Salt eller salt..?
De flesta människor köper väl sitt salt i den vanliga butiken utan att tänka så mycket på det. Visserligen har man väl hört talas om havssalt och himalayasalt och tänkt att det nog är lite nyttigare. "En och annan extra mineral" eller så - men inte tillräckligt för att överge det vanliga saltet.
När jag läst texten jag hänvisar till känner jag lite annorlunda. Kanske är det större skillnad på salt och salt än vad jag trodde…
Texten är länkad från en sajt som bl a säljer himalayasalt - så visst kan man tänka att den är ganska partisk. (Man får läsa med en nypa salt
) För mig är dock både sajten och texten trovärdiga ändå.
Texten handlar också om vatten - inget jag inte hört förut - men i mina ögon väldigt intressant. För den som orkar läsa.
Slutligen vill jag citera (från texten i länken), med anledning av att man ofta talar om frukt som "att det bara innehåller enstaka vitaminer i socker". Kanske finns det mer i frukten än man tror:
"Vi tar t. ex. en ko, som just fått en kalv. Kon måste
**
nu dia kalven och ge den näringsämnet - dvs mjölk- ,
därmed kan kalven växa och bli stor. Om man nu
tar mjölken från denna ko, utan att blanda den med
mjölk från andra kor, till ett mejeri och låter den
pastöriseras, så som den fria försäljningen av mjölk
enligt lag bör och sedan tar tillbaka den kalven och
låter kalven enbart dricka denna typ av mjölk från
sin mamma, så dör kalven inom 21 dagar. Detta är
synnerligen intressant.
**Behöver kalven nu bara kalcium och äggviteämnen från mjölken - eller behöver den kanske livskvaliteten?
(---) Behöver jag vitaminen i sig eller behöver jag vitaminens inneboende information?"
Jag tänker också på att vi äter mestadels kokt och stekt mat. Kanske finns det viktiga delar som går förlorade då? (Alltså inte vitaminer) Förr åt man ju rått kött. Idag kan man tänka sig att man kan få i sig detta "levande" i frukt och grönt. Kanske gör man sig en otjänst genom att utesluta frukt eller alltför hårt begränsa grönsaksintaget?
Det är en ganska lång text - och som sagt - för den som är intresserad och orkar läsa.
Oj, nu nästan glömde jag länken: Vatten och salt.
"Every point of view is a view from a point."
Vitaminens inneboende information? Höhö.
Jadu. Himalayasalt är säkert toppenbra för de som säljer det. Se bara till att få i dig tillräckligt med jod bara, för bergssalt är kliniskt fritt från det. Kolja och alger är bra källor.

#1: Saltet man köper i affären tillsätts väl jod? Så det borde väl vara ganska fritt från jod, det också.
Jag är övertygad om att livet är mer komplext än att man kan framställa fullvärdiga livsmedel från ett kemilabb och må bra på det.
Nej, för det har ju jod tillsatt…

Okej, där tog du en poäng. Jag får väl tillsätta jod själv då!
Om du är så bergssäker på vad du tycker förstår jag inte riktigt vart du vill komma med dina påståenden. Ett "ja, det tycker jag också!" tycker inte jag ger särskilt mycket, utan det är snarare motargumenten som får en att tänka över sin egen syn.
Och som sagt, visst kan du äta himalayasalt, men du riskerar jodbrist om du inte äter tång (kelp) och/eller t.ex. kolja.

#5: Jag är inte bergsäker på att det är som det står i texten. Men jag tänker att det finns så mycket vi inte vet och att det är intressant med nya rön att ta ställning till. Folk behöver absolut inte tycka som jag men när du avfärdar texten med
"Vitaminens inneboende information? Höhö.
Jadu. Himalayasalt är säkert toppenbra för de som säljer det."
reagerar jag. För i mina ögon lät det lite hånfullt och inte mycket till smarta motargument.
Väldigt hånfullt, hoppas jag? Visst finns det saker som inte upptäckts än. Eventuellt kanske de publicerar någon studie som visar på de påstådda hälsoeffekterna av deras fantastiska bergssalt.
Tills dess buntar jag gärna ihop försäljare av vattenvirvlare, magnetarmband och himalayasalt.

Jag antar att det finns andra människor (som inte tillhör "buntkategorin") som tycker att texten är intressant och kanske värd att diskutera. Och som inte har bestämt sig i förväg bara för att vetenskapen inte varit där och godkänt.

Du kan läsa mer om saltet här.

Visst är opastöriserad mjölk nyttigare och mer "livskraftig" än pastöriserad, men jag tror inte att det beror på en mystisk livskvalitet.
En hel del nyttigheter i mjölken försvinner när den pastöriseras. Proteiner denatureras, enzymer som bl.a. hjälper till att bryta ned laktosen förstörs, halten av vissa värmekänsliga vitaminer minskar rejält.
Att kalvar som får pastöriserad mjölk dör kan t.ex. bero på att något protein de behöver från mjölken inte längre finns tillgängligt efter värmebehandlingen? Ungefär som katter som kan dö av taurinbrist om de bara får välkokt mat. (Taurin är alltså värmekänsligt och livsnödvändigt för katter.)
Jag är inte övertygad om att just himalayasalt är särskilt suveränt, oraffinerat havssalt är nog bättre eftersom det innehåller jod naturligt.

"Tills dess buntar jag gärna ihop försäljare av vattenvirvlare, magnetarmband och himalayasalt."
Hehehe. Jag med. Bara för att en produkt har ett litet mer sällsynt ursprung så tycks många vilja tillskriva den fantastiska egenskaper som inte infinnes i molekylärt likställda produkter,vars ursprung härör från mindre spektakulära källor :]

#9: Ja, det var ju en motvikt, verkligen. Tack för den länken, nu fick jag något att grubbla över. (Suck, vad ska jag nu tro..?
)
#10: Jag antar att det kan vara någon brist i den pastöriserade mjölken. Men jag kan ändå inte låta bli att undra, jag… I och för sig brukar vi ju ge våra nyfödda, som inte ammas, modersmjölksersättning - och de barnen dör ju inte. Trots att det säkerligen inte finns något levande i den "mjölken". Trots att det bara finns syntetiskt framställda vitaminer där.
Jag får kanske revidera mina tankar lite.
#12 "Suck, vad ska jag nu tro..?" Jag tycker du ska tro "låter det för bra för att vara sant är det nog det" och "vilka tjänar grova pengar på det här"…

Om Himalaysalt kan ni läsa här;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#13: Jag tänkte inte så mycket på att en massa sjukdomar skulle förbättras på ett mirakulöst sätt med Himalayasalt - jag vet ju att annat spelar stor roll för hälsan. (LCHF låter ibland också för bra för att vara sant) Jag tänkte mer på att "ju naurligare desto bättre för kroppen" och att det kanske är mer negativt med vanligt hushållssalt än vad man tror.
Hur som helst har vi tidigare pratat om klumpförebyggande medel här på forumet. Jag har väl inte rikgigt fastnat för det tidigare - men efter att ha läst detta så känns det ganska viktigt att undvika dessa ämnen. Kanske havssalt är att föredra? Och himalayasalt behöver ju inte vara dåligt bara för att det inte har fantastiska egenskaper. Det känns fortfarande som att ju naturligare desto bättre.
Jag har kollat lite på internet och kritiken av himalayasalt bemöts bl a här - och jag vet inte riktigt om den säger så mycket. Texten jag länkade till i #0 innehöll ganska mycket och jag är kanske inte beredd att avfärda allt ännu. Men jag kanske inte inte springer iväg och köper Himalayasalt direkt heller, som jag först tänkte. Men hushållssaltet ska ut, där har jag bestämt mig!
#15 Det viktigaste när det gäller salt är nog att undvika det där klumpförebyggande medlet och att ha ett salt med jod i, sen spelar det inte så stor roll vilket salt man väljer för det är väldigt liten skillnad mellan dem…

Vi använder bara Maldon. Vet inte om det är mycket bättre än något annat, men det är godare samt att vi inte använder så mycket salt längre överhuvudtaget. Himalayasalt har människan klarat sig utan hur länge som helst, men nu i dessa "hälsotider" så går det att lura folk mycket lättare. Tänk att folk bakom företag är försäljare. Det är deras jobb att få dig att köpa (vilket skit som helst).
Hej
Det här att kalvar skulle dö efter 21 dagar med pastöriserad mjölk, tycker jag låter lite osannolikt, eftersom majoriteten av sveriges kalvar föds upp med pulvermjölk efter de första dygnens råmjölk, Utan råmjölk kan mår inte kalvarna bra. Nu kan jag inte direkt vad pulver mjölken innehåller för utom mjölkpulver (nedtorkad mjölk).
Det där himalayasaltet, är det rosa i färgen?
Hittade något i indiska butiken, precis innan jul, som kallades bergssalt. Eftersom jag är nyfiken så köpte jag det för att testa om det skillde sig i smaken jämfört med vanligt salt och havssalt. Men jag har faktiskt inte kommit mig för att smaka på det ännu.
Så om man av någon anledning vill testa saltet så kan det alltså kanske finnas i närmaste "invandrarbutik". Vill minnas att det inte var speciellt dyrt, inte dyrare än de andra kryddorna.

Jag var och handlade på Willys alldeles nyss och kunde inte låta bli att stanna till vid salthyllan. Vad hittade jag där om inte Himalayasalt. Jag köpte - kunde inte låta bli.
#16: Undvika klumpförebyggande och tänka på jod - det låter vettigt.
Hur klarade sig förresten folk förr, när man säkert inte hade jod tillsatt? Använde alla havssalt med naturligt jod då? Hur gör man idag om man vill få i sig jod på annat sätt? Varför får vi brist på jod?
#17: Var köper man Maldon?
#18: Ja, man kan undra när man börjar tänka efter. Sedan tror jag i och för sig att det är mycket bättre med opastöriserad naturlig mjölk för kalvarna på olika sätt. Men om de dör..?
#19: Ja, det brukar vara rosa.
Rosa salt innehåller oftast järn och andra mineraler, till skillnad från det vita saltet, som bara innehåller natrium och klor. Och lite jod, då, om det är jodberikat. Detta rosa salt smakar MYCKET bättre än vanligt vitt, vilket jag tror just på att det inte är alldeles kemiskt rent salt.
#20 Förr fick de struma. På vissa ställen delades jodtabletter ut, tex i Dalarna på 30-talet. Min mormor tyckte tabletterna var så äckliga så hon tog dem inte och fick jodstruma…
Äter man havssalt, alger, fisk från havet tror jag man får i sig tillräckligt med jod, problemet är på ställen långt från havet. Sen är det kanske olika känslighet för jodbrist men det vet man ju inte innan. Jod brukar finnas tillsatt i vitamintabletter, iaf har jag sett det på några olika med vitaminer och mineraler. Det finns väl särskilda jodtabletter fortfarande också.

#20 Maldon finns bl.a. på Hemköp. Det är lätt att smula sönder eftersom saltflingorna ser ut som små pyramider.
Sedan ska man väl inte överdosera jod heller, för mycket kan också leda till struma. Dagsbehovet är 150ug, inte en aning om hur mycket som är för mycket dock.
#24 Över 1000ug enligt den här sidan…
Borde bli ungefär 20g (eller 6 2/3 tsk) joderat salt. Undrar hur mycket man får i sig om da'n? 20g låter illmycket.
#26 Överdosera kan man nog bara göra med kosttillskott…

Om man kan lära sig att leva med en o annan klump i sitt salt så finns det ganska välförsett med olika salter i vanliga livsmedelsaffärer!
"Kaliumferrocyanid (ferrocyankalium), K4Fe(CN)6 · 3H2O, är en kemisk förening som bildar små gula kristaller. Den används bland annat som klumpförebyggande medel, och har då E-nummer 536. Trivialnamnet är gult blodlutsalt."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumferrocyanid
"Natriumferrocyanid Na4Fe(CN)6 är ett syntetiskt framställt klumpförebyggande medel. Får endast användas till salt.
Natriumferrocyanid har E-nummer E 535."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumferrocyanid
Annars så är det jod som man skall titta efter när det gäller tillsatser!
"I Sverige är risken för jodbrist ganska liten. Vid eventuell brist kan man drabbas av struma eller hypotyreos. Hos barn kan brist medföra hämmad tillväxt och mental utveckling, kretinism."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jod
Själv anväder jag Maldon havsalt som finns i alla livsmedelaffärer och som bordssalt Trocomare med örter o kelp med naturligt jod!
http://www.jozosalt.se/sortiment/flingsalt/Maldon-Sea-Salt-250gr

http://www.bioforce.se/bioforce/sortiment/show_prod.asp?id=523

Tack för all info! Tänk vad mycket skräp man kan få i sig utan att ha en aning om det. Salt har jag knappt aldrig funderat över tidigare, men varje liten förändring till det bättre räknas.
2009 ska bli ett år med mer naturlig mat och mindre tillsatser. Det jag har svårast för är pålägg som skinka. Inte för att jag äter mackor men jag brukar äta stekt ägg med skinka ovanpå eller skink-ost-smör-rullar. Jag antar att jag kan byta ut det mot kött av nåt slag, men det blir ju inte detsamma. Korv är också svårt eftersom jag och mina barn gillar Willys kycklingkorv och det är svårt att byta ut den mot bättre korv eftersom den inte är lika god. Men man får väl vara uppfinningsrik eller sluta med korv helt. Det är ju egentligen skräp, för det mesta. Vill man så går det!
magma,
1 tsk salt ger 150ug jod, dvs dagsbehovet. (gravida behöver 300ug)

Jag har för mig att det var Anna Skipper (eller kanske var det den undernärda, brittiska, bajsundersökande tanten?) som i något program framhävde Himalaysaltets extremt bra egenskaper genom att säga att: -Det innehåller hela periodiska systemets grundämnen….
Men hur nyttigt kan det vara att käka kvicksiler och bly? 
Men Anna Skipper är ju inkompetent. Jag förstår inte varför någon skulle vilja lyssna på henne.
#31 Dessutom uran, polonium och diverse andra radioaktiva och extremt giftiga ämnen.

Å andra sidan kan man väl hitta samma ämnen även i annat vi stoppar i oss om man letar efter dem? Handlar det inte om väldigt små mängder?

En fundering (har ingen åsikt om vilket salt - mitt salt är Himalaya saltet eftersom det verkade häftigt, men med tanke på att jag använder det någon gång i veckan…) är detta: Ni pratar om jodbrist; vad finns det naturligt jod i? För jag tror inte på att urfarfar poppade i sig jodtabletter =)

Så tänkte jag också. Tydligen finns jod naturligt i fisk och alger - alltså havets "gåvor". Men alla bodde väl inte vid havet förr? (Även om det säjs att vi härstammar därifrån ursprungligen) Kan det finnas någon "modern" orsak till att vi får jodbrist?

Ja, ni som vet bättre (jag är inte sarkastisk, behöver nog förtydliga det), har ni något svar eller ideer?
Jod finns främst i alger och vissa fisk numera, eftersom jorden är utarmad (överexploatering) på diverse mineraler (såsom jod, se Jordbruksverkets pressrelease för några månader sedan). Det är även därför förekomsten av struma i länder som t.ex. Iran är så hög…

Okay, så det brukade finnas i mycket mer saker, men jorden har blivit förstörd? Det kan jag köpa. Det är ju egentligen hemskt att vi ska behöva äta kosttillskott…

Även människan långt ifrån havet hade nog salt på urfarfars tid, som de bytte till sig från andra "vandrare" (lämpligt att ha med sig för att kunna byta till sig mat och slippa jaga under vandring)…..förstås en ren gissning, men det verkar som vi har smak för salt och att det är ganska viktigt för oss.

Man har hittat berg av musselskal långt uppe i Andernas byar o långt inne i Borneos djungler som kommer från mer eller mindre stenåldersbefolkningar och dessa viste även hur viktigt det var med torkade fiskprodukter!
Egentligen e det otroligt med just sådan kunskap som ursprungsbefolkningar hade om näring.. fast de inte viste vad det var!
När indiankvinnorna blev gravida fick någon släkting vandr ner till havet o byta till sig torkad fiskrom för att mor o barn skulle bli friska!!
Likaså med eskimåerna fast där var problemet tvärtom C-vitamin, att de viste att man var tvungen att äta vissa körtlar råa på renen eller om man bodde vid havet rå narvalshud!!