Min mage ljuger!
Har ätit LCHF nu i två veckor och jag älskar det här sättet att äta, kött och fett har alltid varit vad jag gillat äta.
Men min mage säger hela tiden att den är hungrig.
Som t ex i går kväll. Käkade ost och gräddgratinerad fläskfile tills jag kände mig mätt, rapade och slog mig på magen. En halvtimme senare börjar magen igen: "O, jag är hungrig, o jag håller på och svälter ihjäl. GE MIG MAT!" Och det är inte logiskt att jag kan vara hungrig efter den där middagen.
Nu på morgonen har det varit tre köttfärsbiffar stekta i smör. Kändes som om jag inte skulle få ner en bit till. En halvtimme senare börjar magen igen.
Vad göra?
Ska jag lyssna på min logiska hjärna och strunta i det eller ska jag äta mer?
Är det bara sug och inte hunger?

Du kanske behöver öka på fettet! Skriv ner så utförligt som möjligt vad du äter en dag i dl eller gram så kommer du få bra hjälp här!
När jag började med LCHF så åt jag jätte mycket och var hungrigare än vad jag är nu, ät om du känner dig hungrig det kommer att stabilisera sig och du kanske behöver mer fett!
Lycka till!

Förmodligen övergångsbesvär. Jag känner igen problemet. Jag vet att jag åt och åt och åt tills jag trodde jag skulle bli knäpp.
Men det kanske är så att kroppen delvis behöver lära sig att ställa om samt att man har en del saker att "läka ut" i kroppen och att den i början behöver denna extra enerig…
I vilket fall så kändes det så för mig.
Inget ovanligt i början. Bara ät.
Dels är det så att man äter mer i början. Det brukar lugna ner sig efter ett par veckor.
Men det är också så att hunger och mättnadskänslor blir annorlunda, kommer du märka. Båda blir mycket otydligare, vissa blir inte hungriga alls utan blir illamående istället och det är därför att det gått för lång tid innan de äter nånting. Mättnaden är också lurig. Fett mättar dåligt precis när man äter utan håller en mätt länge, därför kan man känna sig hungrig fastän man nyss ätit. Väntar man en stund till försvinner hungern och man känner sig "ohungrig" flera timmar.
Men som sagt, är du hungrig så ät och gärna så fett som möjligt.

Om mten jag äter inte blir så fet så dricker jag en kopp te med både kokosfett och grädde i. Detta hjälper verkligen om man får hungerkänslor snabbt..