Sötningsmedel
Hej!
Vet att någon frågan kommit upp tidigare, men hittar inte svaret….
Nettokolhydrater? Var och tittade på sötningsmedel i pulverform idag, där fanns tre sorter, men alla hade massor av kolisar är det något som ska räknas bort? Läste något om sockeralkoholer, men vad är det?
Tack på förhand
Jag är inte hemma på sötningsmedel alls, men det kommer säkert någon annan som kan svara…
Numer pensionär i Nynäshamn
Nettokolhydrater är de kolhydrater som påverkar blodsockret. Då har man räknat bort ex. fibrer som inte tas upp av kroppen. På svenska livsmedel anges alltid nettokolhydrater i innehållsförteckningen, det är bara på ex. amerikanska livsmedelsetiketter som man behöver räkna bort fibrer för att få fram nettokolhydraterna.
Sötningsmedel finns i två former, energigivande och icke energigivande. Kort sagt kan man säga att det är sockeralkoholerna som är energigivande, oftast slutar deras namn på -ol (malitol, sorbitol etc.). Sockeralkoholer omsätts i kroppen till sackaros och påverkar därmed blodsockret och är alltså inte lämpligt för diabetiker (eller low-carbare heller för den delen).
De icke energigivande är ex. aspartam, acesulfam K, sackarin etc. De kallas också "intense sweetners" och har mycket intensiv sötma. (Typ Canderel och Hermesetas). Man behöver tillsätta en så liten mängd av dessa för att få söt smak att energimängden blir i princip försumbar. Däremot kan för stor konsumtion ge magont så det kan vara klokt att inte äta för mycket av det skälet.
Har jag missat något? Undrar du något mer?
Tack Ulrika_m oerhört klargörande!!!
Tack ska du ha, ska gå till affären igen och kolla, för det som jag tyckte var konstigt är att flytande sackarin har noll kolisar på innehållet medan pulvret hade många(många många) fler.
Ska lämna latlivet idag för huvudstaden, antar att utbudet är större där. Återigen tack! Trivam helg önskar jag er alla
Tusen TACK Ulrika för en fantastisk förklaring!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jättebra förklaring Ulrika! Jag har upptäckt, efter att ha dragit ner nästan mot 0 kollisar och fått ordning på magen, att jag är OERHÖRT känslig för sötningsmedel. Det börjar bullra och ha sig med en gång, ofta med rejält knip också.

Maltitol är nog det absolut värsta jag någonsin kommit i kontakt med under min bantningskarriär. Bland annat Ica säljer sockerfritt lösgodis som innehåller maltitol. Som den gottegris jag är (var) så köpte jag en gång två hekto som jag snabbt åt upp. Det tog ett par timmar, sen kom knip och buller, efter fyra timmar kom kramper som fick mig att ligga dubbelvikt i soffan. Den natten sov jag inte mycket och inte ens nästa morgon kändes magen som vanligt igen. Då ska jag ändå säga att jag har rena stenmagen som tåler precis allting utan att reagera. Nu förstår jag hur ni har det som dras med UC och IBS och allt vad det heter. Urkaburka!
#7 kunde inte ha sagt det bättre själv: Urkaburka! Sk*ten är livsfarlig!
Urkaburka och sockerklåda….
Nu har vi två helt underbara uttryck… kanske vi skall ha en egen ordlista???

Jag har för mig att jag hört att aspartam är farligt. Någon som vet?

ASPARTAM
Jag har skrivigt lite om just aspartam på min hmesida.
OK. kanske är gammal material, men ack så viktigt.
vår hemsida har du här rogertina
MVH
Tina

Tack för informationen, då var min känsla inte helt fel. Utom för Livsmedelsverket. Som vanligt?
Monsanto bara namnet får en att aldrig vilja prova aspartam. Tack för all info får försöka klara mej utan sötningsmedel.
Hittade en burk STEVIA på häloskosten i Stökholm igår. Någon som vet något om detta. Pulvret är grönt och otroligt sött, och ska vara en pulvriserad växt. Står inget om kolisar men en knivsudd blev nästan äckligt sött i en 2dl gräddfilssås.
Stevia i Sverige? Jag trodde inte det fick säljas här ännu. Det är en växt och väldigt vanlig i Sydamerika trodde jag det var… Vi har en tråd om det här någonstans.
Hur söker man den tråden, sökte med sökknappen men fick noll träff.
Hittade hemsidan till Steviaföretaget:
Lite info fanns det där, varför har det inte sålts i Sverige?
http://stevia.se
http://stevia.net
http://www.westonaprice.org/modernfood/sugarfree_blues.html#stevia
(Läs hela http://www.westonaprice.org/modernfood/sugarfree_blues.html förresten. Man blir mörkrädd.)
Stevia är inte godkänt som livsmedel i EU. Det var därför det försvann ett tag, men det går tydligen att kringgå.
Tack Hemul för alla lästips, det gäller tydligen att hålla sej så långt bort från det artificiellt söta som det går (inte bara av hälsoskäl
)

Jag har också sett Stevia i hälsokosten. Den är ruggigt dyr.
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Jag har lärt mig något nytt. Tack!!
Jag köpte stevia, både droppar och pulver. Urk säger jag bara, gillar inte smaken. Det går lika bra med hermesetas de få gångerna som jag använder sötningsmedel.
Men nu har man provat det med.
Så du tillhör dem som känner bismaken, Mervi? Verkar vara en viss procent. :-(
catlin, det är dyrt i inköp men det räcker urlänge. Köpte 35g i december tror jag. Har fortfarande lite kvar trots att jag gett bort kanske en tredjedel av det. Då använder jag iofs inte varje dag.

ulrikaA: Exakt samma sak hände mig när jag köpte de sockerfria godiset på ica.. magen låg och bullra och hade sig hela natten, de köper man inte igen.. och ändå vräkte jag inte i mig massor!
Jag känner också bismaken om jag tar för mycket Stevia, men jag tycker det är helt ok om man tar otroligt lite. Det är så sött att vi pratar inte ens kryddmått utan det gamla måttet knivsudd… man doppar kniven i och "sköljer av" i det man skall söta…

Osötade karameller från ICA är helt ockej men ät för GUDS SKULL inte fler än 3-4 stycken det är rena döden för nattsömn och magen!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Sötningsmedel underhåller ändå sötsuget lika bra som socker och sägs ge insulinrespons och därigenom lågt blodsocker och ett behov av att äta.
Och om det även ger cancer…..!?
Därför är det nog trots allt bäst att använda socker eller honung de gånger man absolut behöver nåt sött, åtminstone om man inte har diabetes.
Jag är som Margareta. Stevia är äckligt om det blir för sött. Smakar sötningsmedel faktiskt! Men för att förhöja smaken, eller för att få vissa saker ätbara, som t.ex. cacao och vanilj, funkar det jättebra för mig.
WAPF påstår att det inte påverkar blodsockret. Det sägs t.o.m ha en blodsockerreglerande effekt. Men då ska det nog vara den äkta varan, och inte extrakt!
Det gröna Steviapulvret som jag har påverkar inte mitt blodsocker, men mängden jag använder är minimal.
Provade ett kryddmått urk å blä, borde få guldmedalj för den bedriften, ingen blodsocker reaktion!
Så för mej funkar det bra och känns "naturligt" (men det är ju koffein, opium, cannabis, nikotin och alkohol oxå
)
Är inte heller orolig för "sötsug" socker och godis har inte varit nån stor grej för mej, åt inte socker/sötningsmedel förut heller men nu saknar jag frukt!!!! å då tar jag mej lite bär med Stevia på och en klick creme fraiche
Jag får prova mindre mängd. Jag tyckte jag tog lite men jag får minska och kolla.
Testa att göra varm choklad, Mervi. Steviasmaken passar nämligen utmärkt ihop med just choklad så det är nog ett bra sätt att vänja sig. :-)
hemul: tack för tipset.

Varm choklad gjord på vispgrädde… Mmmm… hallucinerar 
*stay calm - be brave - wait for the signs*