Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4230 ggr
Shawy
1

Äter ni krav/omega3 ägg?

Jag är nyfiken om alla här äter krav/omega3 ägg eller om ni köper dem billigare äggen(ej krav)?

Jag har under hela tiden jag ätit lchf köpt omega3 ägg. Just nu är jag i ekonomisk kris och måste spara in, så jag var på Lidl och handlade billigare ägg och annat billigt. Jag vet att dem äggen ska innehålla mer av Omega6. Vilka negativa effekter kan det ge mej om jag äter utav dem äggen till nästa lön(ca 3 veckor)? Jag äter rätt mycket ägg.

dufva
0

Jag köper dom bara ibland, och mest för att jag tror att hönsen antagligen har det bättre överhuvudtaget hos dom uppfödarna och att gulan ser lite aptitligare ut..

Det är klart att du inte får några negativa effekter av att käka vanliga ägg

Även om det är lägre omega-3halt i vanliga ägg är det nog ändå det närmaste ett perfekt livsmedel man kan komma..

Det finns alltså inget skadligt i ägg.

Tidigare varnade man ju för kolesterolet i äggen, men då förstod man inte att vi själva tillverkar 95% av kolesterolet i våra kroppar

Äter vi mindre kolesterol så kompenserar bara kroppen det med att tillverka lite extra eftersom det är ett livsnödvändigt ämne.

gammelmor
0

Jag tycker man ska göra så gott man kan, utan att bekymra sig för det man inte kan. Jag har också, så småningom gått över till att köpa krav/omega3ägg. Men dessförinnan åt jag mycket ägg också, och inte vet jag om det skadat mig men det är ju som det är och inget att göra något åt. Ät du dina ägg utan att bekymra dig och köp de dyrare när du kan. Jag tror bekymmer skadar mer än ett enstaka ägg av fel sort!Kyss

zeretki
0

När jag har råd köpter jag Krav och Ekologiskt.

Bengt-Olov
0

Tror inte heller att bara dåliga ägg i sig i tre veckor, kan göra så mycket… Nej, nej.

Fast om man vill göra "allt"  för att i möjligaste mån uppnå balans på sitt intag av omega 3 och 6, och om man är en stor konsument av ägg, tror i alla fall jag att krav-ägg istället för de billigaste äggen på marknaden, kan göra en del… Min gissning är i alla fall att det skiljer sig väldigt mycket på omegabalansen, de två olika äggen emellan.

De med autoimmuna sjukdomar har hur som helst mycket att vinna på att sträva efter bästa möjliga omegabalans.

Shawy
0

Tack för alla svar! Då ska jag äta mina "billiga" ägg i lugn & ro och köpa omega3 äggen när jag har råd, trots allt så känns det bäst att äta dem….otroligt fin äggula har dem.

Mervi
0

Jag köper omega 3 ägg om de finns i större förpackning än 6 st. Det räcker inte långt och blir väldigt dyrt. Äter även vanliga ägg.

monkan
0

Vi äter bara ekologiska ägg. Ibland är det slut i butiken och då måste jag ta någon annan sort, men vi har upptäckt att äggen smakar annorlunda och de ekologiska är helt enkelt mycket godare. Det var någon äggsort som hade underlig bismak..

Gronstedt
0

Är Omega3-ägg egentligen ekologiska? Eller kommer de från höns i samma otrevliga förhållanden som vanliga äggläggare, men med mer Omega 3 i fodret?

Själv äter jag hemgjorda ägg. Mina hönor äter hel havre och en del Värpfor och kompletterar med allt möjligt naturligt, som  smågrodor, bromsar, kattspyor och maskar, så de äggen MÅSTE vara nyttiga Glad.

[Saiva]
0

Jag köper bara krav-ägg.

Gronstedt

Kattspyor? Skrattande

problembarn
0

I "min" närbutik tar de inte ens hem krav-ägg så jag hoppas innerligt att de vanliga äggen duger. Även om man ser på dem att deras gulor är betydligt mindre och fjuttigare än krav-äggens… Jag äter krav-mat lika mycket för miljön som för min kropps skull och då måste det ju vara mer miljövänligt att handla så nära som möjligt än att köra fler mil med bilen? ;-)

Gronstedt
0

Min ekologiska katt regurgiterar ibland frigående sorkar utomhus (oftast på mattorna inne, dock), och hönsen gillar det stenhårt!

copia
0

jag äter oxå "hemgjorda" ägg numera! Så gott, och vilka gulor…har köpt hönor ihop med syrran, även om det är hon som står för det mesta som har med dom att göra. Trevliga djur är det dessutom.

korseett
0

alltid ekologiska ägg om det finns men jag hoppas ju på egen hönsgård så småningom

shintaida
0

Jag köper dom billigaste!

Även maten….måste ha råd att leva, för sjukpensionen är minsann inte så stor!

*suger på tummarna ibland som kompensation* *ler*

// Shintaida

Sara40
0

Grön av avund på Gronstedt, jag vill också "göra" mina egna ägg! Jag bor i stan (kanske skall nyttja någon liten plätt av stadens alla parker ;-) och "min" butik har dessutom ofta slut på de kravmärkta äggen. Men burhönsägg skulle jag dock aldrig köpa - då skulle jag heldre klara mig utan ägg, jag har sett "välmående" burhöns i verkligheten och det var ingen rolig syn Ledsen

parsley
0

Jag köper kravägg för det mesta.

ovkyhn
0

Jag har egna hönor som lägger gör goa ägg till mig o syrran , sen är det riktigt rogivande o gå oprata med dom i dag fick ja klappa Doris flera gånger.

Copi du har ett fack klart för leverans nu.

susanne.s
0

Jag försöker köpa kravägg men ibalnd är dom slut i affären. Jag har köpt Omega-3 ägg men jag tycker inte om smaken på dom. Jag har också sett att det finns ägg som har extra gul gula dom ska innehålla a….xin någonting??? Vet ni nåt om dem?

brink
0

För min del handlar det om att jag inte längre gillar andra ägg än just kravmärkta. Änglamarks är klart godast men smaken är som baken……. Pröva det är sådan skillnad, Ur lchf synpunkt tror jag inte att det spelar ngn roll men smaken..

[linda-pinda]
0

Alltid kravmärkta ägg här. Men är det verkligen samma sak som omega3-förstärkta ägg? Det trodde inte jag, men jag kan naturligtvis ha fel. Någon som ska till stormarkanden idag och har lust att kolla upp det?

Ulf-S
0

Kolla in Johannas kost och läs lite mer om ägg.

Katarina2
0

Jag har också egna hönor. Tycker idag att jag känner stor skillnad på köpta"fabriksägg" och mina egna…men det kanske sitter mera i huvudet än i själva smaken…Flört

problembarn
0

Katarina2, Oavsett vart det sitter tycker jag att du ska vara rädd om det!

Vi vet ju alla idag att hönor ofta lever tuffa liv och i den utsträckning vi kan bör vi väl gynna även deras levnadsstandard ;-)  bara den vetskapen gör väl att det smakar bättre ;-)

Katarina2
0

problembarn :- Jag kan inte annat än hålla med dej!

susanne.s
0

kravägg och omega-3 ägg är inte samma sak men de hönorna har fått anpassad kost så att de värper Omega-3 ägg. Säkert bättre än traditionella i alla fall.

Gronstedt
0

Fast jag har sett hur så kallat frigående höns, med 9 hönor per kvadratmeter, ser ut - och känt hur de luktar. Jag tvivlar på att det blir så värst mycket trevligare för dem med Omega 3-foder. Så jag tror hönsen blir gladare om man väljer ekologiska ägg.

[linda-pinda]
0

"Anpassad kost"? Någon på jobbet sade att de får fisk i sitt foder för att få upp omega 3-halten. Hur naturligt känns det med hönor som äter fisk? *skeptisk* Kramärkta, ekologiska ägg känns nog bättre, tycker jag. Helst skulle jag vilja köpa från någon som har egna höns, men jag känner tyvärr ingen som har det.

Är det någon här som känner till en bra  (krav/ekologiskt/etc) ägg-/grönsaks-/kött-bonde i närheten av sydvästra Göteborg som man kan köpa direkt av? Tipsa gärna om det i så fall!

hemul
0

Katarina2, det finns de som påstår att ägg från utehöns har jättemycket omega-3. Typ mångmångdubbelt jämfört med vanliga ägg. Jag brukar hitta det när jag googlar men nu gör jag inte det. Var stolt över hönorna dina, du. Och skicka hit en korg med ägg! Flört

Gronstedt
0

Läste i en skrift av Jenny Reimers att det beror på att frigående höns petar i sig sniglar, maskar och insekter, förutom gräs, blad och frön. Enligt samma skrift får frigående grisar bättre värden för att de äter gnagare, fåglar och (antar jag) grodor och paddor. Både höns och grisar äter as utan att fara illa av det. Fast efter vad man hört om djurfoderindustrin finns det väl sådant även i kraftfodret!

Bengt-Olov
0

Får jag ta tillfället i akt att göra reklam för Jennys bok. Den tillsammans med Sten Stures, är mina två biblar. Jennie som är läkare (dock ej inom det område boken handlar, då skulle hon nog gått samma öde tillmöts som läkarkollegan några mil söderut - A Dahlström). Boken handlar till mångt och mycket just om vad SSS säger, men på ett mer vetenskapligt sätt, dock utan att det blir komplicerat. Tvärtom. Den är på 120 sidor. Köp den!

hemul
0

Men alla har ju redan PDFen!

magma
0

När jag känner att jag har råd…. Oftast i början på månaden.Flört

Katarina2
0

hemul:-…….här kommer äggen!!Flört

Pasi
0

Jag har råd med kravägg tack vare att jag letade upp en äggodlare med gårdsbutik, så mina ekoägg är billigare än Willys burägg.
Sök i er hemtrakt!

Gronstedt
0

Vad kostar frigående ekologiska ägg egentligen? Jag säljer mina till grannen för 1 krona styck, men det kanske är för billigt? Funderar på att öka på med fler höns, äggen är väldigt populära trots att det inte är KRAV.

Pasi
0

Jag betalar 20:- för 12 Eko/krav/frigående-ägg, stora (12 ägg mellan 800 och 950g).

problembarn
0

http://www.krav.se/ArticlePages/200504/04/20050404123534_public685/20050404123534_public685.dbp.asp

Det här en länk där man kan hitta kravodlande gårdsbutiker i hela landet… lycka till!

[linda-pinda]
0

Kan någon reda ut begreppen lite för mig: KRAV, ekologisk, frigående, omega-3…

Ulf-S
0

linda-pinda, kolla min länk i post 21: Johannas blogg är en av mina favoriter för övrigt.

parsley
0

För att få KRAV-märka en vara ska den leva upp till föreningen KRAV:s regler, bl a ekologiskt foder, inga bekämpningsmedel osv.

Enligt äggkartongen från Coop Änglamark så  har hönsen som värpt dessa ägg tillåtelse till utevistelse och bete, förutom att de är frigående när de är inomhus. Tror jag betalar ca 28 kr för 12 ägg ungefär dubbelt så mycket som vanliga ägg kostar.

Frigående höns lever 9 per kvm inomhus har tillgång till sittpinne och ströbädd. Höns i inredd bur lever 15 per kvm och har tillgång till sittpinne och ströbädd.

[linda-pinda]
0

Tack Ulf_S! Intressant!

Fast så mycket klokare framför ägghyllan i mataffären blir man kanske inte. Ekologiska ägg köper jag redan. "Må-bra-ägg" har jag aldrig hört talas om? Var finns det?

Anterrabae
0

Vi köper av den lokale bonden. Han bor ca 10 min promenad från där vi bor. Han är ekologisk men inte Kravmärkt ;-) Det är för dyrt för honom att vara ansluten. Men uppfyller villkoren ska han göra. (har inte kollat mer än litegrand)

30 ägg för 40 kr, ca 900 g för 10-12 st. Äggen är då så stora att de knappt får plats på flaket. Han har jumboägg oxå. de säljs på specialflak där det får plats 20 st. De "små" äggen är 1,5 ggr större än frukostäggen på ica..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

susanne.s
0

Jag var med om att på tidigt 60-tal när man hade höns och getter och sånt i varje gård, matade sina höns med fisk som vi ungar metade upp i ån. Till och med fick dom sig en död orm en gång men den var tuppen rädd för så han gick in och gömde sig men hönorna pickade i sig den gladeligen. Hönor är nog allätare så att ge dom fisk är nog OK värre med kadaver till kossor eftersom dom är idisslare och gräsätare.

Pasi
0

Hönor äter allt, även orm- och kokött går fint.
Man ger dem gärna blodmjöl, köttmjök och mjölk som tillskott.

Katarina2
0

Ja…mina höns ratar bara citrusfrukter…annars äter dom precis allt….räkskal..kräftskal…äggskal..alla matrester.

Jag har sett att dom hoppar efter fjärilar och äter dom så jag tror inte dom är så noga med vad dom stoppar i sig.Räcka ut tungan

Priset på ägg från frigående höns varierar nog ….jag kallar mina lantägg och tar 1:50/st….Nu har jag stora ägg så jag tycker det känns helt okej med priset….och ingen av mina kunder har klagat heller.Flört

LottaO
0

Många av er pratar om äggulan på de olika äggen, men jag tycker att äggvitan är äcklig på oekologiska ägg.

Den är inte sällan genomskinlig, gråaktig och slemmig, trots att man kokat så att gulan börjar stelna. Ekologiska ägg har vit fast vita när gulan är krämig - vilket jag gillar.

Skulle också gärna hitta någon äggleverantör privat…(1,5 mil söder om Jönköping)

/LO

Dansa kan man alltid göra!

susanne.s
0

Men…är det ingen som sett de här äggen med extra gul gula som sägs innehålla nåt ämne astaxhin eller nåt liknande???

Vet inte om dom är bra (som föda) fast hönorna har det nog inte bättre men tänkte på näringen och så….Vad är det dom tillsatt???

Ulf-S
0

Kan vara alger, susanne. Inget farligt i så fall med andra oed.

Katarina2
0

Mina höns får extra fin gula om dom får mycket grönt gräs på sommaren…sockerkakorna(som jag bakar till barnen och deras kompisar) blir nästan saffransgula…ser väldigt vackert ut.

Anterrabae
0

Ataxanthin,  det är en antioxidant. Mycket nyttig. Vet dock inte vad den kommer ifrån. Men som de flesta antioxidanter har den stark färg.. (har de inte stark färg så smakar de starkt (oftast))

//Ida

Sotlugg
0

Jag tycker KRAV-ägg är godare, men har man inte råd så har man inte. Kanske kan du i stället få upp omega3-balansen genom att äta sardiner i burk. Där jag bor kostar dom 10 kronor burken. goda att steka och ha till blomkkålspuré.

Johanna-Soderlund
0

Kravägg brukar jag köpa, omega-3-äggen innehåller antagligen inte så bra med långkedjat omega-3 eftersom källan är linfrön.

Mer om ägg.

Kolesterol är bara nyttigt :-)

Margareta
0

Johanna:
Jag har lärt mig att djuren gör om det kortkedjade omega-3 till långkedjat omega-3, en förmåga vi inte har och att det är det som är vitsen med att äta omega-3-ägg. Fisk är så klart bra men bäst måste vara både ock…

Numer pensionär i Nynäshamn

susanne.s
0

Tack för svar ang gula ägg. Antioxidant lät bra.

Anterrabae
0

Antioxidanter är bra.. Men inte riktigt lika nödvändiga om man inte äter massa kolisar och veg fetter.. Vi får i oss det vi behöver via kött, fisk, ägg och inälvsmat.

Men om man tex som jag har en hel ryggsäck med mediciner och sjukdommar så är de naturligtvis väldigt nödvändiga, kanske tom att äta extra..

//Ida

Gronstedt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa års äggleverantörer har kommit!

Anterrabae
0

Men Gronstedt, vilka sötingar! *avis*

//Ida

Aniara4
0

Jag passade på att köpa med ett gäng ägg från Berga gård utanför Fjugesta när jag passerade på jullovet. Goda ägg från trevliga ägare, och på sommaren kan man själv se hönsen springa omkring utanför. Ett tips för alla närkingar!

Sen jag började äta ekologiska ägg tycker jag de andra är bleka och smaklösa. Rynkar på näsan

Lynxx
0

Köpte Omegaägg när de ekologiska ja brukar köpa var slut - men de smakade fisk :-/