Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 3423 ggr
Raring
0

Bröd och muffins

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har experimenterat lite med fiberhusk och fibrex och tycker att jag fått till ett bra basrecept som är någonstans mellan bröd och sockerkaka beroende på mängden av de olika ingående fibersorterna. Knyckte mycket från Bröd på FiberHusk-tråden.

Receptet som visas är muffins med pepparkakssmak men det går förstås att smaksätta på annat vis och grädda i annan form för att få till ett bröd för annan anvädning.

negar
0

Först av allt vill jag säga till Raringen att jag kollar in din blogg ofta och tycker att den är toppen!

Jag hade också sug efter mjuk pepparkaka förra veckan och testade precis som du lite olika varianter på fiberhuskt brödet, jag gjorde så här:

Vispade ett ägg med lite salt och 2 stora rågade matskedar CF.

Sen vispade jag i 1 krm vardera av nejlika, kardemumma och ingefära. Jag tog lite mer än 2 krm kanel.

Sen hade jag i smält smör, kanske 30 g och sist blandade jag i fiberhusk, ca 1 1/2 msk som först blandats med bakpulver, ca halv tsk. Sötning efter läggning…..

Jag körde det i micron men tyckte att den blev lite för "blöt" så jag la in kakan i ugnen en stund för att torka upp.

Dettta blev mycket gott, jag åt det serverat i bitar, ljumna med mycket smör på, mums!

Testa gärna och säg vad du tycker.

Jag tror att CF gjorde att jag fick mjuk pepparkaka feeling eftersom det ofta är gräddfil i det vanliga receptet.

Raring
0

Tack så mycket Kyss

Ditt recept låter gott. Hade glömt av att man har gräddfil i mjuk pepparkaka. Var själv mest ute efter pepparkakskryddorna (som jag f ö blandar ner i nästan allt… köttbullar, pannkakor och äggmjölk…) Ska definitivt prova att ha ner lite CF nästa gång jag bakar!

negar
0

Ja, du kan ju testa fast med ditt eget recept med fibrex, det ger antagligen en godare konsistens. Jag ska testa i alla fall, ska inhandla fibrex nu i dagarna! Snart jul…mmmm

Maia
0

Å, det ser fint ut. Fungerar det bra att bara äta en eller?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Raring
0

Jag har inte lekt så mycket med hållbarhet eller frysning ännu. Gjorde en omgång som jag hade i matlåda över en halv dag. Det fungerade bra att äta 5-6 timmar efter tillagning. Men hur som helst… hela receptet ger 2-3 g kolhydrater, om man plockar bort solrosfröna. Jag blir mätt på 3 muffins utan pålägg, 4 står man sig riktigt länge på.

Med tanke på att man brukar kunna frysa t ex vanlig pannkaka så borde det gå bra med dessa också. Kvalificerad gissning från min sida än så länge.

mollward
0

Hej Raringen!

Igår kväll provade jag ditt brödrecept! Jag följde ursprungsreceptet till punkt och pricka och spetsade det hela med ett par krossade valnötter. Det blev sååå himla bra!

Jag körde mitt bröd i ugnen på 225 gr i 10 minuter i en avlång sockerkaksform och fick en avlång platt limpa. Den kommer att räcka till 5-6 mackor.

Åt en bit till frukost med smör och ost och blev så skönt mätt!
Jag är så glad så glad för detta recept.
Tack för inspirationen!

Raring
0

# 1 jag provade att ha i CF i en omgång. Blev möjligen lite för flottigt (ska minska en aning på smöret nästa gång) men oj så gott!

# 6 Vad kul att du gillade det!

negar
0

Vad bra att du gillade det! Smörmängden kan säkert minskas, när jag gjorde det så höftade jag bara, och jag tyckte också att det var ganska mäktigt. Har inte hunnit köpa fibrex ännu..jag vill testa det i helgen….det är så gott att ta tid till frukosten och njuta av morgonen i lugn och ro med smörgås och kaffe :)

negar
0

Hej! Nu har jag testat och det blev ju jätte gott, jag tyckte att konsistensen var bättre, mer brödig än fiberhuskbrödet. Men jag hade i lite salt och det skulle jag inte för det blev lite för mycket i och med att smöret också innehåller salt. Fast med pålägg på så var det ingen fara. Nu ska jag göra en omgång med pepparkaskkryddor..mamma kommer på besök så jag tänkte bjuda på fika…. :) Det här funkar ju också bra att ha som "tårtbotten" den blir ju nästan som en sockerkaka! Återkommer med resultaten….

negar
0

Nu e de klart! Jag tyckte om det men jag tror att  fibrex gör det hela lite bittert? Nästa gång ska jag testa att ta lite mindre fibrex och kanske en extra tsk fiberhusk…jag testade en variant där jag gjorde "pepparkakor". Jag gjorde den första smeten som jag beskrev i mitt första inlägg, men jag klickade ut den på bakplåtspapper och smetade ut tunt, sen körde jag dom i ugnen ca 10 minuter och lät dem sen torka. Det blev riktigt knaprigt och med lite smör på så är det väldigt gott, lätt och behändigt att ha med sig också.

[tililili]
0

ursäkta, men vad är CF?

matsmurfen
0

CF = Creme Fraiche

jaghetersophia
0

creme fraiche