Kolestrolfritt kött?
GP-TV visar ett inslag om alternativ julskinka i Peru. Det går inte att länka verkar det som men inslaget finns längst ner till höger på GP:s hemsida. Om ni inte vill se det så kommer ett referat här:
Istället för skinka eller kalkon så väljer många marsvin istället, för det är billigare.
Ett antal frodiga damer står uppställda vid ett bord, var och en med en variant av helstekt cuy framför sig. En berättar att köttet är mycket näringsrikt och fritt från kolestrol.
Någon som vet hur det är med kolestrolhalten i olika sorters kött?
Lite marsvinsfakta för den som är intresserad
Cuy - sydamerikanskt köttmarsvin. Cuymarsvin är större än europeiska sällskapsmarsvin. Marsvin kommer ursprungligen från Sydamerika och de första marsvinen lär ha kommit till Europa med de spanska erövrarna. Tror att cuy väger 2-4 kg. Enstaka sällskapsmarsvin kan väga ca 1,5 kg, men de flesta väger betydligt mindre.
Ju mer kolesterol i maten, desto bättre.
Eller vad är det du egentligen frågar efter?

Vad jag egentligen frågar efter?
Finns det kolestrolfritt kött? Eller innehåller kött kolestrol?

Kött innehåller alldeles självklart kolesterol, det är ju en av byggbitarna i cellerna. Cuy är ungefär som kanin; det spanska namnet är "conejillo de indias", vilket betyder "indiankvinnornas lilla kanin". Dom brukar ha cuy som husdjur, den gömmer sig under kjolarna när dom sitter på torget och spinner eller väver.
Kolesterol livsmedelsverkets definition
"Kolesterol finns i stort sett bara i animaliska livsmedel, det vill säga i kött och mejeriprodukter. Kroppen tillverkar också mycket eget kolesterol, drygt ett gram per dag. Det är två till tre gånger mer än vad kosten normalt ger. Kolesteroltillverkningen sker framför allt i levern. Kolesterol behövs för att kroppen ska kunna producera hormonet kortisol, de manliga och kvinnliga könshormonerna och vitamin D. I levern omvandlas en del av kolesterolet till gallsyror"
Kolesterolmyter En av de mest seglivade myterna inom medicinen säger, att för mycket animaliskt fett i maten och ett förhöjt kolesterol är farligt för hjärta och kärl. På denna och de följande sidorna kommer några fakta som de flesta läkare och forskare inte känner till.
Visst, men jag anade att det var något annat som var underliggande din fråga. Som t.ex. att du tror att man skall undvika att äta mat med kolesterol i.

Det finns naturligtvis mat med mer eller mindre av kolesterolet, och kanske är cuy inte bland de livsmedel som har höga halter. Jag skulle gissa att det beror lite på hur den är uppfödd. I Peru brukar den få rätt mycket majs; jag vet inte hur det påverkar den, men en gissning är att den blir fet av det. Det finns femtielva olika sorters majs därborta. Annars brukar dom ju käka mycket grönt också, gräs och sånt. Och så har dom en viss rundgång, som antagligen behövs för att dom ska få i sig alla vitaminer dom behöver; det är flera gnagare som äter sin avföring.
Imasmari imasmari?
Imataq kanmanri?
Wasi waka,
mana inti qhawaq…
-- Cuy!