Hur är det med honung?
Honung är ju naturligt, men är det "tillåtet" att äta det? Nu menar jag inte att man skulle käka en hel burk, men någon tsk i teet eller så? Men det är ju inte konstgjort, utan naturligt… och man ska ju äta naturligt.
Jag vet att det är upp till var och en, men jag är ändå nyfiken på hur ni ställer er till det.
Naturligt och naturligt…
Honung består av 100% fruktsocker; strösocker (och sockret i frukt) består av 50% fruktsocker, 50% glukos; dextrosol/druvsocker består av 100% glukos.
Fruktsocker ställer till värst skada eftersom det går direkt in i levern och bildar fett där.
Nog är väl det mesta som innehåller kolhydrater naturligt? Så även gifter. Knepigt sätt att definiera om något skall vara ok.
#1 & 2: Okej, då vet jag. Tänkte mest på att det är en råvara som inte är "modifierad".
Tack för era svar, det är alltid bäst att fråga innan man gör något dumt. :)
Om du prioriterar in det i din kolhydratranson så… Det blir ju inte mer gram kolhydrater än vad det är gram honung om man säger så. Jag skulle föredra det framför sötningsmedel eller vitt socker, men efter ett tag på LCHF är jag inte sugen på den söta smaken. Jag tror att det kan vara bra att vänja sig av med söta smaker under en period (någon månad), men om man sen vill ha litelite ibland så kan det väl funka.