Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2403 ggr
Dessi101
0

Stevia i Coca cola och Pepsi!

"I veckan väntas Coca Cola lansera en dryck som innehåller ett naturligt, kalorifritt sötningsmedel, skriver Wall Street Journal.

Läskjätten planerar att börja sälja tre olika sorters juicer som innehåller sötningsmedel från örten "Stevia". Detta trots att den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten, FDA, inte godkänt Stevia som en säker tillsats i livsmedel.

Ärkerivalen Pepsi har redan tagit fram flera drycker som bygger på sötningsmedel från Stevia och dessa är sedan en tid redo att släppas på den amerikanska marknaden. På Pepsi har man dock valt att vänta på ett godkännande från FDA."

Detta skriver Dagens Industri idag.

Länk till artikeln:

http://tinyurl.com/5c93mc

[Jeremina]
0

Det låter härligt…kanske dem äntligen vaknar för vettiga alternativ..bravo..jag ska hålla tummarna!

mikaelj
0

Jag har för mig att de haft det länge i Japan, där aspartam är förbjudet. (om jag minns rätt)

MimLan
0

#2 Jupp, stämmer. Så det är bara ny geografi för konceptet.

[Jeremina]
0

Är aspartam förbjudet i Japan…det visste jag inte. Det borde det vara här också.

Wildrat
0

#4 Alla konstgjorda sötningsmedel är förbjudna i Japan…

bazz
0

Finns inget bra med sötningsmedel oavsett vilket det är.

Dessi101
0

#6: Det är väl högst subjektivt?

parsley
0

Är Stevia ett sötningsmedel eller en växt med kraftigt söt smak?Obestämd

Amerikanerna är kanske smartare än vad FDA är?

Läskjättarna har förmodlligen gjort bedömningen att marknaden efterfrågar produkter med stevia i.

Jennix
0

Om inget annat är det jättebra för miljön, eftersom sukralos är rätt dåligt…

Och det är naturligtvis bra för de som dricker läsk, oavsett kostinriktning. Tungan ute  Inte för att JAG kommer att dricka det ändå…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Wildrat
0

#8 Coca-cola har använt stevia för att tillverka ett sötningsmedel. Det är alltså inte orginalväxten (som vi här använder ibland) utan nånting tillverkat av orginalväxten. Hur manipulerat det är vet jag inte men det är iaf bättre än sukralos och troligtvis bättre än aspartam. Har för mig det var en tråd här en gång om det…

[Karro]
0

parsley finns hur många länkar som helst om Stevia men det är en växt… Inget sötningsmedel…

men kanon att det går åt rätt håll!

Håller även med om att aspartam både vara totalförbjudet överallt *får rysningar*

spindelfot
0

men coca cola är ju onda ändå, hoppas några andra drycker dyker upp med stevia isåfall.. Jag har aldrig smakat steviasötat.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Terhi
0

På www.stevia.se kan man läsa mer om stevia. Klicka på länken Steviainformation. Där finns bla att läsa följande:

Användning och egenskaper
Stevia kan användas som alternativ till socker och syntetiska sötningsmedel. Accepterat dagligt
intag (ADI- värdet) är 7,9 mg/kg, per dag, men högre doser rekommenderas inte. Steviosid, som utgör
huvudkomponenten i Stevia anges vara 300 gånger sötare än socker. Torkade blad av Stevia är ungefär
18-45 ggr. sötare än socker.

Stevian innehåller inga kalorier, är helt naturlig, värmestabil, är inte cancerframkallande, inte
beroendeframkallande och är säker att använda även för diabetiker, då den inte påverkar blodsockret.
S. rebaudiana har visat sig ha en blodtryckssänkande effekt, som vid mycket hög dos kan vara för
kraftig och diabetiker bör också vara försiktiga då det gäller höga doser av Stevia. Steviabladen har
hög näringsdensitet, lågt kaloriinnehåll och innehåller dessutom rikligt med essentiella oljor,
vitaminer, enzymer och mineraler.

Stevia motverkar svampinfektioner och bakterier. Även vid influensa och förkylningar sägs den
ha en hjälpande effekt. Varken steviosid eller rebaudioside A orsakar karies, utan är snarare
bakteriehämmande i höga doser. Stevia minskar bildningen av plack och kan därför motverka hål i tänderna.

**Steviaprodukter och marknaden
**I Japan, Korea, Kina, Taiwan samt Sydamerika är Stevia godkänt som livsmedel. I USA, Kanada och
Australien säljs steviaprodukter som hälsokost. Inom EU däremot är det inte godkänt som livsmedel.

I Japan har Stevia använts som sötningsmedel i livsmedel under 40 år och innehar drygt 40 % av den totala
marknaden för sötningsmedel. Bladen från S. rebaudiana kan användas torkade, pulvriserade, färska,
alternativt som koncentrat i fast eller flytande form.

Lillmassa
0

"Technically, the FDA has only issued letters of "no objection" regarding companies' self-affirmation of GRAS approval for stevia. In other words, the FDA hasn't technically granted approval to stevia but has affirmed it will not object to companies using it in foods and beverages…"

"…FDA thugs seized imports of stevia at the border, destroyed millions of dollars in stevia products, threatened companies with fines for daring to sell stevia, and even ordered one company to destroy its recipe books that mentioned stevia in dessert recipes. But now, when Coca-Cola and Pepsi want stevia approved, the FDA suddenly reverses its oppression and decides to legalize the herb."

(http://www.naturalnews.com/News_000626_stevia_Truvia_FDA.html)

Visst är vi i händerna av "Big Business".
Vi måste dock genom oberoende forskning vara observanta, ty såsom Dr. Betty Martini, D.Hum. skriver:

"However, many times additives are added to it, like in Brazil they add the poisonous excitoneurotoxic carcinogenic aspartame to it."

(http://www.mpwhi.com/cokes_truvia.htm)

Hoppas de dock ger f*n i att förstöra för oss konsumenter.
Intressant är dock denna kvinnas experiment apropå aspartam:

VARNING FÖR OTÄCKA BILDER!
(http://myaspartameexperiment.com/)

Ibland tappar man tilltro till mänskligheten.

Odla Stevia själv!