Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 8692 ggr
lkn02001
0

oxfilé

sambon kom hem igår från jobbet med 2 kg oxfilé - julgåva. Brasilianskt kött, lyrisk blev jag! Ända tills jag insåg att köttet var förpackat i slutet av oktober, med bäst före datum i mars. Alltså redan nedfryst och upptinat en gång.

Fråga 1: klarar sig köttet i kylen till nyår tror ni? jag vet ju inte när det tinades med antar att det skedde någon gång under helgen.

Fråga 2: vad i hela friden ska jag göra med 2 kg oxfilé som jag sedan kan frysa ner?

uzie
0

Jag har köpt tinad, fd fryst, oxfilé och fryst in den igen. Kapade upp den i lagom stora bitar och packade in i ett lager plastfolie (så tätt som möjligt) sen aluminiumfolie (frysmodllen) samt individuella fryspåsar till varje bit. Avslutningsvis tryckte jag ner allt i en stor fryspåse med märkning ang innehållet. Detta gjorde jag för ca 1,5 år sen. Använde en bit senast förra veckan och det var absolut inget fel på den.

Men a och o är att förvara den så lufttätt och kallt som möjligt. Hade den blivit rumstempererad under tinade fasen hade den nog inte hållt så länge. Dessutom använder jag alltid näsan, ögonen och smaklökarna när jag avgör om nåt är ätligt eller inte, datummärkningen är bara en mycket svävande riktlinje oftast.

lkn02001
0

den är ju vacuumpackad nu.. så du menar att om jag styckar upp den och förvarar den lufttätt så kan det gå att frysa in igen?

finns det speciell alu folie för frys?

tänker bara på det gamla inlärda att inte frysa in redan fryst mat en gång till.. men vad är det egentligen som kan hända?

Wildrat
0

#2 Det är väl främst kyckling man inte ska frysa in igen…

Ja, det finns särskild folie för frysen, tror den kan vara belagd på ena sidan? Det finns också särskild alufolie man kan använda istället för bakplåtspapper! Det hade jag ingen aning om tills för några veckor sedan…

lkn02001
1

Men vad är det som kan hända i köttet? är det bakterietillväxt?

ulf-jansson
1

Hej vilken god julklapp.

Hur du ska göra för att få filerna så bra som möjligt fram till nyår vet jag inte , men jag skulle inte frysa om det , och jag skulle absolut inte ta ur den ur vakumförpackningen . Beroende på hur den har hanterats till dags datum så borde den klara av att ligga väldigt kallt ca 0-2 + fram till nyår , en del kött blir mörare om dom får ligga en stund i vakumförpackningen , hur det är med oxfile vet jag inte .

Men om du ändå bestämmer dig för att frysa om den så ska du tänka på , och det gäller alla infrysningar du ska göra , att vrida på frysen till max , Temperaturen bör ligga mellan 35-40 minusgrader när man fryser in , detta går naturligtvis inte med en vanlig frys man har hemma , därför ska man oxå tänka på att det man fryser in själv inte tillnärmelsevis har samma hållbarhet som industrifrysning .

Jag haft egen butik och jobbat som frysansvarig i en större butik i mitt förra liv och fick då gå några kurser , även om jag glömt bort det mesta så är det lite som jag kommer ihåg :)

Hoppas du får en underbar nyårsmiddag hur du än tänker göra

Uffe

MiaP
0

Jag kan rekommendera att göra köttgryta på en del bitar t ex ändarna. Blir urgott och mycket mört. Då går det ju jättebra att frysa in igen.

Sen tar du mittbitarna till nyår och mellandagar. När du ändå har köttet är det väl lika bra att använda det. När du vill  ha nästa gång finns det ju nya att köpa i affären.

uzie
0

Kollade min alu-folie och det var vanlig jag hade hemma. Dessutom är kraven för butiks- och resturangmat enormt mycket högre än de som man har hemma. Jag tror du utan problem kan frysa bitarna, eller låta de ligga i kylen tills de skall ätas om du inte öppnat förpackningen. Kött blir mörare ju längre det ligger och enligt en kollega (som är utblidad styckmästare och har jobbat på flera resturanger samt slakterier) så ju närmare "ruttet" köttet är desto finare och godare är det. När det har gått så långt att det är giftigt luktar det så illa att ingen skulle äta det ändå.

hemul
0

Hej på er och god jul! Glad

Jag tror inte alls köttet varit djupfryst. Sydamerikanskt kött brukar ju vara förpackat i någon slags syrefri miljö och ha ett antal månaders hållbarahet, t.ex. Naturkött.
http://www.naturkott.se/index.php?lang=sv&id=Fragor_och_svar#2

Hade det varit fryst från början skulle ju hållbarheten varit mycket längre, eller hur? Står det inget om det på förpackningen?

ulf-jansson
0

I en vakuumförpackning kan väl inget annat finnas än just innehållet , mer syrefritt får man lete efter.

Fryst kött om jag inte minns fel (och det är fullt möjligt att jag gör) har en hållbarhet på ca 1 år , ju fetare desto kortare hållbarhet . nu kan väl oxfile ha en kortare hållbarhet om det möras klart innan det fryses men det är jag allt annat än säker på .

Det var ju intressant att naturkötts kossor hade betat gräs , är det nån som vet vart man kan köpa deras produkter ?

matsmurfen
0

Ett förslag kan ju vara att laga köttet och sedan frysa det efter tillagningningen, så är det bara ta fram och värma. Fast nylagat smakar ju godast….!

lkn02001
0

#8, du har rätt, det är klart att om det varit fryst så skulle hållbarheten vara typ ett år… jag frös i alla fall in det så får vi se om det är fräscht sen. Vi åt samma oxfilé (hos vänner som också fick det) på nyår och det var så jäkla gott!!! det var inte dålig och hon hade inte rört den förrän dagen innnan nyår.

tack för hjälpen alla!