Ni skrämmer mig lite..
Hej på er.
Har precis börjat med SSS 25+ kost och har varit här inne och läst länge och väl..
Verkar som väldigt många har väldigt mkt problem och viktuppgångar..
Detta gör ju att jag inte kan låta bli att undra.. Hur många här har goda erfarenheter av detta med LCHF??
Hur mkt har ni gått ner och hur har ni ätit?
BLir ju lite rädd när man läser och det verkar som om alla bara går upp, då kanske jag är fel ute som ens provar detta..
Mvh/ Tulo

De som verkligen lyckas skriver inte så jätteofta. =) Jag har gått ner 14cm i midjan sedan början av maj, och har inga problem. Min mage är bra mycket bättre, och jag känner inte av min Depression alls (vilket jag inte tror har med LCHF att göra, men…)
Som överallt annars är det problemen man skriver om, är allt frid och fröjd så finns det ingen anledning att skriva hur bra dagen idag var igen. Och så finns givetvs den selektiva läsningen som alla lider av. Vi ser det vi vill se.

Skulle någon snäll moderator kunna slänga upp "hälsovinster" som en spikad tråd ett tag? =)
Här är lite läsning om hälsovinster med LCHF.
Jag är supernöjd, och tror som Melindrea, att om man "hittat hem", kanske man inte skriver här lika ofta.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Finns oftast ingen anledning att skriva då det går bra….det är när det går dåligt som man söker svar.

Ibland är det inte helt lätt att lära om helt och hållet från att vara light-fanatiker till att bli sockerhatare och baconälskare. Därför är det så skönt med ett sånthär forum där man kan få stöttning och hjälp med att få ordning på kosten. För det mesta går vi nog ner och jag har stadigt gått ner 19 kilo på snart ett år och gått upp om jag ätit kolhydrater men snabbt gått ner igen när jag kommit in på rätt spår igen.
Jag tror att många som äter en specialkost och medvetet försöker förbättra sin hälsa är mer uppmärksamma på kroppens reaktioner. På det här forumet skriver ju många av sig om de är hårda i magen, får huvudvärk, sendrag etc. och det är kanske inte lika vanligt att folk på andra ställen delar med sig av den sortens frågor.
Sedan finns det säkert flera här som inte mår bra och som inte heller mådde bra innan de började på LCHF. Det kan ju vara en anledning till att de började. Vissa har kanske diabetes, rubbad ämnesomsättning, infektioner, högt Blodtryck och så vidare. Den sortens problem kan ofta ta tid att läka och lindra.
Men visst finns det komplikationer också inom LCHF. Väldigt stora för vissa. Det gäller att hitta fram till vilka de komplikationerna är. För en del kan det handla om att man inte tål mjölkprodukter, för andra att man är känslig för kokosfett eller att man behöver dra ner ännu mer på kolhydrater eller något helt annat. Det gäller att lyssna på sin kropp och lära sig genom den och andra.
Jag skriver inte så ofta här, men jag är inne och läser desto mer. Anledningen till att jag inte skriver så ofta är som flera har nämnt, jag har inte så mycket att skriva om. Jag har nog skrivit i tråden om hälsovinster hoppas jag, annars ska jag genast göra det.
Jag började med LCHF eftersom jag var i så dåligt skick att jag trodde mig ha minst en allvarlig sjukdom och flera mindre. Tänkte ge kosten en chans innan jag sökte läkarvård. (vilket jag inte behövde göra) 
Jag mår så bra nu (började i februari 08) och kommer aldrig någonsin återgå till kolhydratkost. Jag äter kanongod mat, är alltid mätt och belåten, har gått ner 4-5 kilo (har ingen övervikt direkt) midjan har minskat regält och jag mår superbra, humöret är för det mesta gott och jag känner mig minst 20 år yngre.
Lena
Sendrag beror oftast på brist av magnesium.
Jag förstår din känsla för det är ju rätt problemorienterat här. Ibland har jag lust att ändra namnet på trådar som den här (ja, faktiskt!) eftersom själva titeln skrämmer folk.
Jag har gått ned 27 kilo sedan februari 2008 och har nu 26 cm smalare midja.
Jag önskar också att fler trådar handlade om det, men hälsan tiger still heter det ju.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#0 "BLir ju lite rädd när man läser och det verkar som om alla bara går upp, då kanske jag är fel ute som ens provar detta.."
Fortsätter du äta som du har gjort för att gå upp +25 kg så lär du gå upp ännu mer samt dra på dig div. sjukdomar som följer i kölvattnet av kolhydrater. Lchf är ingen bantningskur; det är en hälsosam livsstil.
Beroende på hur din bantningshistorik ser ut så har din kropp en hel del att reparera, vilket den kan göra med hjälp av lchf. I ditt läge så har du väl knappast något att förlora med lchf?
#11 Jo, Maia, jag tycker du kan ändra titeln; det är inte folk som skriver om sina problem som skrämmer Tulo; det är hon/han själv som gör det genom att välja att läsa in det negativa och inte hälsovinsterna.
Kan bara instämma med övriga. Jag mår så bra på den här maten och har blivit så frisk att jag liksom inte har något att säga. 
Dessutom har det varit så enkelt för mig hela tiden att jag sällan kan vara till hjälp för andra. Vissa måste trixa med mängden mjölkprodukter och liknande för att gå ner i vikt, men jag har kunnat äta allting sådant fritt hela tiden. Jag mår inte ens dåligt av tillfälliga avsteg.
Jag har heller inte fått några omställningsbesvär eller biverkningar - jo, lite benkramper, faktiskt - så jag kan inte bidra med särskilt många smarta råd till andra som behöver hjälp.
Jag har varit inne här flera gånger för att söka och få svar. Ser också att flera går upp i början av LCHF-karriären, men för min del har det gått bra. Viktnedgång i början och sedan nästan samma vikt sedan i maj månad. Mår otroligt väl och ser detta som en livsstil!
Instämmer med att många skiver inlägg när dom fått svårt att gå ner i vikt. För att få tips och råd.
Det tar ju lite tid att lära sig hur just ens egna kropp svarar bäst på dieten.
Men många, många går ner i vikt. Allt mellan 8 - 30 kg.

Så jag tror kontentan är att du inte behöver vara orolig, Tulo =) Vi är en tyst majoritet som mår jättebra och försöker hjälpa de som ännu inte hittat rätt. Som någon sade litet tidigare: Problemet är att en diet inte passar alla…
Jag kan inte äta kokosfett utan att må dåligt.
En del kan inte äta mjölkprodukter (förutom smör) och gå ner.
Någon började gå ner efter att ha ökat på grädden de åt.
En del kan bara gå ner om de håller sig på 0-5g kolhydrater/dag.
Någon/några kan inte klara sig på så få kolhydrater och behöver öka på grönsaker och liknande för att må bra.
En del kan äta frukt men inte spannmål, en del kan äta spannmål men inte frukt (i små mängder för båda).
Etc. =)
Hej Tulo!
Börjar med att hålla med föregående om att det nog är problemen som syns och hörs här, de som det funkar för jobbar liksom bara på…
Men, jag kan också berätta om mig och min jul/nyårserfarenhet: Har sen jan-08 gått ner 25kg och förlorat 25cm ung i midjan, och jag fortsätter sakta neråt.
Under jul och framförallt nyår blev det en hel del avsteg och det om något gav mig en påminnelse om varför jag aldrig mer ska äta som jag gjort tidigare; jag fick omedelbart tillbaks min "normala" sura och uppblåsta mage, dåliga humör och beläggning i munnen. Nu vill jag inget annat än att komma i LCHF-balans igen och må bra! Vikten är mer som en skön bieffekt (25kg märks när man jagar småbarn sas).
Hoppas du blir lite lugnad och fortsätter prova dig fram till just din personliga balans!
Hej igen,
Först och främst TACK för ALLA svar!!!
Det är nog precis så att när man väl kommit in i detta så rullar det på och då skriver man inte lika mkt..
Men gud vad HÄRLIGT att höra vilka hälsovinster så många av er haft, och precis som flera också sagt..
Jag har absolut INGET att förlora. Har egentligen inte 25 kg övervikt, utan snarare 10-15 på sin höjd, men valde SSS +25 för att jag vet hur otroligt lätt jag kickas igång med mitt sötsug och tror att jag har större chans att hålla mig ifrån det om jag sorterar bort så mkt som möjligt i dagsläget.
Har ju VV'at i omgångar, gick ner 10 kg första gången och höll den vikten länge och väl. Har provat igen men gett upp efter ett par kg och fallit tillbaka i att käka för mkt av fel saker…
Upptäckte att om jag åt något "dåligt" till frukost typ lite av det som var kvar i gårdagens godisskål så ballade hela dagen ur och jag kunde bara fortsätta att glufsa i mig onyttigheter som glass, godis, kakor, chips mm mm.
Är inne på min 3'dje dag och mår hittills utmärkt. Ätit 3 gånger om dagen är inte hungrig.
Precis som flera också sagt så är det svårt att komma in i tankesättet att det är ok med fett efter år av Viktväktande men har jag kunnat lära mig hela ICA's sortiments pointsvärde så kan jag nog detta med.. ;-)
TACK igen, jag lär säkert återkomma när jag stöter på patrull men lovar också att titta in ibland och skriva om det går bra för det kan ju peppa de som det kärvar för.
:-) / Tulo
Lycka till!

Låter som en beskrivning på hur en sockerberoende fungerar , Tulo och då funkar oftast lchf mycket bra.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ja, så har jag inte tänkt, att man kan skrämma bort folk.
I det vanliga livet är det inte så många som har lust att höra om toppar och dalar och funderingar, kriser, glädjestunder i viktminsklningsprocessen. Ej heller om hekton hit och dit, därför blir forumet en plats att ventilera detta. Ibland "surar" jag här, men mår så bra av denna mat och skulle aldrig välja att börja äta på ett annat sätt.
Men du påminner om att det är bra att dela med sig av positiva saker här också.
Kul att det känns bra för dig! Lycka till!

Har också bara bra saker att säga om kosten - har gått ner, mår bra, är inte hungrig, inte sugen på att småäta osv… Men som alla ovan säger - Man frågar inte om allt är bra

#18 Det fettskrämda ter sig ganska bisarrt om ett halvår skall du se. *fniss*
Av alla de misslyckanden och biverkningar som det skrivs om kommer nog många av att flertalet som testar kosten har stressymprom eller störd metabolism av allt för många bantningsförsök. När inte den ordinära bantningen längre fungerar så söker man något annat, och då hittar många hit. Inte konstigt att en och annan har problem med framför allt viktnedgången!

Mår strålande - blivit av med en del besvär. Tappat ca 8 kg på 8 månader - ska inte tappa mer - väger ca 73 nu är 186 lång - ska snarare gå upp några kilo - men det blir som det blir och hänger på hur mycket jag hinner träna.
Lever på fläsk, ägg, fisk, nötkött och en del grönsaker - och lever förstås.
Gillar ost! Och grädde!!
Innan jag började äta LCHF, för ungefär ett år sedan, kunde jag knappt resa mig upp om jag satt på huk eller vrida mig i sidled eller liknande, eftersom min kropp var så svullen och mina leder gjorde så ont.
Nu i går kväll, ett år senare, kunde jag helt utan hinder lyfta benet över huvudet! Det är helt klart kostens förtjänst.