För mycket fett?
Nybörjare på det här så undrar jag över fettet lite. Jag har inga svårigheter att äta feta saker, tvärtom! Men jag vill ju gå ner i vikt. Igår t ex åt jag en omelett på två ägg till lunch men blev inte riktigt mätt, så idag blev det följande sammansättning:
3 ägg, 0,75 dl grädde, ett halvt paket bacon, 4-5 skivor ost
Blir det FÖR mycket fett med bacon och ost också? (Sååå himla gott…)

Viktigaste är att äta så att du är mätt och klarar dig ett tag och fettet i sig behöver du inte vara rädd för!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag tror att det bara är bra att äta ordentligt med fett i början. Det är viktigt att bli mätt, som Tilda-T skriver ovan. Och mätt blir man av fet mat.
Äter man fett och stryper kh så vet kroppen vad som gäller. D v s Fett/ketondrift. Och fettet i sig är inte farligt, det är bara när man äter större mängd kh än vad vi gör, som det kan bli problem.
Rent hypotetiskt så kan väldigt mkt fett i kosten ibland bli ett hinder för viktnedgång, eftersom man då äter tillräckligt för kroppens förbränning. Den behöver inte ta från "lagren". Samtidigt är det viktigt att verkligen äta fett, för då "vet" kroppen att det är goda tider och "törs" släppa på lagren. En avvägning.
För de flesta är detta inte så noga dock. Man går ner i vikt ändå, trots ordentligt fettintag.
Så - ät fett och lycka till!! 
Det är svårt att äta för mycket fett eftersom du blir illamående av det. Tycker dock inte att din omelett är för mycket fett, låter snarare ganska lagom.
Skönt att höra! :) Det värsta jag vet är när man behöver spara in på fett, därför har alla bantningsmetoder jag tidigare provat varit pest och pina för mig…
#2 Det var precis den hypotesen jag tänkt på - att ev. riskera äta så mycket att lagren inte används… men jag får ge det ett tag att äta precis som jag tycker känns lagom och så får jag helt enkelt se vad som händer med kroppen och vikten! :)