Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4448 ggr
Krahso
0

Kängurufilé

Jag bara måste skriva något om vad vi åt till nyårssupé igår… Familjen hade bestämt sig för att stanna hemma och fira i lugn och ro. Vi skulle äta något som vi aldrig ätit förr och så här såg menyn ut:

Förrätt: Räksallad (majonnäs, cremefraiche, fransk senap, små ärtor, purjolök, hackade ägg, räkor och kräftskärtar….

Varmrätt: Kängurufilé (brynt i smör och därefter efterkokt i ugn i öl), med broccolimos med bacon samt en grönsallad, marinerade vitlökar och en fet bearnaissås

Efterrätt: Gräddtårta - orkade vi inte med så den får vi ta idag…haha

Känguruköttet var sååå gott - men tyvärr väldigt magert så det får fettas upp med tillbehören! Slog efter recept på nätet och av det framkom att köttet väldigt lätt blir segt om det steks för länge, men att efterkoka i öl är ett austraiensiskt tips så därför testade vi det.

lizaohman
0

Jag minns när jag bodde i Stockholm på 80-talet, då varnades det ofta för att det inte var oxfilé man fick på restaurangen utan kängurufilé. Uppenbarligen var det inte så stor skillnad i smaken. Eftersom jag tycker det är så fina djur så blev jag nästan lika förskräckt som om det varit hund eller katt! Säljs kängurufilé i affären, eller bor du i australien (road kill?) Skrattande

Saintpaulian
0

Jag gjorde ett "arbete" om australiensk mat på komvux för något år sedan, och minns att just kängurusvans skulle vara i stort sett omöjligt att äta, just pga att det var så segt.

Har aldrig testat känguru själv, men skulle gärna testa faktiskt.

Krahso
0

Jag köpte min på ICA Kvantum. Enligt min rundvandring på nätet igår så är kängurun att jämföra med vår älg. Den dödas i jakt för att hålla stammen under kontroll.

Köttet tror jag inte kan förväxlas med oxfilé då den senare är fetare och mörare i konsistensen. Men en skicklig kock kan säkert förvandla råttkött till något delikat…Obestämd Smakmässigt tror jag kängurun kommer närmare rådjur och älg i smak. Den lever ju vilt och smakar därför också lite vilt. En expedit i affären tyckte att det smakar hästkött… Det har jag aldrig prövat, så hästtjej jag är men om någon av er andra gjort det så vet ni på ett ungefär.

Vi valde mellan zebrakött och kängurukött, men trodde att ungarna skulle ha svårast för "nästanhästen"… Men när vi kom hem från affären tyckte ungarna att vi gjort fel val…haha. Så nästa gång vi skall testa något annorlunda får det bli zebrakötet. Tidigare har de haft bäver och krokodil att välja på ockås, men det fanns inte nu. Det mest exotiska var zebra, känguru och ripa…

Saintpaulian
0

Bäver?? låter inte gott Förvånad

missaz
0

#4 Jag blev bjuden på bävergryta på ett 40-årskalas i höstas; jättegott!!!! Man måste vara noga med att flå bävern bra så att inte pälsen eller gällen kommer i kontakt med köttet; då förstörs smaken nämligen.

Saintpaulian
0

#5 Hmm låter läskigt och inget jag skulle testa så glatt Förvånad