Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 1778 ggr
jobi55
0

Fråga ang min mat

E% är det de siffror som visas under cirkeldiagrammet i programmet?

Då borde väl mitt intag va rätt ok eller?

flikkan77
0

Jag tycker det är svårt att läsa av sånt på bara procenten. Använder mig av siffrorna som står ovanför cirkeln istället.

I mina ögon ser ditt intag annars väldigt bra ut!

"You just have to belive…"

sedahl
0

Kan ni tala om hur mycket man ska äta av fett och proteiner vid varje måltid. Kolhydrater finns ju i alla maträtter, så det behöver man väl inte ta extra alls, eller? Ska man utesluta alla grönsaker?Ta ej i %. Har nu ätit lchf och gi-blandning sedan 1 september, tog 2,5 månader innan kroppen började gå ner, gick ner 4 kg på en vecka, sedan gick jag upp 1 kg på en helg genom att äta ost, dricka 1 glas vin, 2ckokladbitar????? Jag gör något fel, men vad?Motionerar nästan vaje dag i rask takt 4 km. Har 35 kg övervikt, ligger i övre gränsen på diabetes 2, efter koll på dold diabetes.Är en aning förvirrad över alla nya rön.Slutat med statinerna på eget bevåg, sedan jag varit väldigt dålig med kramper i galltrakten, som visade sig vara mindre fel på levern. Efter 2 veckor var provet normalt. Jag förstår att det var gallgångarna som spökade., efter min kostomläggning. För övrigt mår jag väldigt bra av att äta så här. Är lugn, glad, men frusen på eftermiddagen.

Braille
0

#2 sedahl

Att äta kolhydratrikmat, även om det bara är ett enda avsteg, ställer ofta in kroppen på fettlagring och kan alltså leda till den viktuppgång du beskriver. Inget ovanligt!

Vanligtvis kan du äta alla grönsaker som växer ovan jord, till exempel broccoli, tomater osv. Detta är frivilligt, det kosten ska innehålla är protein i form av kött/fisk/skaldjur/ägg och fett som nu är din energikälla. Välj smör, feta mjölkprodukter, ost, kokosfett osv.

För mer info kolla i trådarna till vänster, speciellt "LCHF för nybörjare" eller starta en egen tråd med frågor.

Wildrat
0

#2 Frusen beror på att du äter för lite energi.

Ät i första hand kött och fett, krydda med lite grönsaker så maten blir roligare. Du behöver inte utesluta grönsakerna, bara välja rätt sort och inte äta för mycket. Frågan är om du inte ska ta det lite lugnt med motionen? Motion ska man göra för att man tycker att det är kul eftersom man inte går ner i vikt av det…

Hur mycket man ska äta vid varje måltid bestämmer du själv men per dag bör man äta minst 1g protein (rent protein, inte kött) per kilo kroppsvikt, gärna upp emot 1,5g. Kolhydratmängden väljer du själv men 20g är ganska lagom för de flesta. Då rymms en del mjölkprodukter och grönsaker. Sen fyller man på med fett. Fettmängden bör vara minst lika mycket (gärna mer) som protein och kolhydrater tillsammans.

Aniara4
0

#0 Ja, de siffrorna, och diagrammet är energiprocent. Och de siffrorna ser bra ut, men mängden spelar också roll. Det där diagrammet skulle lika gärna kunna gälla en tugga av något som en hel dags frossande. Särskilt viktigt är mängden kolhydrater i gram, samt att man inte äter för lite!

Denna kommentar har tagits bort.
alphyddan
0

Hej

alphyddan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Är ny här och min dator spelar mig ett spratt och skickade förra brevet.

Jag har en fråga.

Hur vet vi att "I love ecco" från ICA och Konsums toksatsning på "ekologiskt" som bara ramlade in i höstas är Äkta?

Tycker att det verkar konstigt att från ena veckan till den andra så fanns helt plötsligt så mycket att välja av "ekologiskt" sortiment.

Jag har börjat min rensning i kyl, frys och skafferi.

Känns tungt att slänga varor.

Speciellt då min sambo förkastar alla teorier.

Jag får i framtiden tänka 2 hushålls innehåll och det gör jag gärna. För min sambo åker på LCHF ändå där jag äter samma som han.

Wildrat
0

#8 Man får lita på företagen helt enkelt. Har förpackningarna märkning (KRAV el EU-ekologiskt) så är det ju en organisation som granskat det hela så det är väl lite säkrare men helt absolut säkert är det ju inte förrän man följt hela kedjan själv i sin trädgård…

jobi55
0

aniara….tack då vet jag nej dom siffrorna gäller en hel dag o de andra siffrorna ligger bra till, det var bara så att jag blev nyfiken då jag läste ett svar i en annan tråd där nån sade att det var e% som var viktigast att hålla reda på….

Idag har det däremot blivit alldeles för mycket fett….usch o fy men får ta nya tag i morrn

sedahl
0

#4 förstår inte detta med riktigt protein inte kött, var snäll förklara, tack

momaza

sedahl
0

#4 förstår inte detta med riktigt protein inte kött, var snäll förklara, tack

momaza

MimLan
0

#11 100 gram kött innehåller ungefär 20 gram protein. Många förväxlar detta och tror att de siffror som anges för protein är hela köttbiten.