Gratäng?
På en massa ställen står det att man inte skall äta rotfrukter…men tittar man på rotselleri t ex så är kolhydratinnehållet lägre än 5 g/100g…tillagat 5,4g/100g…om jag gör en rotsellerigratäng med rotselleri och squash, vispgrädde och cheddarost 31% alt grönmögelost…då blir ju kolhydratinnehållet lägre än 5 g/100 g och då måste det väl vara en enl LCHF mått mätt, bra rätt? Eller tänker jag fel?
Du tänker helt rätt!
En del måste räkna antalet kolhydrater, inte bara %. Som du själv exemplifierar kan man trolla en hel del med siffrorna.

JAg gör liknande saker. Typ, grytor med rotfrukter i, det blir inte mycket per portion men gör massor för smaken :-)
Energi-procenten blir lägre som du föreslår. Men om man tänker "volymmässigt" så innehåller ju rotsellerin 73E% kolhydrater, så även om du får i dig lite kolhydrater är energiprocenten från kolhydrat "stor" i förhållande till mättnadsgraden (volymen mättar ju, men är rätt tom på energi).
Antag att 100 kcal är en timmes energiförbrukning baserat på 2400 kcal per dygn. Rotsellerin innehåller 26 kcal / 100 g., alltså 1/4-del av en timmes energiförbrukning…
Det går åt mycket grädde och ost för att hålla mättnaden uppe någon längre tid….
Kanske lite petigt, men det är rätt intressant att tänka på det sättet!
Nix, jag tycker inte att det är petigt, utan bara intressant…och jag gjorde ju inlägget för att reda ut om jag tänker rätt.
Jag tror nämligen att om jag skall klara av att ändra mitt mattänkande och matbeteende då måste jag även få äta olika slags strukturer på mat, men det är inte mängden/volymen jag är ute efter. Så om jag förr åt potatisgratäng med en bit kött, så kan jag nu äta en rejäl bit kött, bearnisesås och en sked gratäng…eller är jag fel ute?

Så länge du ser till att det är mycket fett i gratängen så går det nog bra. =) (och inte triggas av den, givetvis)
Rotfrukter har oförtjänt hamnat i strykklass bland LCHF-are. De största KH-bovarna bland rotfrukter är potatis och jordärtskockor som båda egentligen botaniskt är rotknölar och inte rotfrukter. Det finns en lång rad rotfrukter som ligger under 5 g KH per 100 gram, bl a kålrot, rädisa och rättika.
#7 Hur stor bov är egentligen Jordärtskockor? Enl uppgifter jag hittat på fler ställen skall kolhydraterna vara av en typ som ej ger insulinpåslag. Vet du om det är rätt eller fel?
Låt dagen idag bli din bästa hittills!