Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5555 ggr
Blow
2

Hur blandar man proteinpulver?

Jag har köpt kaseinpulvret Slow FX och försöker att dricka det. Smakar rätt ok, inget särskilt. Men jag lyckas inte blanda ut det ordentligt. Har både provat att använda mindre och större mängd vatten, latteskummare, visp, stavmixar, typ allt, men det blir bara massor av klumpar. Hur tjock ska lösningen vara? Ska jag använda ljummet vatten? Vad gör jag för fel?

keja01
0

Vanlig stor mixer kanske?

letw83
0

inte för att jag vet om det gör nån skillnad, men vi blandar vårt proteinpulver med fil. har aldrig provat nåt annat.

Blow
1

#1 Det funkar inte heller.
#2 Jag vill inte äta fil, men tack ändå för tipset.

Johannika
0

Brukar ju följa med en shaker till proteinpulvren, mitt pulver blandar man ut med 3 dl vatten direkt i shakern som har ett galler-lock under det vanliga locket. Sen skakar man kraftigt en kort stund och då är pulvret upplöst. Brukar aldrig vara några problem…

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Per_W
0

Men varför bränna pengar på proteinpulver överhuvudtaget? De essentiella aminosyrorna hittar du i naturliga oprocessade produkter som kött, mejeriprodukter, ägg, fisk och skaldjur - oftast till lägre pris än proteinpulver. Dessutom ät detta pulver högprocessat och innehåller sannolikt massa AGE (Advanced Glycosulated Endprodukts) som påskyndar åldrandet. Det fett som finns i är sannolikt oxiderat.

[Pennylane1]
1

varmt vatten ger klumpar ,om man inte mixar med mixer, enligt min erfarenhet. Kallt vatten går däremot lätt att skaka ut.

Jag hör till dem som ibland får alldeles för lite protein och brukar då ta lite proteinpulver i extratillskott, eller om äggen är slut t.ex.

Pasi
0

#5 Jag tror inte AGE har nån effekt då det intas magvägen, utan bara om det är ens kroppsegna proteiner som får sockermolekyler på sig och därigenom får sin funktion förstörd.Glad

matsmurfen
0

Jag kommenterade i en någon annan tråd att det proteinpulver som nämndes där kostade 39 kr / 100 kcal. En timmes energibehov är ju c:a 100 kcal baserat på 2400 kcal / dygn.

Rätt dyrt med 39 kr för en timmes energiförbrukning, när det pratas om att man kan klara ett helt dagsbehov av energi för kanske 25-30 kr….

LågkolhydratKOST ökar muskelmasan

Aniara4
0

#8 Fast det handlar ju inte bara om energi. Jag har inga problem med att få i mig tillräckligt med energi, i synnerhet från fett. Däremot blir det vissa dagar lite dåligt med protein. Särskilt i början var det ett stort problem eftersom jag var van att äta protein närmast som lite "pynt" på maten. Under tiden jag jobbade på att lära om tog jag ibland proteinpulver på kvällen, om jag såg i Minmat att det blivit för lite under dagen. Betydligt enklare än att rusa iväg till den (stängda) affären och köpa en maffig biff att steka och sätta i mig!

Mervi
0

Äggmjölk är bra att ta till. Innehåller både protein och fett.