jag en rekommendation att använda honung i håret som hårinpackning och leave in för att bli av med sprött hår. Jag tycker att det känns som att håret kan bli sämre av det, just för sockret - har jag fel? nån som vet?

Magica1970
0

Jag använder honung och balsam (50/50) i längderna, kammar igenom med glestandad kam och sköljer sedan av, men lämnar kvar lite (gör detta var 4:e dag). Jag har typiskt skandinaviskt hår (fina hårstrån). Med balsammetoden och flytande honung så har mitt hår blivit lockigare och fått mer stadga och framför allt lyster. Hår är dött så därför tror jag inte det påverkas av socker. Däremot om du äter socker (vilket du inte gör) så är det en annan femma.

Wildrat
0

Honung är jättebra som medicin. Just som hårinpackning har jag ingen erfarenhet men jag har hört att det ska vara bra.

Det är däremot bra på svårläkta sår och på brännsår. Du kan läsa mer här: http://www.shenet.se/ravaror/honung.html

lkn02001
0

kände bara spontant att det borde vara bättre att göra likadant fast med kokosolja?

lkn02001
1

punkare har ju sockerblandning i håret för att få det att stå rätt upp…

Magica1970
0

#4 Svårt att jämföra med sockerlösning som sitter i för att ge håret stadga och honung som sköljs av.

lkn02001
1

fast du skriver ju att du inte sköljer ur allt…

Magica1970
0

Jag sköljer ur det mesta medan en punkare snarare fönar fast sockervattnet. Honung är mer vattenlösligt än balsam så jag tror inte det finns mycket honung kvar när jag är färdig.

Ewerhof
0

Jag använder också honung som återfuktare i mitt hår. Funkar toppen!

lkn02001
1

nu har jag provat. först hade jag bara i honung i torrt hår. det var lite svårt att fördela och håret blev hårt efter ett tag. inga problem att skölja ur dock. nästa gång gjorde jag en hårinpackning med balsam, honung och klick (glidmedlet) det värmde jag i micron och hade i. denna inpackning har ett namn men jag kommer inte ihåg vad det heter. hade i det i 2 timmar och håret blev så jädra fint efteråt!!! kan jag verkligen rekommendera!

SirfalasEmy
0

Jag har tidigare haft både honung (på klämflaska) och balsam i håret. Ska nog börja igen. Undrar varför jag slutade. Håret blev så fint (har desutom lockar som måste behandlas rätt) Skrattande

Halvdansken
0

Honung är faktiskt väldigt bra på sår som inte vill läka. Det finns nåt naturligt bakteriedödande i det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Loria
0

Jag trodde att honung i te var en myt efterosm jag hört att bakterier trivs i den söta honungen… vilket ju talar emot sårläkningen. Men det är inget jag skulel skriva under på, har säkert läst det på aftonbladet ;)

Men det här i håret ska jag testa.

Är det nån som vet varför man inte får ge honung till småbarn?