Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 872 ggr
Derle
0

Hjälp mig göra om maträtten...

Hej alla glada. Nu ska jag dela med mig av ett riktigt mumsigt recpet. Köttfärsen som ni märker får vi ju gärna mumsa i oss av. Men det är själva omeletten som köttfärsen ska rullas in i som är ajja bajja…..någon duktig?? Här kommer receptet.

Omeletten:

4 ägg
1 ½ dl grädde
1 ½ dl vatten
1 1/4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Köttfärsen:

400 gr köttfärs
1 stor gul lök
2 msk soya
1 vitlöksost (creme bonjour)
½ burk fet creme fraiche
½ dl gräslök
½ dl persilja
1 vitlöksklyfta.

Alla ingredienser i omeletten ska blandas och sen svälla. Sen in i ugn och bakas. Sen under tiden gör du köttfärsen och när den är klar bred den över omeletten och rulla ihop….på med lite ost och persilja in i ugnen igen och gratinera och sen färdig. Jag lovar att den är väldigt mumsig. Men omeletten är ju inte bra….så någon som kan komma på vad ajg kan göra den på ist??

aase-andersson
0

den går att göra utan mjöl och bakpulver..men att rulla den kanske inte b lir lätt. försök med smörpapper under omeletten så kanske det går..

Puhlo
0

Vad är det för fel med att göra en vanlig omelett? :)

Jag har aldrig haft mjöl i nån av mina omeletter, och jag gör det rätt ofta.

Ska jag lyxa så har jag i en kvarts deciliter grädde, annars använder jag bara äggen och vispar sönder dem, kryddar och sen ner i smör i pannan.

Det lät rätt gott det där, även fast jag är liiiite skeptisk mot just creme bonjour då den innehåller gelatin. :S

Wildrat
0

#2 Gelatin är ju nyttigt…

Derle
0

#2 Rätten är riktigt god kan jag erkänna…min egna favvis när mamsen gör den, självklart kan jag göra den med. Men ni vet hur det är, alltid något speciellt med mamsen matlagning haha.

Om du vill kan du kolla andra vitlöksostar….det är en sån som ska vara i, ta efter smak och tycke.

Puhlo
0

#3: jag är skeptisk mot tillsatser i färskost och sånt.. :) Men gillar man Creme bonjour så är det ju inget som hindrar en! Jag säger bara att -jag- inte vill äta den. :)

#4: klart att mammas mat är godast, om det inte är ens egna man äter.. ;)

Min egen mor är dock lite väl förtjust i svartpeppar, annars hade hennes köttbullar varit bäst. Nu är det Pappas som gäller. :D

Jag kanske testar ditt (din mammas) recept, dock kanske med nån annan vitlöksost. :)