Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3679 ggr
sandrina
0

tips på Nyårs menyer!!!!

Vi ska äta:

Drink: champagne med lite tilltugg (vet ej vad än)

Förrätt: löjrom, gräddfil och hackad röd lök, dricka: champagne 

Varmrätt: oxfilé med murkel/gräddsås, gröna bönor och ett gott rött vin

Efterrätt: krämig choklad tårta med lite vispad grädde (finns under recepten här på siten), kaffe

Tolvslaget: mer champagne… kan man ju inte få för mycket av!!!!

Puhlo
0

Vi ska göra förrätten, men värdparet äter inte skaldjur.. Annars hade det blivit avocado med skagenröra. :9

smeo
0

Vi tänker äta tacos som vi alltid brukar göra

Tar gärna emot tips om hur  man gör det så LCHF som möjligt

YlvaPåÅland
0

#2 - jag har just ätit "tortillas", stekte blandfärsen i rejält med smör, lagade gucka med "riktigt" cf, fet ost till och istället för tortillabröd sätter jag isbergssalladsblad runt. Jättegott! (Lagade med taco-kryddan som finns här på siten!) 

Själv vet jag inte alls vad vi gör på onsdag, men jag ska följa den här tråden noga för att bli inspirerad Skrattande

Gott Nytt År! Skrattande

(Hoppas detta kommer i rätt tråd nu, hamnade fel ikväll igen när jag skulle svara!!??!)

nobban7
0

#1 Kanske detta kan va nåt?

Puhlo
0

Tack Nobban, det såg smarr ut! Det, eller chevre chaud. :)

sandrina
0

Nu har vi bestämt tilltugget till drinken också. Det blir rökt renkött med peppar rots visp, gåslever mousse med nymald svart peppar på gurk skiva ( de andra äter på rostat bröd) ev. blir den dekorerad med en mycket liten bit färskt fikon…Skäms

Jag tänkte göra choklad tårtan med maräng/nöt botten. Någon som provat??? Kan jag hälla på smeten och förvara kallt eller blir marängen helt blöt då?

Vad ska ni andra äta???

Melindrea
0

Blir pepparstekt oxfile med nobissås och smörstekt svamp. Till efterrätt blir det mascarpone pannacotta =)

sandrina
0

# 7 Gott!!! synd att det bara är nyår en gång om året… låter fasligt gott!!!! Får jag komma?  

…Men jag glömmer ju… vi LCHF äter ju så här gott ofta… Oskyldig

Puhlo
0

Sandrina: Jag gjorde den tårtan till min födelsedag, och eftersom marängen är gräddad blev den inte alls gojsig. :)

Chevre chaud är på menyn nu iaf.. och Chokladmousse med hallon till efterrätt. :)

Melindrea
0

#8 Visst, bara jag och en kompis ändå! =)

Sedan går vi på fest, och när de andra mumsar chips mumsar jag ost och dricker portvin… =)

Aniara4
0

Om jag fick bestämma skulle jag nog göra samma meny som på min födelsedag i våras:

Förrätt: Parmaskinka, ruccola, några droppar olivolja (kan utvecklas efter smak)

Huvudrätt: Oxfilé i någon form, vitlöksfrästa haricots verts, extra lyxigt blomkålsmos med färska örter

Efterrätt: Hallonparfait. Kanske chokladtryfflar till kaffet?

Aniara4
0

Dubbelpost. Fasen vad det segar helt plötsligt!

bullmagen
0

Vet ej om det blir någon förrätt, kanske kommer på något tack vare den här tråden.

Till huvudrätt blir det fisk- och skaldjurssoppa med aioli samt vitlöksbröd till pinnsmale herr'n.

Efterrätten blir chokladmousseGlad (vanilj- och liiiite Chokladmousse till herr'n) toppat med en klick grädde och hallon.

Mycket vitlök blir det… men det ska inte döda romantiken!

YlvaPåÅland
0

#12 - håller med!! Trodde det var min uppkoppling, men det kanske är forumet??

fantub
0

Mitt förslag till nyårs menyn ser ut så här…

Förrätt: Grillad halloumiost med lite sallad och pepperoni.

Huvudrätt: Fläskfile´Oscar http://airamsmat.webblogg.se/2008/january/flaskfile-oscar.html

Efterrätt: pannacotta med lite bär och en chokladbit.

Efter tolvslaget: En brietårta som man tar av "locket" penslar med ägg, tryck i valnötter…många… och in i ugnen tills den fått fin färg. Servera med LCHF kex.

Icegirl
0

Hos oss blir det så här:

Sparris med västerbottensdressing (vb-ost, cf, olja, salt o peppar)

Ugnsstekt kalkon (med fruktfyllning), gräddsås på skyn, broccoligratäng.

Garnache Göteborg (från Fett bra mat)

Till champagnen, ostchips på krutrök (en variant av vb-ost) några vanliga, några med pinjenötter. Ev också kryddiga/salta mandlar.

jejjja
0

Här blir det tacos eller raklett

MissH
0

Vi har tänkt göra baconinlindad fläskfilé med rosépeppar, hemmagjord beanaissesås och sparris. Till det ska vi dricka rött vin. Blir nog en flarra ramlösa oxå ;) Har haft funderingar både på förrätt och efterrätt, men jag känner inte att det är "nödvändigt"… Ska nog hålla det väldigt enkelt.

nobban7
0

Eftersom vi är bortbjudna vet jag inte riktigt vad vi får. Förutom tjäder, det är traditionell nyårsmat. Misstänker att det kan bli pannacotta också. Och en hel del tequila, har jag tänkt migCool

godivaex
0

För oss blir det fondue. Första gången vi testar det! Ryggbiff, bearnaisesås, ört- och vitlökssås, champinjoner, paprika, lök, sallad. Och SKUMPA såklart!

sussie
0

Nyårsmenyn är toppen här, förrätt räkcoctail varmrätt konjaksgravad oxfille med senaps CF, champinjonsallad och potatispaj (bara lite) dessert brukar bli något chokladigt.

Bubbel, hummer och några goda ostar strax efter tolvslaget.

FruFilur
0

Förrätt tycker jag är överskattat så det skippar vi, och går direkt på huvudrätten

Det blir ett par stycken fin biff i bit, uppknuten med vitlökssmör emellan, klappad med svartpeppar och inlindad i bacon. Helsteks i ugn till lite olika grader, några av ätarna gillar när köttet säger "muuuu" när man sticker gaffeln i det, och några vill att det ska vara helt genomstekt.
Till detta serveras ostgratinerad broccoli och en god konjak/grönpepparsås

Dessert har jag inte helt kommit fram till ännu, men det lutar åt vaniljpannacotta med hallon.

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Melindrea
0

#22 Påminner mig om en som jag firade nyår med förra året. Hans åsikt om hur köttet skulle vara: "Cut it off, wipe it's butt and put it on the plate" (Skär av det, torka baken på det och lägg det på tallriken)

mostermilla
0

här blir det nog baconinlindad sparris till förrätt

varmrätt, fläskfile i champinjonsås ( att dö för, såååå gott)

Och klyftpotatis till de som äter det (inte jag)

och så lite goda feta ostar till efterrätt.

ingen alkohol utan bara iskallt citron och limevatten med en massa is i

Puhlo
0

Melindrea: "I'll carve off what I want! And RIDE the rest home!" - Denis Leary

Baconlindad sparris.. är det förrätt? :) låter som ett tillbehör! GOTT i vilket fall som helst ! :)

Vit eller grön sparris? Färsk, fryst eller konserverad? Eldorados konserverade vita är faktiskt god, fråga Airam! :)

spindelfot
0

HJÄLP vad gott ni ska ha det.. allihop.. BJUD HEM MIG!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hallongrottan
0

Jag gör chips av riven Västerbottenost och olika kryddor.

Lägger små klickar på smörpapper, och in i ugnen tills det smälter.

När dom svalnat är det perfekta chips, och finfint till champagne1

Saintpaulian
0

Vi ska dela upp menyn så jag gör förrätt och dessert, medan min väninna gör huvudrätten. Hon och hennes familj äter inte LCHF.

Min förrätt: Laxrullar med majonäs, gräddfil, lax (gravad runtom och rökt strimlad i) kryddor, sallad, röd och svart rom.

Huvudrätt: Kycklinggryta som förmodligen serveras med potatis, men den hoppar jag över.

Min Dessert: Vaniljpannacotta med hallon eller äppelpannakotta med kanelgrädde, har inte bestämt riktigt än.

Melindrea
0

Ett annat tips som jag hade för ett par nyår sedan: Lax i ugn med västerbottenost!

Rejält med lax (ett kilo kanske?), som är skivad. Gör fickor som du stoppar in västerbottenoststavar (långt ord) i, och sedan en massa grädde runt. In i ugnen, 225 grader, kanske en timme?