Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3558 ggr
Jea59
0

Kött och Stresshormoner

Hur påverkar de stresshormononer som åker ut i köttet innan djuret blir slaktat och som vi stoppar i oss sen.

Har sett i något program, att grisar just är väldigt känsliga och om man åt viltkött så måste djuret dö direkt av skottet, för att inte stresshormonerna skulle gå ut i köttet.

Finns det någon studie/rapport om detta hur djurens stresshormoner påverkar oss som äter köttet?

loppi
0

Ja, jag har hört att köttet påverkar oss neg, det finns ett gårdsslakteri i v-svergie som har tänkt på det här

Jea59
0

Puttar upp tråden med frågan;

Är det någon utav er som tänkt hur det påverkar oss?

Det är verkligen skillnad på smak av kött från gårdslakt och från den vi köper i affären.

Pasi
0

Det påverkar nog smaken och kvaliteten på köttet mer än det påverkar oss som äter om djuret, om det stressats innan det dött. Köttet blir segt, torrt och smaklöst….avger sitt vatten lätt vid tillagning osv.

Jag tror dock inte att älgen som inte dör direkt av skottet får förhöjt kortisol, men däremot adrenalin (tar lite längre tid för kortisolet att höjas). Hur detta påverkar köttkvaliteten vet jag inte…..men alla rovdjur inkl människan har ätit "adrenalinkött" i alla tider.Glad