Ngn som kan hjälpa?
Jag skulle vilja dra ner på mina kolhydrater och se om det blir ngn skillnad. Allt fett jag har sätter sig runt magen och jag hatar att känna mig fluffig där. Jag är inte tjock men skulle vilja gå ner ca 5 kg.
Nu skulle jag vilja ha förslag på en kickstart diet som jag kan börja följa, kanske mer år GI hållet (typ ganska radikal GI) eftersom jag mår illa av att äta för mycket fett, så lchf är nog inget för mig. Behöver dock inte innehålla lightprodukter å sån skit.
Men fan jag är så svag för bröd, det kommer att bli svårast.
Jag tränar inte så mycket för tillfället, men räknar med att komma igång nu och när jag ligger på topp så tränar jag 4-5 dagar i veckan..
Ngn som kan hjälpa? Nytt åt ny kropp, eller nåt…tack på förhand!

Det finns tre sätt att få energi till kroppen:
- Kolhydrater (sockerarter)
- Fett, och
- Proteiner
På något sätt måste man få i sig energi. Om du inte äter fett så måste du äta något annat. Om du inte äter kolhydrater så måste du äta något annat. Om du inte äter proteiner så måste du äta något annat.
OBS! Protein och vissa fetter är essentiella - dvs man måste få i sig det utifrån. Kolhydrater kan man klara sig utan (även om det verkar vara individuellt hur stor mängd som passar var och en per dag)
Man kan tänka sig en kost baserad på animalisk protein och kolhydrater med tillsättning av de fettsyror som din kropp måste ha (de som finns i fet fisk, gräsbetande djur etc).
Mättat fett, dvs smör, fettet på djur… är annars en perfekt energikälla som är hälsoneutral, dvs det funkar som energi helt enkelt…
Förslag:
Ta en startperiod på 2 veckor med extremt lite kolhydrater. Då ställer kroppen om från en sockerbaserad ämnesomsättning till en ämnesomsättning som bygger på fettförbränning.
När den perioden är över så kan du äta en viss mängd kolhydrater per dag. Mängden är individuell, du måste testa. Somliga äter mindre än 20 gr kolhydrater/dag, andra mer än 50 utan problem, eller mer.
En variant om du är svag för bröd är att frossa i bröd en gång per vecka - när din omställningsperiod är över! Lämpligen på kvällen så att svängningen i ditt blodsocker (med påföljande sockersug) kommer medans du sover… inte så renlärigt LCHF men det fungerar. En frossa per vecka kommer inte att lagra fett på dig - särskilt inte om du tränar… OBS, vissa personer med vikthistorik (bantning etc) kanske inte detta fungerar för… bara att testa…
Vitsen är att ditt blodsocker aldrig ska höjas så mycket så att insulinproduktionen drar iväg = fettinlagring av blodsocker på din mage
.
Istället ska ditt blodsocker vara så lågt att hormonet Glukagon omvandlar fett (det du har runt magen och det du äter) till energi som din hjärna och dina muskler behöver.
Detta fungerar hur bra som helst… men man måste vara strikt med kolhydratintaget under omställningsperioden. Inget bröd, ingen pasta, ingen potatis, inget socker - inga kolhydrater…
Och då återstår protein och fett som energikälla…
Förslag på mat när du blir sugen under omställgningsperioden:
- Fet ost, ostbitar att tugga på är perfekt när man blir sugen
- Salami
- Avocado
- Stekt salt sill
- Makrill
- Ål
- Ägg i alla former
- Bacon
- Fläsk
- Rostbiff med parmesan i rullar (perfekt mellis)
- osv
Lycka till / Johan

Tack så mycket!
Ngt förslag på frukost? Kan man äta ngn form av yoguhrt? Är det ok att käka nötter?
Imorgon till lunch gjorde jag fylld paprika(1st) med köttfärs och smält ost på, men kanske ska ta bort paprikan då?
Äter i stort sätt allt du räknade upp och tycker det är gott, det jag har svårt för är smör, grädde och kokosfett.
Har även köpt ngn proteindryck som innehåller mindre än 0,7g kolhydrater per måltid, är den ok att dricka såhär i början?
Tusen frågor men jag är kass på detta område…

Min dotter käkar Metze, turkisk jågurt typ, (10% fetthalt) till frukost - blanda i lite nötter, ta de med låg kolhydrathalt, ett kokt ägg till och du har en mycket bra frukost som man står sig på…
Kolla kolhydratinnehåll på t ex http://www.fineli.fi
Paprika fylld med köttfärs + ost är ju perfekt, du kanske kan våga dig på en liten klick smör i köttfärsen?
Skivad aubergine i smörsmord ugnsform med brynt köttfärs med riven västerbottenost - gratinera en stund - mums!
Jag äter inte kokosfett själv - många gör det - men jag tycker bättre om fläsk! Eller smör…
Jag brukar göra mig en proteindryck att ta efter träning - jag gör den på 1/2 dl grädde och 2 dl mjölk. Bra sätt att få både protein och fett (energi) efter träningen.
Om du inte gillar grädde så är det ju bara att blanda proteindrycken med vatten… inte så gott tycker jag - men det är ju bara att svälja :-)Vill man ha den fetare så häll i några matskedar olivolja.
Håll dig under 20 gr kolhydrater/dag några veckor -det är det enda du behöver tänka på egentligen - och att få i dig tillräckligt med protein om du tränar hårt.