margarin i skolmatsalen
Har försökt få bort bordsmargarinet från mina söners skolmatsal, utan att lyckas. Har ringt, mailat, pratat med personal både i skolkök och skola, men de vägrar ta bort Lätt o Lagom paketet från skolmatsalen. Mina söner äter nu torra mackor i protest.
( vissa dagar serveras det enbart bröd till mellanmål = helkasst!) Några i skolpersonalen jobar också för att få in riktigt smör, men kostchefen menar att "det är nyttigare med lättmargarin", enligt livsmedelsverkets rekommendationer..
Vad ska jag göra nu? Har någon varit med om att lyckas med detta?

Har inte tagit upp den fajten ännu med skolan. När jag gör de hade jag tänkt att skriva ut Tezz uppsats/rapport om margarin.Den finns här den kommer att vara till mycket hjälp känner jag. Det är inte den första PDF filen utan den som # 21 Immer har infogat. Väntar på ok från henne i den tråden för att använda den.
Emea

Gör dom uppmärksamma på att det finns föräldrar som kräver att bregott ska finnas som ett alternativ.
Det är nog en framkomligare väg än att förbjuda margarinet eftersom vissa säkert vill ha det kvar
..
Kanske kan du få några föräldrar till som backar upp ditt krav så blir det mer tyngd.
Om inga argument hjälper..Hota med media eller att flytta ungarna till en annan skola.
Så prestigefyllda är dom nog inte så dom tycker det är bättre att elever slutar än att det ställs fram ett bregottpaket till dom som absolut kräver det..

Hej,
På www.jobbpartiet.se har jag samlat många argument för fullvärdig mjölk och smör/Bregott i skolan, inte minst ekonomiska (det är billigt att "tanka" smör/Bregott).
Se även kampanjen på www.konsumentsamverkan.se.

Kanske att du vill ha en uträkning som visar att det är billigare med smör 
#5 UBCL - har du någon källa till din PDF?!
Jag följde länken i PDF'en till konsumenter i samverkan och läste om pris / 100 kcal, d.v.s 1 timmes energiförbrukning baserat på 2400 kcal/dygn. Det var ju riktigt bra sätt att jämföra olika livsmedel! Tidigare har väl någon här gjort en lista på vad olika livsmedel kostar per 1000 kcal, vilket ju är ungefär samma sak, men per 100 kcal*/timme var ju faktiskt lättare att "ta till sig" när man räknar på hur länge t.ex ett ägg räcker i "driftstid".
Sen huruvida man ser till elevernas "driftstid" i skolan eller bara ser till lägre kostnad, kan väl diskuteras… Annars är ju jämförelsen i PDF'en helt klockren!