Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 9340 ggr
vebu
11

Giktanfall- vad kan jag göra?

Hallå "giktare" och andra intresserade! Hur kan jag mildra mitt giktanfall.

Dricker ordentligt med vatten för att "späda" kroppsvätskorna. Vad mer?

Fuskade med (för mycket) starkvinsglögg den 19. Det stod och vägde några dagar men så igår tog det fart och det är värre idag. Tänkte göra avsteg från Lchf under julen (Whiskyhuttar, chokladpraliner, kakor) men nu kom straffet…

Har ätit Lchf sedan i september utan anfall förutom en och annan aning i tån.

dufva
0

Inflammationsdämpande medicin finns väl att ta till i det akuta skedet.

Omega-3 är också inflammationsdämpande och att konstant hålla nere omega-6 halten hjälper säkert upp läget

Sen är det väl bara att dra igång med LCHF igen för det tycks ju hjälpa till att hålla anfallen på behörigt avståndGlad..

bullmagen
0

Undvik alkohol (ingen mer glöggSkäms) En kost som innehåller mycket puriner är tydligen dåligt enligt sjukvårdsrådgivningen.se Dessa finns främst i kött, ärto, bönor, inälvsmat, ansjovis och sill.

Kan det vara så att julbordets sillanrättningar i kombination med lite alhohol har väckt portvinstån?

Fortsätt drick mycket vatten, strunta i alkoholen och ät mer fett än proteiner (för att minska intaget av puriner). Om du har gått ner mycket i vikt kan det utlösa giktanfall, ta det sakta men säkert.

Lycka till!

vebu
0

Kul att du säger "väckt portvinstån"Skrattande. Det är precis så det känns. Anfallet är värre än de senaste årens, jag trodde att… min kropp lärt sig hantera högre purinnivåer eftersom anfallen avtagit i intensitet. Mitt första anfall drabbade båda fötterna.Skrikandes

Jag har gått ner tre kilo i vikt på knappt tre månader men jag känner mig mycket smalare. Måttbandet säger att det har hänt en del. Kort sagt tycker jag inte att det finns någon anledning till gikt just nu.

Har också ätit Omega3 tabletter pga kramper i benen och undrar om fettsyrorna från fet fisk kan vara en orsak.

Tydligen är jag mer känslig för purin nu. Än så länge är det bara ytttersta leden som drabbats och jag hoppas att det stannar där.

bullmagen
0

Du kanske borde äta lite salt eller mer grönsaker för att binda vatten (späda ut urinsyran)? Med LCHF kanske du binder för lite vatten vilket leder till smärta?

Omega-3 borde bara vara bra, dämpa inflammation. Jag hoppas att du inte äter nötter (omega-6 är inflammatoriskt)

Magnesiumtabletter brukar vara bra mot kramper i benen, testa! Det har hjälpt mig mycket.

Din viktnedgång verkar ju jättebra, grattis! Hoppas att någon som kan det här med gikt/portvinstå/podager (ja, jag löser en del korsordSkrattande) skriver i tråden.

vebu
0

Tack för svarenGlad. Tack för grattis, bullmagen!

Slutar nu med att knapra på mandel. Har tidigare käkar en del broccoli och blomkål så det tar jag nu till lunch.

Hoppas också att fler skriver i tråden. Har hittat ett par personer som beskriver att gikten försvunnit/ blivit bättre. En norsk Helge och en Magnus, båda på Annikas blogg som skrivit om sin gikt men trådarna är gamla och vet inte om personerna finns kvar. 

Ja, det blir att köpa magnesium för kramperna är svåra på nätterna. Men under mina godisdagar har de försvunnit istället blev det giktRynkar på näsan.

Har fått intrycket att muskelkramper kan förvarna om att urinsyran stigit. Någon som vet något om det?

Aniara4
0

För mycket skinka och fläskkött i jul kanske?

vebu
0

Jag har inte vägt mängderna… Men något har gått överstyr. Har tittat i gamla dietistråd för gikt men de säger inget om fläskkött. Rådet är att begränsa mängderna och välja mager fisk och fågel bl a.

Sedan september har jag däremot ätit mycket större mängder fläskkött både som färs (1/3 fläsk och 2/3 nötkött). Kan Omega6 ackumuleras i kroppen?

Homeopaten jag har kontakt med säger att fläskkött "sotar ner" systemen i kroppen.

Omega3 har jag "pillrat" i mig i kanske sex veckor 2 tabl/dag, något oregelbundet. (GlömskaSkäms) Har också "Mitt val" en multivitamintablett.

Intressant var att det ifrån måndag 22 (tunnbrödsbak) tog två dagar med kolhydrater att förlora Lchf-lugnet (lagom till julafton). Då hade också tån varslat om fredagens misstag. Men fullt uthärdligt och tån var "gåbar". På annandagen bröt en rejäl förkylning ut med feber och hosta. Nu repar jag mig från den men gikten blir värre.Har nu tagit Voltaren och hoppas att svullnaden går ner till imorgon.

Tack för att ni skriver!

Aniara4
0

"Sotar ner" vet jag inte vad det skulle motsvara i vetenskapliga termer, men att just fläskkött kan öka mängden urinsyra är väl rätt allmänt känt. Exakt varför vet jag inte, men det finns säkert nån annan som vet.

vebu
0

Puttar upp den i hopp om fler svar,

Tack

vebu
0

Nu avslutar jag den här tråden och hänvisar till DrEenfeldts frågelåda och tråden Urinsyra/Gikt.