Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 625 ggr
fiddiloo
0

Hur mycket ska man äta?

Har ett problem med matmängden.

Har lätt att kasta i mig för mycket mat och innan jag började med lc-kost rättade jag mig efter tallriksmodellen men nu känns det som att det blir lite svårare. Nån som har något bra tips?

Är inte överviktig men har nog gått upp nåt kilo sen jag började med den här kosten, annars mår jag jättebra!

Emea67
0

Ät tills du är ohungrig är rådet som man får!

Det är bra om du skriver lite info om dig själv typ vikt, längd, ålder och vad du äter en dag så kommer du att få bättre svar.

Om du har ätit ok så kan det vara muskelvit du gått upp och då har ju kroppen förändrats så att du ser smalare ut Skrattande

Lehane
0

Ät alltid när du bli hungrig i magen. Ät dig lagom mätt, eller som #1 kallar det, ohungrig. Ät fett kött, fet fisk, ägg, ister, späck och smör i första hand.

Komplettera med några matskedar sås/gucka/röra bestående av någon/några av följande vispgrädde, creme fraiche, ost, turkisk yogurt, gräddfil, avocado och/eller keso.

Om du vill äta grönsaker lägg till ca 50-100 g av någon kolhydratssnål ovanjordsgrönsak t ex kål, blomkål, broccoli, stekt squash etc..

Lycka till!

Wildrat
0

Vill du räkna på det ska du välja en kolhydratmängd (0-30g), 20-30g brukar de flesta välja men är man känslig behöver man äta mindre. Sen ska du äta 1-2g protein per kilo kroppsvikt. Till sist fyller du på med fett så det är minst lika mycket som proteinet och fettet tillsammans. Fettmängden får du gärna öka. Enklaste sättet att räkna det här är att registrera det du äter i MinMat, antingen före som planering eller efter som kontroll. Behövs inte göras varje dag men iaf tills du lärt dig hur du bör äta.