Hur har eran mage
blivit efter att ni börjat med LCHF kost… Innan jag började LCHF skötte jag magen varje dag, men nu har jag inte gjort det sedan jag började med LCHF?
Ska jag bli orolig?

Hur lång tid har det gått…?
Jag gör inte längre nr 2 varje dag (brukar bli varannan/var tredje dag) och mängden blir mycket mindre eftersom maten inte innehåller lika mycket "skräp".
Jag brukar polera den på morgonen på helgen direkt när jag vaknar, så den är fin inför söndagssteken.
(eller syftar du på att du bajsar mer sällan? mindre volym och mindre vätska för samma energi gör att tarmarna inte fylls upp lika snabbt. ät mer fett om du har problem med förstoppning)

3 dagar, men fett brukar ju sätta fart på magen

Hehe jag menar ju bajsa ju… Det gjorde jag oxå innan jag började käka fett, men är det behovet helt bortblåst

min mage står still också, jag tror det är ganska vanligt och att man inte behöver gå lika ofta nr man äter lchf.
fast ibland kan jag verkligen, det känns liksom inte okej efter en vecka.
jag har blivit tipsad om kokosfett för det här.. det kanske kan fungera för dig?

*verkligen undra (that is…. :)

Förut var jag tvungen att springa flera gånger om dagen och det var löst och körigt och jävligt. Nu är det högst en gång om dagen (hoppar över någon dag ibland), och betydligt bekvämare.

ok , tack för ditt tips ska prova kokos fett men jag ahr redan det i kaffet och te, inte ska man väl behöva käka det som det är??

kan det vara så att man äter för lite fett??
tindra21,
Ja, definitivt. Kaffe, magnesium samt kokosfett brukar annars kunna hjälpa till. Men den mer permanent bättre lösningen är att få i sig mer fett, det hjälper naturligt.

hmmm får väl ta en rejäl bit kokosfett i nästa kopp kaffe och se om det händer något, man är hela tiden rädd att käka för mkt fett. Jag tycker dock att jag pillar i mig massor redan*hmm'
tindra21,
Det är svårt att säga om du inte ger exempel på vad du faktiskt äter under en dag och i vilka mängder. Om du precis ändrat dina matvanor är jag rätt säker på att du fortfarande får i dig för lite fett.
För mitt dagsbehov behöver jag äta ~80-120g protein och 200-300g fett…
Jag trodde magen gjorde tvärstopp i protest, när jag ändrade till denna kost, men nu har jag märkt att det inte behövs lika ofta. Hård i magen? Ät mer kokosfett, som fettskrämd hade jag mycket svårt att våga klämma i rejält med fett, men nu funkar det bra. Rena halkbanan!
Glöm inte att dricka mycket vatten. Det hjälper också magen.

Tar en matsked olivolja på kvällen, då får jag bajsa varannan dag, enda som hjälper mig
Jag tror inte att det är farligt om man bajsar varannan eller var tredje dag. Mindre avfall med LCHF helt enkelt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Frukost 2 skinkabitar rödbetssallad liten klick utblandat med 2 sk grädde, kokt ägg med ca 1 msk majonäs kaffe med 30 gr kokosfett samt lite vispgrädde.
mellanmål; Kaffe med kokosfett samt pytte vispgrädde
Middag Kyckling klubba med Blomkåls gratäng ( blomkål, grädde cream fresh samt philladelphia ost typp 100 gram…. vatten till smaksatt med citron skivor.
Mellanmål kaffe med kokosfett och lite pytte vispgrädde och en bit brie ost
Kvälls snacks fläsksvålar samt min sista kaffe med mkt kokosfett :D
Så har jag ätit idag

#14 dricker 3-5 lite vatten per dag typ