Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 782 ggr
umbra55
0

Intressant länk, skriven -03

Ofelia
0

Det var en intressant länk.

Jag har funderat rätt mycket över vad våra urfäder åt egentligen och det var animaliska produkter samt grönsaker och frukt enligt den här professorn. Ej sädesprodukter helt enkelt. Känns mycket bra för det är ungefär sådär jag funderat också.

Har också trott att man inte kan bortse från det totala kaloriintaget och det skrev ju hon också här. Äter man fett så blir man inte så värst hungrig och därmed så håller man ju ner kalorierna automatiskt. Jag tror också att grönsaker och frukt är nyttigt och att man bör äta dessa också men i rätt proportioner. Alltför strikt LC kost känns lite "farligt" på sikt för mig då jag inte tror på att man ska förlita sig för ensidigt på vitaminintag via piller.

Funderar fortvarande på vilken mängd grönsaker som är rätt? Det måste också bero på mängden motion man utövar? Om man förbrukar x antal kalorier via motionen så borde grönsaks-kolhydraterna förbrukas först  , eller?

Nu tänker jag helt fritt, så kallad brainstorming, finns det någon som kan haka på med sina funderingar?

umbra55
0

Vitsen är ju att inte dra igång insulinproduktionen, och den gränsen är nog högst varierande från person till person?

Så- man får testa! Dessutom verkar det som om man tål mer kolhydrater från viss mat, medan annan- främst rent socker- i samma kolhydratmängd- triggar utav bara sjutton? Är det "Sockerkicken" man måste ha i åtanke?

Pasi
0

Jag tror faktiskt inte att speciellt mycket grönt behöver ingå i en sund kost…jag har iallafall inte hittat nåt som tyder på det.

Det man får från grönt är ju framförallt c-vitamin…och jag har själv haft funderingar på hur viktigt, och vilka doser som egentligen behövs.

När man äter denna kost så får man (förhoppningsvis) väldigt få kolhydrater och fleromättade fetter vilket ger väldigt liten oxidativ stress och fria radikaler och litet behov av antioxidanter, typ c-vit. Dessutom innehåller den ganska mycket järn så ett för stort C-vitaminintag kanske kan leda till järnöverskott, vilket inte är bra. Nån som vet mer????

Mervi
0

Jag äter lite grönsaker, ovanjord och salladsblad, spenat osv. Det ser trevligt ut på tallriken och ger lite variation i maten. Jag tror att det är väldigt lite vitaminer i dagens grönsaker, om du inte odlat dem själv.

Ofelia
0

Men vad har ni för syn på motionens inverkan? Säg att man äter 50 kolhydrater en dag och motionerar hårt en timme med hög kaloriförbrukning.

Har man då först förbrukat kolhydraterna som energi så att de "tar slut" och sedan om man motionerar mer så går kroppen in på att omvandla fettet till energi? Hur påverkar man i så fall insulinproduktionen? Jag tänker så att man har ju förbrukat kolhydraterna så är dom ändå kvar och "spökar".

Att grönsaker är betydelselöst för vårt välbefinnande har jag lite svårt att tänka mig ändå däremot tror jag ju inte att vi behöver spannmålen alls. Det är rätt mycket mer än c-vitaminer som man måste kompensera med tillskott om man utesluter grönt.

Pasi
0

Äter du så lite som 50g kolhydrater så kommer de i första hand, antagligen att förbrukas av hjärnan. Jag tror inte det är skadligt så länge man känner att man tål dem.

Däremot förstår jag inte vad jag missar om jag inte äter grönt…förklara gärna. :)

Mervi
0

Kroppen bränner kolisrna först, det är snabb bränsle, raketbränsle som Margareta brukar säga. 50 gram kolisar försvinner snabbt om man motionerar men till vilken nytta???