Känner mig lite vilsen!
Hej hej!
Jag är nybörjare på detta med lchf, och undrar lite saker som jag inte tycker mig hittat svar på genom att läsa andra inlägg..
Salt - är det ja eller nej inom lchf? Extrasaltat bregott tex, bra, eller bättre med normalsaltat? Ska jag salta ordentligt i såser och likn. eller salta så lite som möjligt?
Kalorier - Kan man äta hur mycket kcal som helst så länge det är fett, eller skall jag hålla mig inom de 1500-2000 jag har använt mig av vid tidigare viktnedgång? Vissa här verkar trycka i sig mängder med extra smör och grädde om dagarna.. och jag får det inte riktigt att gå ihop!
Tar tacksamt emot all hjälp och peppning jag kan få! Kram på er!

Jag tror inte det är så mycket fel på det, men du kanske inte kommer vilja ha så salt efter ett tag. =) Jag har gått från massor med salt till att väldigt sällan salta =)

Hej och välkommen hit! Jag använder bara normalsaltat, men även osaltat smör i t.ex. te eller kaffe. Dina smaklökar kommer att bli känsligare så därför är det mer sannolikat att du saltar mindre (för kosthållningen specifikt ska du inte salta extra). Huvudsaken är att du väljer det fetaste alternativet.
I början åt jag när jag var hungrig och det kunde innebära att jag var hungrig en hel dag. Efterhand stabiliserar det sig och du är mätt längre på mindre mängd mat. Kalorier är inte viktigt i det här sammanhanget. Det var dagar då jag åt över 4000 kalorier.
För mig tog det 4-5 månader innan jag märkte att koppen hade läkt och vant sig.
Ät när du är hungrig och ät dig ohungrig. Och ät fett.
De flesta blir saltkänsliga efter ett tag. JAg blev jättekänslig först men har alltid gillat salt så saltsuget kom tillbaka efter några månader. Du får använda alla extrasaltade produkter du vill men var beredd på att du kanske inte tycker om dem efter ett tag. Det är dock viktigt att inte sluta med salt, då blir du sjuk. Salt är livsnödvändigt i vår kropp precis som andra mineraler.
Om man minskar ner kraftigt på kolhydraterna (0-40g per dag) behöver man inte bry sig så mycket om hur många kalorier man äter, det viktigate är att inte äta för lite. Jag rekommenderar minst 1500kcal men om du kan få i dig 2000-2500kcal eller mer så är det bara bra. Man blir inte fet av kalorier och fett man blir fet av kolhydrater.