Istället för pasta?
Jag älskade verkligen spagetti o köttfärssås på den tiden det begav sig. Är det någon som har några schysta idéer om vad man kan hitta på istället för pastan, eller nåt sätt att mixa med köttfärssåsen?
Trevlig forum det här annars.. blev medlem precis idag, men har varit inne och läst en längre tid. Jag har ätit LCHF under 6 månader och gick från 74kg till stabila 68 de första veckorna. Mår bra!
Hej och välkommen Tonie, kul att Du ville bli medlem också!!!
Det är svårt i början att tänka bort pasta/ris och potatis men om Du ätit LCHF ett tag kanske Du kommit på några bra knep att dela med dig av?
Bland recepten finns:
- mixat blomkålsmos och mixat broccolimos (med smör)
- Mervis färslåda i ugn (färs i botten och ägg/grädde/creme fraiche uppepå)
- vi äter ibland sparris till köttfärssås…

Det finns säkert mycket mer som kommer att ramla in här under…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag drar mig tillminnes att jag under mina vegetarianår läste om något som kallades "zucchinispagetti", men jag har tyvärr inget recept att ge dig. Men alltså spagetti gjord på strimlad zuccini, som fick samma spänst som "vanliga" spagetti. Kanske kan du googla på det?

Jag brukar göra zucchinispagetti. Det är jätteenkelt. Du bara tar en zucchini/squash och en osthyvel. Hyvlar långa strimlor av squashen ner i en stekpanna med smör. Stek tills den är ganska mjuk, salta och peppra efter smak och njut.
Då fick vi ju smidigt ett recept! Det ska jag ta och prova i helgen. Brukar du äta som det är monkan eller med något särskilt till?

Jag äter det till pestokyckling/pestolax, till köttfärssås, till köttfärsbiffar - ja till allt egentligen. Som omväxling gör vi Coliflied rice (riv blomkål i stekpanna med smör tillsammans med vårlök/purjolök och stek ca 10 min istället för ris) eller blomkålsmos eller kokt broccoli förstås - min favorit 
Jag gör köttfärssås ganska sällan, men förigår hade vi det. Jag blandade i minimajs i det, jättegott.

Då var problemet löst! Tack!

Jag åt hårdkokt ägg till min köttfärssås häromkvällen. Det var inga fel :-)
Lättkokt vitkål som är strimmlat med osthyvelv och kokt i grädde och smör är perfekt istället för pasta.
Det beror på hur "strikt" man äter. Vissa äter ju inte några grönsaker alls, men jag kan ibland ha i typ kinamix i köttfärsen, eller göra egen mix av exemplvis minimajs, bambuskott, lök, paprika mm.
#9 Det låter jättegott! Har du recept? Jag är inte så hemma i köket och behöver oftast recept att luta mig mot…
http://www.fabulousfoods.com/features/featuring/spagsquash.html
Spagettisqash åt jag idag stax under 5 kolisar så man kan inte äta nån jätteportion, men blandat med smör god rivenost å såsen förståss så blir det gott.

#9 Menar du att du kokar vitkålen först i vatten, låter rinna av, och sen kokar den i grädde och smör så den blir härligt såsig?
Nej jag lägger först en klick smör i kastrullen i med vitkålen och sedan grädden över + salt och peppar. Ibland tar jag en klick dijonsenap och skinka i och vipps har jag pasta med skinksås ;-) mycket snabblagat och gott.
#13 Eeee, får man fråga hur mycket grädde du använder till en viss mängd vitkål? Och hur länge det ska koka? Som sagt: köket är inte min domän…

#13 Aha, du steker den rå i smöret så den slaknar lite, och sen i med grädden? Låter rätt smidigt.
Jag är lite av en höftare i köket och går väl aldrig efter reccept rakt av så har jag kanske lite svårt att förklara.
Jag steker inte vitkålen utan svettar den bara kanske ½ minut innan jag häller på lite grädde. Lite betyder nog inte mer än 1 dl men det är nog vad det är. Kålen slakar fort i det och man får inte koka förlänge för kål blir söt (en konstig kemisk reaktion som jag inte begriper) Jag kokar bara ett par tre minuter skulle jag tro högst 5 min så det är en snabbrätt.
Var det någon som blev klokare av detta