Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1272 ggr
Sandidra
0

Söndagsbilagen

Lite frågor om vad ni anser om Pauluns artikel i expressen söndagsbilaga.

Barns fettma beror på bröd,ostbågar godis. fet mjölk grädde samt ost.

Man förlorar muskelmassa och utsöndringen av kalcium i urinen ökar, Vilket skulle kunna leda till benskörhet. (med förmycket fett i maten)

En 9-årig flicka med epilepsi som åt LCHF fick skörbjuggefter 3 år med denna diet. Blödande tandkött, exem, blåmärken, feber och ödem i händer och fötter. (  Blev frisk med C-vitamin och grönsaker)

Kort tid på ketogen kost verkar inte vara farligt men ju längre man äter denna kost desto större risk för komplikationer.

Har inte citerat ordagrant men jag undrar vad ni tycker och tänkert om detta?

Själv har jag nått målvikt och lagt till lite grönsaker för jag känner mig inte helt ok på denna diet utan grönsaker. Lyssnar på kroppen och den har aldrig ropat efter grönsaker förut men man har ju lärt sig lyssna på kroppen med denna livsstil:-)

Min man har matat katterna med lite potatis som extra mat nu när det är kallt. De är stallkatter. De har blivit mycket tjockare.Obs vi har inte gjort dem feta om de nu finns djurvänner som går i taket här! men ett bra exempel på vad lite potatis och ris påverkar. De var åt de lite magrare hållet förut. Om man nu kan gämföra katter och människor?

mikaelj
0

Sök efter "Sanningen om Paulun" på kostdoktorn.se eller kommentarerna ang. LCHF-artikeln i Fitness.

Margareta
0

Jag har ätit LCHF i 4 år och har varken skörbjugg eller något annat av det som beskrivs.

Bristsjukdomar pga näringbrist i maten tror jag alla kan drabbas av - ovsett man äter LCHF eller inte. Kostdoktorn har en bra utredning om var i maten vi finner mest vitaminer/mineraler och det är i lever (inälvsmat) - inte i grönsaker.

Sten Sture Skaldeman som förepråkat LCHF kost längre än de flesta förespråkar inälvsmat och äter den i stor utsträckning själv. Om hans elever gör det eller inte skall vi väl låta vara osagt.

Professor Karl E Arfors talar så ofta han kommer åt om hur utarmad vår mat är på både vitaminer och mineraler. Selen tex får vi inte i oss utan tillskott.

Den som väljer att äta LCHF eller någon annan kost, utan tillsatser eller inälvsmat kan nog absolut få bristsjukdomar.

Själv äter jag lever - men inte annan inälvsmat - jag äter även kosttillskott och har gjort det sen 80-talet - dvs långt innan jag började med LCHF.

Att varken äta inälvsmat eller kosttillskott kan nog vara en risk för bristsjukdomar - oavsett man äter LCHF eller en annan kost som innehåller massor av grönsaker/frukt. Vi "vet" att vitamin/mineralinnehållet i frukt och grönsaker är överreklamerat.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Jag kan göra en undersökningstråd om hur folk äter - så får vi en uppfattning.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
0

Va.. vadå,  jag äter ketogen diet med massor av grönsaker! Förvånad

Tror folk i allmänhet äter mer grönsaker istället för rotfrukter!

"Low Carb Dieters Eat More Veggies"

http://lowcarbdiets.about.com/b/2006/10/02/low-carb-dieters-eat-more-veggies.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Man kan få bristsjukdomar på alla koster om man begränsar sitt urval av föda.

Det står väl inte hur flickans menyer såg ut antar jag..

Äter man bara lite inälvsmat eller något lite ovanjordsgrönsaker bör det vara omöjligt att få skörbjugg på LCHF-kost

Katter ska inte ha kolhydrater överhuvudtaget.Skrikandes

Dom är en av få däggdjur som inte ens har receptorer för socker så sluta med potatisen!!

Sandidra
0

www.omkatter.se

" Du kan antingen köpa färdig kattmat i butiken eller ge den mat från hushållet. Lämplig mat består i det senare fallet av kokt kött eller fisk blandat med mosad potatis eller ris och kokta grönsaker."

Där ser man att man tydligen inte kan lita på all info från nätet.

Katterna är sommarkatter som folk slänger av vid gårdar. de var så smala och veterinären sa också mosad potatis. Får byta veterinär också.

Zepp
0

Katter är utpräglade köttätare och skall ha en hel del rått kött.. eller tillskott!

Katter har vad jag förstår mer eller mindre konstant insulinmängd i blodet, de kan inte reglera denna!

"För er som vill ha siffror att stödja er på kan man generellt säga att maten inte bör utgöras av mer än 15 % vegetabilier. Kvar blir 85 % animalier och om vi kommer ihåg kött/benkvoten skall 1/3 av dessa 85 % utgöras av ben dvs. 28 % ben och 57 % kött.

- 57 % kött
- 28 % ben
- 15 % vegetabilier

Köttet kan ges i mald form, i bitar eller i form av köttiga ben. Ben kan ges i form av köttiga ben och/eller i mald form. Ett rått köttigt ben skall bestå av minst 50 % kött. Vegetabilierna kan man ge råa eller koka dem lätt, men de bör alltid finfördelas väl. Ger man råa grönsaker kan man med fördel köra dem i en "juicer" (en maskin som separerar fruktkött från fruktsaft).

Vad gäller tillskott finns inga egentliga riktlinjer förutom dessa:

- Ger du inte lever måste du tillsätta A-vitamin t ex. genom att ge vetegroddolja.
- Ger du inte ben måste du tillsätta kalcium och jod t ex. genom att ge mjölksyrad kalk och kelp.
- Ger du inte hjärta bör du ge tillskott av taurin.

Dessa är de enda riktiga "måsten" när det gäller tillskott. Det finns en massa tillskott som katten kan må bra av att få periodvis, men som grund behövs inte många tillskott, inga alls om man balanserar maten rätt från början.

Svårare än så är det inte."

http://www.swecat.com/page.php/Artiklar/BARF

Torparmor
0

Vad kommer det sig att man ofta hittar köttiga ben som råd i BARFmaten till katter? Är det inte bara en överföring från hundmaten?

Katter kan inte äta köttben. Det är skillnad på benen i deras bytesdjur möss, råttor, småfåglar mot ben från gris, nöt och tom kyckling.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Pasi
0

#7 Finns en hel del taurin i musslor och det mörka kycklingköttet.Glad
Vetegroddolja innehåller väl knappast a-vitamin ( ingen vegetabilisk källa gör det vad jag vet)?

Zepp
0

Tja jag anar att katter i naturligt vilt tillstånd inte styckar bytesdjuren!

Men då får du oxå fundera på vilka ben katten äter om den själv får välja bytesdjur!

Antar att katter mest fångar fåglar o gnagare o en o annan reptil.. det kan med andra ord inte handla om att katter skall ha köttiga ben från oxar o grisar!??

Vad jag läst så menar man att det är kokta ben som är farliga att äta.. inte råa.